Kirjoittaja Aihe: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu][  (Luettu 4395 kertaa)

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Tervehdys,

mä jatkan nyt tätä äänikorttiproblemaa.. Elikkäs mulla äänensäätökuvakkeen päällä on ruksi ja siitä klikkaaminen tuottaa seuraavan virheilmoituksen:

Lainaus
Äänenvoimakkuuden hallinta ei löytänyt ohjaimia tai laitteita, joita säätää. Tämä tarkoittaa että joko oikeat GStreamer-liitännäiset eivät ole asennettuina tai että äänikorttisi ei ole määritelty.

Voit poistaa äänenvoimakkuuden hallinnan paneelista painamalla oikeaa nappia kaiuttimen kuvan päällä ja valitsemalla "Poista paneelista".

Olen yrittänyt muutamia vinkkejä täältä foorumilta, mutta mun kohdalla ongelma taitaa olla vähän erilainen; kun koko äänikorttia ei löydy:

Koodia: [Valitse]

aplay -l

aplay: device_list:215: äänikortteja ei löytynyt...


Elikkäs mihis mun äänikortti olis saattanut kadota noin totaalisesti? Kyseessä Fujitsu Siemensin 3-4 vuotta vanha kone ja muistaakseni joku AC Realtekin integroitu äänikortti emolevyllä.

Vähän aloittelija olen näiden asioiden kanssa, joten jos joku viitsis neuvoa.
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:19.53 kirjoittanut kotka »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi
« Vastaus #1 : 10.11.08 - klo:17.50 »
Äkkiä nyt parempaa löytäny, sori.
Tuommoseen aiheeseen.... ;)

Koitas asentaa joku täysin uusi soitin päätteessä.
Vianhakuun tars allekirjoittanutkin ensin sen viisaan kiven.
Koitas tuon kaavan mukaan ja tallenna tulosteet. Kunnes joku toinen neuvoo parempaa.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22470.0

Terveisin Alpertti

muoks//gdm linkki muutettu sopivampaan viestiketjuun
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:18.53 kirjoittanut gdm »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi
« Vastaus #2 : 10.11.08 - klo:18.56 »
Tuota tuota, mitä kertovat seuraavat tulosteet.

Koodia: [Valitse]
uname -r; lspci |grep Audio; lsmod |grep snd
Koodia: [Valitse]
aptitude search gstreamer0.10 pulseaudio
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi
« Vastaus #3 : 10.11.08 - klo:19.05 »
Lainaus
uname -r; lspci |grep Audio; lsmod |grep snd

Koodia: [Valitse]
2.6.25-2-386
00:04.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation CK804 AC'97 Audio Controller (rev a2)

Lainaus
aptitude search gstreamer0.10 pulseaudio

Koodia: [Valitse]
i   gstreamer0.10-alsa              - GStreamer plugin for ALSA                 
v   gstreamer0.10-audiosink         -                                           
v   gstreamer0.10-audiosource       -                                           
p   gstreamer0.10-doc               - GStreamer core documentation and manuals 
i   gstreamer0.10-esd               - GStreamer plugin for ESD                 
i   gstreamer0.10-ffmpeg            - FFmpeg plugin for GStreamer               
p   gstreamer0.10-fluendo-mp3       - Fluendo mp3 decoder GStreamer plugin     
p   gstreamer0.10-fluendo-mpegdemux - GStreamer plugin for demuxing of MPEG2 str
p   gstreamer0.10-fluendo-mpegmux   - GStreamer plugin for muxing of MPEG2 TS st
i   gstreamer0.10-gnomevfs          - GStreamer plugin for GnomeVFS             
p   gstreamer0.10-gnonlin           - non-linear editing module for GStreamer   
p   gstreamer0.10-gnonlin-dev       - development files of the non-linear editin
v   gstreamer0.10-lame              -                                           
p   gstreamer0.10-packagekit        - GStreamer plugin to install codecs using P
i   gstreamer0.10-pitfdll           - GStreamer plugin for using MS Windows bina
i   gstreamer0.10-plugins-bad       - GStreamer plugins from the "bad" set     
p   gstreamer0.10-plugins-bad-dbg   - GStreamer plugins from the "bad" set     
p   gstreamer0.10-plugins-bad-doc   - GStreamer documentation for plugins from t
i   gstreamer0.10-plugins-bad-multi - GStreamer-liitännäiset "bad"-valikoimasta
p   gstreamer0.10-plugins-bad-multi - GStreamer-liitännäiset "bad"-valikoimasta
i   gstreamer0.10-plugins-base      - GStreamer plugins from the "base" set     
i   gstreamer0.10-plugins-base-apps - GStreamer helper programs from the "base"
p   gstreamer0.10-plugins-base-dbg  - GStreamer plugins from the "base" set     
p   gstreamer0.10-plugins-base-doc  - GStreamer documentation for plugins from t
p   gstreamer0.10-plugins-farsight  - plugins for GStreamer for Audio/Video conf
i   gstreamer0.10-plugins-good      - GStreamer-liitännäiset "good"-valikoimasta
p   gstreamer0.10-plugins-good-dbg  - GStreamer-liitännäiset "good"-valikoimasta
p   gstreamer0.10-plugins-good-doc  - GStreamer documentation for plugins from t
i   gstreamer0.10-plugins-ugly      - GStreamer plugins from the "ugly" set     
p   gstreamer0.10-plugins-ugly-dbg  - GStreamer plugins from the "ugly" set     
p   gstreamer0.10-plugins-ugly-doc  - GStreamer documentation for plugins from t
i   gstreamer0.10-plugins-ugly-mult - GStreamer-liitännäiset "ugly"-valikoimasta
p   gstreamer0.10-plugins-ugly-mult - GStreamer-liitännäiset "ugly"-valikoimasta
i   gstreamer0.10-pulseaudio        - GStreamer plugin for PulseAudio           
i   gstreamer0.10-schroedinger      - GStreamer plugin for encoding/decoding of
p   gstreamer0.10-sdl               - GStreamer plugin for SDL output           
i   gstreamer0.10-tools             - Tools for use with GStreamer             
v   gstreamer0.10-videosink         -                                           
v   gstreamer0.10-videosource       -                                           
v   gstreamer0.10-visualization     -                                           
i   gstreamer0.10-x                 - GStreamer plugins for X11 and Pango       
i   libgstreamer0.10-0              - GStreamerin ydinkirjastot ja -elementit   
p   libgstreamer0.10-0-dbg          - GStreamerin ydinkirjastot ja -elementit   
p   libgstreamer0.10-dev            - GStreamer core development files         
p   libgstreamer0.10-ruby           - GStreamer 0.10 bindings for the Ruby langu
p   libgstreamer0.10-ruby1.8        - GStreamer 0.10 bindings for the Ruby langu
i   libsdl1.2debian-pulseaudio      - Simple DirectMedia Layer (with X11 and Pul
i   pulseaudio                      - PulseAudio-äänipalvelin                   
p   pulseaudio-dbg                  - PulseAudio sound server detached debugging
i   pulseaudio-esound-compat        - PulseAudio ESD compatibility layer       
p   pulseaudio-esound-compat-dbg    - PulseAudio ESD compatibility layer debuggi
i   pulseaudio-module-gconf         - GConf module for PulseAudio sound server 
p   pulseaudio-module-gconf-dbg     - GConf module for PulseAudio sound server d
i   pulseaudio-module-hal           - HAL device detection module for PulseAudio
p   pulseaudio-module-hal-dbg       - HAL module for PulseAudio sound server deb
p   pulseaudio-module-lirc          - lirc module for PulseAudio sound server   
p   pulseaudio-module-lirc-dbg      - lirc module for PulseAudio sound server de
i   pulseaudio-module-x11           - X11 module for PulseAudio sound server   
p   pulseaudio-module-x11-dbg       - X11 module for PulseAudio sound server deb
p   pulseaudio-module-zeroconf      - Zeroconf module for PulseAudio sound serve
p   pulseaudio-module-zeroconf-dbg  - Zeroconf module for PulseAudio sound serve
i A pulseaudio-utils                - Command line tools for the PulseAudio soun
p   pulseaudio-utils-dbg            - PulseAudio command line tools detached deb

Toivottavasti noista olis jotain apua - ja kiitos jo etukäteen, Gdm! :)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi
« Vastaus #4 : 10.11.08 - klo:19.07 »
Komenna seuraava
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-image-genericKäynnistä uudelleen, mitä tapahtui..
(huom, valitse käynnistyksessä tuon asentama kerneli 2.6.27*)
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi
« Vastaus #5 : 10.11.08 - klo:19.11 »
Moi Albert,

sori, en ihan ymmärrä mitä ajat takaa tuolla linkillä opastuskeskusteluun. Asentelin tosta sitten uuden soitinohjelman. asentui ihan nätisti, mutta sitten kun komensin sitä soittamaan vähän musaa, tulosti seuraavan virheilmoituksen:

Koodia: [Valitse]
ERR: bio2jack.c::JACK_OpenDevice(989) jack server not running?
ERR: bio2jack.c::JACK_OpenDevice(989) jack server not running?
recoverable error: lost synchronization
recoverable error: lost synchronization
ALSA lib pcm_pulse.c:625:(pulse_prepare) PulseAudio: Unable to create stream: Invalid argument

ALSA snd_pcm_hw_params error: I/O-virhe

Tossa toi Jack Server on mulle ihan uusi juttu, päätin vaan asentaa simppelin Potamus-soittimen. Mutta ilmeisesti todellinen ongelma sijaitsee viimeisillä riveillä.

kotka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu]
« Vastaus #6 : 10.11.08 - klo:19.52 »
Käynnistä uudelleen, mitä tapahtui..
(huom, valitse käynnistyksessä tuon asentama kerneli 2.6.27*)

No perhana; sehän ratkaisi useita muita mulla olleita ongelmia.. Elikkäs samalla kun äänikortti rupes pelaamaan, niin myös videotoisto ja suljetut ajurit tulivat toimiviksi...

Elikkäs ratkaisi ongelman, kiitos paljon. :)

Ei kyllä harmainta aavistusta miksi mulla on 386-kerneli alunalkujaan jos kerta Generic on parempi? Vai onks se 386 joku oletus kun asentaa ubuntun levyltä? :)


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu]
« Vastaus #7 : 10.11.08 - klo:20.10 »
Ei kyllä harmainta aavistusta miksi mulla on 386-kerneli alunalkujaan jos kerta Generic on parempi? Vai onks se 386 joku oletus kun asentaa ubuntun levyltä? :)
Ei ole oletus.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu][
« Vastaus #8 : 10.11.08 - klo:21.59 »
Terve kotka ja muutkin!
Sattuu ja tapahtuu.
kysyit jotta...
Lainaus
sori, en ihan ymmärrä mitä ajat takaa tuolla linkillä opastuskeskusteluun.

Linkin piti myös mennä toiseen paikkaan, kiireessä... ei sais tapahtua, en tarkistanut. Pahoillani.
Aloituksesi oli
Lainaus
«  : tänään kello 13:54 »
Tervehdys,
mä jatkan nyt tätä äänikorttiproblemaa..
Olen yrittänyt muutamia vinkkejä täältä foorumilta,
Tuosta en siis äkkiä osannut arvata mitä kaikkea olit jo siihen mennessä tehnyt...
Tiesin vain että "jotain" on parempi kuin ei mitään.
Lainaus
« Vastaus #1 : tänään kello 17:50 »
Tuohon aikaan jouduin hylkäämään ja katkaisemaan yhteyden...
Eli olit jo odotellut neljä tuntia... ilman ainuttakaan vihjettä.
Se asennustrikki vain sen takia että gdm:lle jäisi jotain konkreettisempaa kun ehtii asiaan syventyä.
Ja itselläsi on jotain mielenkiintoisempaa siksi odotteluajaksi.
Sepustan tätä nyt siksi, koska eilen viimeksi asiasta väännettiin toisaalla, eikä sitä viisasten kiveä todellakaan ole.
Miten on oikein, neuvot vähän, mutta huonosti, vai vielä vähemmän, vai ollenkaan.
Ja tunnin verran se kesti vielä ennenkuin gdm
Lainaus
« Vastaus #2 : tänään kello 18:56 »
Tuota tuota, mitä kertovat seuraavat tulosteet.
kysyi... viisi tuntia siihen mennessä.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=866965

Tuohon linkkin tarkoitin... vaan en kerinny. Tahmavika kaistassa ja selaimessa. Siellä säikeessä jossain se oli...
Ja
Lainaus
« Vastaus #5 : tänään kello 19:11 »
Tiesit jo jotain...
Ja tunnin päästä loput. Kernel!

Terveisin Alpertti

JK: Jatkan oman ongelmani ratkomista, sikäli kun sähköä vain riittäisi...
« Viimeksi muokattu: 10.11.08 - klo:22.02 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu]
« Vastaus #9 : 11.11.08 - klo:12.08 »
Ei kyllä harmainta aavistusta miksi mulla on 386-kerneli alunalkujaan jos kerta Generic on parempi? Vai onks se 386 joku oletus kun asentaa ubuntun levyltä? :)
Ei ole oletus.

Pikaisena jälkikysymyksenä, onko sinulla virtualbox asennettuna?
Muistaakseni jossain vaiheessa hardyn alkutaipaleella, kyseinen hökötys asensi riippuvuutena tuon kernelin.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

moongoose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu][
« Vastaus #10 : 10.04.09 - klo:12.19 »
Mä  voisin jatkaa tätä vuorostani kun mulla kävi samoin eli ruksi kajarin vieressä. Olen yrittänyt asennella sitä sun tätä mutta ei mitään tapahdu eli äänikortti on pois enkä takaisin sitä saa??? Kaikki lähti siitä liikkeelle kun läppärini HP Compaq 6735s tuli laitettua Ubu8.10 ja kaikki muuten sujuikin mallikkaasti kunnes huomasin, että kaiuttimista ei tule ääntä mutta kuulokeliitännän kautta kyllä? Kyselin neuvoa täältä ja etsin ympäriinsä vastausta ja koitin tosiaan jos jonkinnäköistä neuvoa mutta ykskaks ei ole koko äänikorttia ja en saa sitä millään uudestaan asennettua. Auttakaa miestä mäjessä...



Tervehdys,

mä jatkan nyt tätä äänikorttiproblemaa.. Elikkäs mulla äänensäätökuvakkeen päällä on ruksi ja siitä klikkaaminen tuottaa seuraavan virheilmoituksen:

Lainaus
Äänenvoimakkuuden hallinta ei löytänyt ohjaimia tai laitteita, joita säätää. Tämä tarkoittaa että joko oikeat GStreamer-liitännäiset eivät ole asennettuina tai että äänikorttisi ei ole määritelty.

Voit poistaa äänenvoimakkuuden hallinnan paneelista painamalla oikeaa nappia kaiuttimen kuvan päällä ja valitsemalla "Poista paneelista".

Olen yrittänyt muutamia vinkkejä täältä foorumilta, mutta mun kohdalla ongelma taitaa olla vähän erilainen; kun koko äänikorttia ei löydy:

Koodia: [Valitse]

aplay -l

aplay: device_list:215: äänikortteja ei löytynyt...


Elikkäs mihis mun äänikortti olis saattanut kadota noin totaalisesti? Kyseessä Fujitsu Siemensin 3-4 vuotta vanha kone ja muistaakseni joku AC Realtekin integroitu äänikortti emolevyllä.

Vähän aloittelija olen näiden asioiden kanssa, joten jos joku viitsis neuvoa.

« Viimeksi muokattu: 10.04.09 - klo:13.48 kirjoittanut moongoose »

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: päivitys 8.10:een ja äänikortti katosi [ratkaistu][
« Vastaus #11 : 11.04.09 - klo:09.15 »
Vähän informaatiota tarjoat.. miltä näyttää komennon "lspci" tuloste? onko ajurit ladattu "lsmod |grep snd"
Joissain koneissa pitää leikkiä äänikortin ajureiden optioiden kanssa hiukan...
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!