Kirjoittaja Aihe: Verkkokortin ajuri?  (Luettu 5054 kertaa)

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Verkkokortin ajuri?
« : 01.07.09 - klo:12.02 »
Hei!

Minulla on ilmennyt seuraava ongelma:

Minulta puuttuu verkkokortin ajuri koska Ubuntu ei löydä verkkokorttia ja en voi yhdistää tietokonettani internetiin. Pitää nyt kirjoittaa tämä viesti Vistan kautta.

Mistä mun pitäisi ladata verkkokortin ajuri, jotta Ubuntu tunnistaa verkkokortin ja voin luoda yhteyden nettiin.

Katsoin jo Emolevyn sivuilta mutta siellä ei ollut mitään ajureita Linuxille vain Windows ympäristöön.

Emolevyni on siis Asrock Twins775HDTV ja verkkokortti on siis integroituna emolle.

Jos ongelma ei nyt ratkea niin ajattelin ensi vuonna vaihtaa emolevyn, prosessorin ja muistit joten silloin viimeistään ongelma ratkeaa.

Ilmeisesti ubuntun omassa ajurivarastossa ei ole tuolle verkkokortille ajuria joten se pitää ladata jostain muualta, mutta en tiedä, että mistä sen lataisi ja mistä sen edes löytää.

Toivottavasti joku löytää ajurin ja pääsen Ubuntullakin nettiin.
:) :) :)

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Verkkokortin ajuri?
« Vastaus #1 : 01.07.09 - klo:12.17 »
Eikö noita sinun verkko-ongelmia puitu jo kauan sitten vanhassa topicissasi?
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

mies19

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 133
  • Mies 20 vuotta
    • Profiili
Vs: Verkkokortin ajuri?
« Vastaus #2 : 01.07.09 - klo:13.43 »
Eikö noita sinun verkko-ongelmia puitu jo kauan sitten vanhassa topicissasi?

Viitaten tuohon mun ikivanhaan aiheeseen:
No modeemi toimii varmasti Ubuntun kanssa mutta mistä verkkokorttiin se ajuri
En löydä sitä mistään. Kai pitää hankkia sit erillinen kortti jolle löytyy ajuri Ubuntulle ja sit voin käyttää toista korttia sitten Vistassa, mutta jos joku sattuu löytämään sen ajurin niin voi mainita linkin tänne niin saan netin toimimaan kun ajuri on asennettu.
:) :) :)

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Verkkokortin ajuri?
« Vastaus #3 : 01.07.09 - klo:16.17 »
Tervetuloa takaisin Ubuntuun...

irqpoll käynnistysoptio on auttanut ainakin joidenkin Asuksen emolevyjen integroitujen verkkokorttien kanssa: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.22/+bug/159980

Kannattaa kokeilla, jos et ole aivan varma, että ajuri puuttuu. Haulla löytyy ohjeet käynnistysoption lisäämiseen bootatessa.

peran

  • Vieras
Vs: Verkkokortin ajuri?
« Vastaus #4 : 01.07.09 - klo:16.56 »
Eikö noita sinun verkko-ongelmia puitu jo kauan sitten vanhassa topicissasi?
Viitaten tuohon mun ikivanhaan aiheeseen:
No modeemi toimii varmasti Ubuntun kanssa mutta mistä verkkokorttiin se ajuri
En löydä sitä mistään. Kai pitää hankkia sit erillinen kortti jolle löytyy ajuri Ubuntulle ja sit voin käyttää toista korttia sitten Vistassa, mutta jos joku sattuu löytämään sen ajurin niin voi mainita linkin tänne niin saan netin toimimaan kun ajuri on asennettu.

Todennäköisesti kannattaa ostaa uusi verkkokortti, mikäli kyseessä on pöytäkone. Minä en henk. koht. viitsi ruveta 15 euron (uuden verkkokortin hinta) palkkiolla etsimään netin syövereistä, joitakin epämääräisiä patcheja ja tunkea niitä muuten toimivaan kerneliin. Uutta verkkokorttia ostaessa kannattaa ostaa sellainen, jossa kuoressa mainitaan Linux-yhteensopivuus (ihan periaatteesta, sillä se on selvä merkki valmistajan kiinnostuksesta linuxin ylläpitoon), vaikka useimmat kortit toimivatkin Linuxissa mukisematta.