Kirjoittaja Aihe: Win XP ja Linux  (Luettu 7255 kertaa)

tapico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
  • Kaikki hoituu aikanaan...
    • Profiili
Win XP ja Linux
« : 12.04.06 - klo:08.20 »
Voiko Ubuntua asentaa XP:rinnalle vai olisiko paras asentaa se omalle kovalevylle. Entäs onnistuuko sen asentaminen ulkoiselle kovalevylle
joka on UBS:ssä kiinni ? Minulla oli aikoinaan IT-Linux vanhassa koneessa ja se toimi hyvin, hyviä kokemuksia Linuxsista !
Tästä se lähtee...?

juyli

  • Vieras
Re: Win XP ja Linux
« Vastaus #1 : 12.04.06 - klo:09.15 »
Voiko Ubuntua asentaa XP:rinnalle


Helposti, jos levyllä on osio/osioimatonta tilaa Linux-osioita varten.

vai olisiko paras asentaa se omalle kovalevylle.


Tuo ei siis ole lainkaan välttämätöntä. Yksinkertaista toki.

Entäs onnistuuko sen asentaminen ulkoiselle kovalevylle
joka on UBS:ssä kiinni ?


Asennus ei onnistu. Mutta voit hyvin hyödyntää levyä esim. käyttäjien kotihakemistona (/home) ja asennella sille vaikka ohjelmia ym. ym.
On olemassa (Live-CD) jakeluja, jotka on asennettavissa myös muille irroitettaville medioille:
Puppy, DamnSmallLinux, Slax ja Flash.
Mutta tuo siis vaatii emolevyn tuen boottaukselle tuollaiselta USB-medialta.

Khander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #2 : 29.10.07 - klo:21.16 »
Onnistuuko asentaminen jos kovalevylla ei ole osioimatonta tilaa?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #3 : 29.10.07 - klo:21.42 »
Onnistuuko asentaminen jos kovalevylla ei ole osioimatonta tilaa?

Asennusohjelma taitaa osata muuttaa osioiden kokoa; tosin en itse ole koskaan uskaltanut kokeilla vaan olen aina tehnyt tilan valmiiksi.

Linuxin voi saada toimimaan myös Windowsin alla virtuaalikoneessa, samoin kuin päinvastoin. Itse pidän kummallakin koneellani Linux-asennuksen alla Windows XP:tä Innotekin VirtualBox-koneessa ihan siltä varalta, että pitää ajaa jotain Windows-ohjelmaa joskus. (Eipä juuri ole niin käynyt.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Khander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #4 : 29.10.07 - klo:21.47 »
Asennusohjelma taitaa osata muuttaa osioiden kokoa;

entäs jos minulla on koko kovalevy C:n käytössä.. osaako se myös luoda uuden osion vapaasta tilasta?

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #5 : 29.10.07 - klo:22.05 »
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

jjs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #6 : 31.01.08 - klo:14.27 »
Olen asentamassa Ubuntu 7.10:n Win XP:n rinnalle. Minulla on XP C:llä, ja D on tyhjä sekä lisäksi minulla on 20 Gt vapaata/unallokoitua tilaa. Olen yrittänyt lukea ohjeet läpi, mutta selkeätä ei tullut.

Asennusoppaassa kohta 6.3
"6-3. Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Jos koneellasi on jo valmiiksi vapaata eli osioimatonta tilaa käytettäväksi (yleensä näin ei ole, ellei osioimatonta tilaa ole erikseen tehty). Tätä valintaa käytettäessä muuhun osaan kovalevystä ei kosketa."

Jos valitsen tämän vaihtoehdon toimiiko Ubuntu kuten kohdassa 6.1 siten, että se asentuu unallokoidulle tilalle ja aina käynnistettäessä kone voi valita käynnistääkö Ubuntun vai Win XP:n?

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #7 : 31.01.08 - klo:15.01 »
Olen asentamassa Ubuntu 7.10:n Win XP:n rinnalle. Minulla on XP C:llä, ja D on tyhjä sekä lisäksi minulla on 20 Gt vapaata/unallokoitua tilaa. Olen yrittänyt lukea ohjeet läpi, mutta selkeätä ei tullut.

Asennusoppaassa kohta 6.3
"6-3. Ohjattu - käytä suurinta yhtenäistä vapaata tilaa. Jos koneellasi on jo valmiiksi vapaata eli osioimatonta tilaa käytettäväksi (yleensä näin ei ole, ellei osioimatonta tilaa ole erikseen tehty). Tätä valintaa käytettäessä muuhun osaan kovalevystä ei kosketa."

Jos valitsen tämän vaihtoehdon toimiiko Ubuntu kuten kohdassa 6.1 siten, että se asentuu unallokoidulle tilalle ja aina käynnistettäessä kone voi valita käynnistääkö Ubuntun vai Win XP:n?

Kyllä toimii ja grub tekee valikon josta voit valita käynnistettävän järjestelmän

Voit valita asennusvaiheessa myös osioi itse jolloin voit valita vapaan tilan ja teet sille18gigan  juuriosion ja2gigan swap-osion kunhan et koske windows osioon ja homma pelittää oikein hyvin.

Terveisin jori52 :)
« Viimeksi muokattu: 31.01.08 - klo:15.04 kirjoittanut jori52 »
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jjs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #8 : 31.01.08 - klo:15.29 »
Kyllä toimii ja grub tekee valikon josta voit valita käynnistettävän järjestelmän

Voit valita asennusvaiheessa myös osioi itse jolloin voit valita vapaan tilan ja teet sille18gigan  juuriosion ja2gigan swap-osion kunhan et koske windows osioon ja homma pelittää oikein hyvin.

Terveisin jori52 :)

Ok, jos kokeilen tehdä sen manuaalisesti ja teen swap-osion 2Gt, 10 Gt juuren "/", ja 10 Gt kotihakemiston "/home". Luotaessa uutta osiota se antaa vaihtoehdot "ensisijainen" tai "looginen". Mikä on näiden merkitys ja kumpi pitäisi valita? Lisäksi onko tarpeen luoda erillistä kotihakemistoa, jos windowsin käyttämissä osioissa on  vapaata tilaa?   

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #9 : 31.01.08 - klo:18.34 »
Kyllä toimii ja grub tekee valikon josta voit valita käynnistettävän järjestelmän

Voit valita asennusvaiheessa myös osioi itse jolloin voit valita vapaan tilan ja teet sille18gigan  juuriosion ja2gigan swap-osion kunhan et koske windows osioon ja homma pelittää oikein hyvin.

Terveisin jori52 :)

Ok, jos kokeilen tehdä sen manuaalisesti ja teen swap-osion 2Gt, 10 Gt juuren "/", ja 10 Gt kotihakemiston "/home". Luotaessa uutta osiota se antaa vaihtoehdot "ensisijainen" tai "looginen". Mikä on näiden merkitys ja kumpi pitäisi valita? Lisäksi onko tarpeen luoda erillistä kotihakemistoa, jos windowsin käyttämissä osioissa on  vapaata tilaa?   

Juurihakemisto ei tarvitse olla noin suuri 5gigaa riittää jos teet home osion erikseen jonne ohjelmasi tulevat, tuo ehdottamani juuri (18 gigaa) siinä tapauksessa jos et tee omaa home osiota, järjestelmä tekee silloin home osion juureen.

 Erillinen home osio on siinä mielessä hyvä ratkaisu jos joutuu asentamaan ubuntun uudelleen niin tekemäsi asetukset säilyvät home osiolla jos et formatoi sitä uudelleen asennuksessa.

Terveisin jori52 ;)
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

jjs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #10 : 31.01.08 - klo:23.55 »
Juurihakemisto ei tarvitse olla noin suuri 5gigaa riittää jos teet home osion erikseen jonne ohjelmasi tulevat, tuo ehdottamani juuri (18 gigaa) siinä tapauksessa jos et tee omaa home osiota, järjestelmä tekee silloin home osion juureen.

 Erillinen home osio on siinä mielessä hyvä ratkaisu jos joutuu asentamaan ubuntun uudelleen niin tekemäsi asetukset säilyvät home osiolla jos et formatoi sitä uudelleen asennuksessa.

Terveisin jori52 ;)

Kiitos, eiköhän tämä tästä lähde liikkeelle.

vihtimania

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #11 : 12.02.08 - klo:00.02 »
Jeps, eli itsellänikin nuo molemmat asennettuna, C asemalla windows XP ja Ubuntu tavallaa D asemalla, mutta ei kuitenkaan näy windows.lle.

Nyt käynnistyy ainoastaan XP, miten saan niin, että tulee valikko alkuun XP tai Linux, miten muokkaan boot.ini tai config.sys tiedostoa?

Linux käynnistyy normaalisti jos bios tilasta valitsen D aseman ensisijaiseksi käynnistyväksi.

izengard

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #12 : 12.02.08 - klo:10.15 »
Ihme kun ei ole grub kaapannut tuota boottia...
Jospa laitat käynnistymään sieltä D-asemalta, ja muokkaat /boot/grub/menu.lst pääkäyttäjäoikeuksin. (ota ensin backupit!)
Omassani löytyy heti perus-ubuntu-boottivalintojen jälkeen:
Koodia: [Valitse]
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian
# ones.
title           Other operating systems:
root


# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda1
title           Microsoft Windows XP Professional
root            (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader     +1
Tuohon kun tuon xp:n root-aseman asettaa oikeaksi, niin bootissa ilmestyy valikko, josta saa valita käyttöjärjestelmän.
Valikon näkymisaikaa voit säätää kohdasta:
Koodia: [Valitse]
## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout         30
Itselläni on nyt 30sec aikaa päättää... (emännän takia  ;) )
Niin, ja vähän kivamman valikon saat, kun poistat kommentoinnin kohdasta:
Koodia: [Valitse]
## Pretty colours
#color cyan/blue white/blue
Että näin... ota kuitenkin backup-kopio ennen kuin muuttelet mitään, on helpompi palautella JOS jotain menee vikaan.
-Ismo

vihtimania

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #13 : 12.02.08 - klo:11.22 »
Nyt ratkaisin ongelman asentamalla ubuntun uudestaan, aiemmin asensin eka ubuntun ja kiinnitin xp kovon paikalleen, kiinnostaisi vain tietää millä ohjelmalla "oikeasti" saadaan tehtyä C aseman juureen se oikeanlainen MBR jonka XP "tuhoaa". On kokeiltu jos jonkinlaisia bootpart juttui, vaan niitä osaa käyttää, kun examplet on vähän huonoi. Listan sain korjattua asennuslevylltä komennolla terminaalissa sudo gedit /media/disk1/boot/grub/menu.lst (meniköhän noin, kun ulkomuistista). Disk1 vastasi asemaa jossa linux oli.

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #14 : 14.02.08 - klo:11.16 »
Nyt ratkaisin ongelman asentamalla ubuntun uudestaan, aiemmin asensin eka ubuntun ja kiinnitin xp kovon paikalleen, kiinnostaisi vain tietää millä ohjelmalla "oikeasti" saadaan tehtyä C aseman juureen se oikeanlainen MBR jonka XP "tuhoaa". On kokeiltu jos jonkinlaisia bootpart juttui, vaan niitä osaa käyttää, kun examplet on vähän huonoi. Listan sain korjattua asennuslevylltä komennolla terminaalissa sudo gedit /media/disk1/boot/grub/menu.lst (meniköhän noin, kun ulkomuistista). Disk1 vastasi asemaa jossa linux oli.

Grub-komennolla saat asennettua grubin uudelleen (tätä varmaan tarkoitit MBR:llä)

Koodia: [Valitse]
sudo grub

grub>find /boot/grub/stage1
(hd1,0)

grub>root (hd1,0)

grub>setup (hd0,0)

grub>quit

Tuossa hd1,0 on minun tapauksessa se levyosio, jossa ubuntun /boot sijaitsee ja hd0,0 on primary master osio, jolla windows sijaitsee ja tänne asennetaan MBR.

Tässä linkki, joka voi selventää asiaa:

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/reinstall-ubuntu-grub-bootloader-after-windows-wipes-it-out/

/cab

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Win XP ja Linux
« Vastaus #15 : 14.02.08 - klo:11.24 »
Vielä senverran, että Windows XP haluaa yleensä olla primary levyn ensimmäisellä osiolla.
Alla esimerkki omasta asennuksesta, jossa grub on asennettu samalla osiolle Ubuntun kanssa ja tämä primary master levylle ja tämän lisäksi kaksi WinXP asennusta.

Tässä kikkana on se, että vaikka XP osiot ovat jollain muulla, kuin ensimmäisellä levyllä voidaan map komennolla saada ne oskomaan niin.

esimerkki /boot/grub/menu.lst

Koodia: [Valitse]
title Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=xxxxx ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

title Microsoft Windows XP Professional Osiolla HD2,0
rootnoverify (hd2,0)
savedefault
map (hd0) (hd2)
map (hd2) (hd0)
makeactive
chainloader +1

title Microsoft Windows XP Professional Osiolla HD1,0
rootnoverify (hd1,0)
savedefault
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
makeactive
chainloader +1


Ei suoranaisesti vastannut kysymykseesi, mutta ehkä jollekin hyötyä tästäkin.
« Viimeksi muokattu: 14.02.08 - klo:12.28 kirjoittanut cabaro »