Kirjoittaja Aihe: Webcam-ongelmia  (Luettu 6143 kertaa)

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Webcam-ongelmia
« : 07.04.06 - klo:20.47 »
No nyt tulee kysymyksiä tiuhaan, mutta ei maha mitään... ongelma on webbikamerani (Creative NX Ultra) jonka Easycam väitti tunnistaneensa ja asentaneensa, mutta kuintenkin esim. Camorama herjaa: Could not connect to video device ( /dev/video0 ). Please check connection.

Jos kukaan tietää mistä on kyse ja mikä auttaisi niin olisi aika jees

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #1 : 08.04.06 - klo:10.19 »
Moi,

Ainakin voisit ensin kokeilla mitä saat tulosteeksi komentoriviltä näillä komennoilla
Koodia: [Valitse]
# lsusbTällä näet näkyykö kamera yleensä koneessasi

Koodia: [Valitse]
# ls /dev/vid*ja tällä näet mitä video -laitteita koneessasi on toiminnassa. Itsellä on esim TV-kortti ja webbikamera, jolloin camoramalle täytyy erikseen sanoa kumpaa käyttää. Eli jos webcamera sattukin olemaan järjestelmässä laitteena video1 camoraman saat sen tajuamaan ainakin komentoriville kirjoittamalla näin..

Koodia: [Valitse]
# camorama -d /dev/video1

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #2 : 08.04.06 - klo:10.56 »
No koitin :
Koodia: [Valitse]
$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 007: ID 05fe:0014 Chic Technology Corp.
Bus 002 Device 006: ID 043d:0097 Lexmark International, Inc.
Bus 002 Device 005: ID 041e:401d Creative Technology, Ltd WebCam NX Ultra
Bus 002 Device 003: ID 058f:9254 Alcor Micro Corp. Hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c01d Logitech, Inc.
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Näistä siis tuo Creative webcam on se kamera...  mutta sitten:
Koodia: [Valitse]
$ ls /dev/vid*
ls: /dev/vid*: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole


tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #3 : 08.04.06 - klo:11.13 »
Eli tuon perusteella päättelisin, että nuo ajurisi eivät ole pelityksessä, koska tuota video deviceä ei tuonne ole ilmaantunut vaikka kamera on kiinni. Easycamia en itse ole käyttänyt, mutta tuo kamerasi löytyy kyllä spca5xx ajureiden tuettujen kameroiden listalta, eli olen aika varma että näillä ohjeilla saisit kamerasi pelittämään http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2460.0

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #4 : 08.04.06 - klo:11.33 »
Tein ohjeen mukaan ja nyt löytyy /dev/video0, mut camorama sanoo edelleen samaa  ::)

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #5 : 08.04.06 - klo:11.42 »
No jotain ainakin tapahtui :)

Hmm... mitähän tuolle sitten voisi tehdä. Camoramalla nyt ainakin voi vielä testata ihan komentorivillä komentamalla pelkän softan nimen tai sitten camorama -d /dev/video0

Toinen millä itse olen kameraa testannut on ollut vlc mediaplayer. Eli asentaa vlc:n apt:lla
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install vlc
Sitten käynnistää softan ja valitsee File - Open Capture Device.
Avautuvaan ikkunaan sitten Video4Linux välilehdeltä asettaa deviceksi tuon /dev/video0 ja napsauttaa ok.

En tiedä onko koneen uudelleen käynnistämisestä sitten hyötyä tai kameran irroittamisesta ja laittamisesta uudelleen kiinni.. Kokeile testailla ja ilmoittele miten käypi... ::)

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #6 : 08.04.06 - klo:11.49 »
No VLC player sai webcamin valon palamaan, mutta kuvaa ei näy. Käynnistin uudelleen ja valo paloi siihen asti kunnes kokeilin avata camoramaa. Sitten taas VLC ja valo syttyy mutta ei muuta.

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #7 : 08.04.06 - klo:11.53 »
No höh... aika henkimaailman juttuja. Ehkäpä joku muu osaisi tähän sanoa jotain kun minulle ei nyt äkkiseltään tule muuta mieleen..  :-\

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #8 : 08.04.06 - klo:11.57 »
No höh... aika henkimaailman juttuja. Ehkäpä joku muu osaisi tähän sanoa jotain kun minulle ei nyt äkkiseltään tule muuta mieleen..  :-\
Okei, kiitoksia avusta  :) Toivottavasti nyt joku muu sit keksii jotain tähän...

tohtoriS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #9 : 08.04.06 - klo:13.00 »
Korjailin vähän tuota How-To ohjetta siltä osalta, että noista ajureista oli tullu hetki sitten uudemmat versiot. Eli ne mitkä äsken sitten asensit oli reilun kuukauden takaa, joten voit kokeilla uudelleen tuota howtoa jos noista uudemmista ajureista olisi apua...

Tihtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
    • Profiili
Re: Webcam-ongelmia
« Vastaus #10 : 08.04.06 - klo:15.02 »
Korjailin vähän tuota How-To ohjetta siltä osalta, että noista ajureista oli tullu hetki sitten uudemmat versiot. Eli ne mitkä äsken sitten asensit oli reilun kuukauden takaa, joten voit kokeilla uudelleen tuota howtoa jos noista uudemmista ajureista olisi apua...
Joo no mä siinä howton aikana kyllä katoin sen uuden version, koska linkki vanhaan ei toiminut enää. Eli versionumero minkä asensin oli 0402-päätteinen...

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Webcam-ongelmia
« Vastaus #11 : 09.04.07 - klo:23.37 »
ei sit onnistu millään webcameran asennus, osaiskohan joku auttaa? :o tulee sellainen virhe kuin:
Koodia: [Valitse]
marbo@desktop:~/Ladatut/gspcav1-20070110$ sudo modprobe spca5xx
FATAL: Error inserting spca5xx (/lib/modules/2.6.17-11-generic/kernel/drivers/usb/media/spca5xx.ko): Invalid module format

Linux user #460798