Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä kysymyksiä...  (Luettu 5594 kertaa)

joku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Kysymyksiä kysymyksiä...
« : 04.03.06 - klo:19.30 »
Tervehdys,

Olen Ubuntua nyt jo vuoden käyttänyt ja sinä aikana olenkin keksinyt monia kysymyksiä ja ongelmia. Ajattelinpa listata niitä tänne, jos vaikka joku osaisi neuvoa näiden kanssa.  :)

1. Kun työpöytää klikkaa hiiren oikealla napilla, avautuvasta valikosta löytyy vaihtoehto "Luo asiakirja". Sieltä löytyy kuitenkin vain valinta "Tyhjä tiedosto". Miten uusia "asiakirjamalleja" saa asennettua?

2. Samaisessa hiiren oikealla napilla avautuvassa valikossa on vaihtoehto "Järjestä nimen mukaan". Itse olen tottunut windowsissa järjestämään tiedostot tyypin mukaan. Olisiko moinen mahdollista vaihtaa tilalle?

3. Mistä saa poistettua mountattujen asemien kuvakkeet työpöydältä? Minulla on melkoisesti osioita ja ne täyttävät turhaan työpöydän kun en niitä tavallisesti klikkaile.

4. Linuxeissa minulla on aina ollut ongelmana se, että työpöydän kuvakkeiden tekstejä ei meinaa millään erottaa jos taustakuva ei ole juuri sopivan värinen sillä kohtaa. Olisikohan teillä mitään ehdotuksia tähän ongelmaan?

5. Gnomessa on paneeli, jonne käynnissä olevat ohjelmat kuten Gaim ja amaroK laittavat kuvakkeensa. Näiden kuvakkeiden tausta on aina harmaa, vaikka paneeli olisi asetettu läpinäkyväksi. Saisiko näiden ikonien taustat läpinäkyviksi?

6. Olen monesti nähnyt mainittavan, että kokoruudun ohjelman, kuten pelin, voisi avata "omaan x-ikkunaan". Mitenköhän tällainen tapahtuu?

7. Raskaissa peleissä, kuten Neverwinter Nights ja Unreal Tournament, esiintyy usein hidastelua. Esim. tietynlaista säännöllistä pätkimistä ja hiiren kursorin liikkeen viivettä yms. Näitä esiintyy huomattavasti enemmän, jos käynnissä on jokin muu sovellus, kuten vaikkapa musiikkisoitin tai tekstieditori. Saisikohan tämän kuriin muuttamalla prioriteettia taikka jollain muulla tavalla?

8. Totem videosoittimen kanssa on ongelmia. Kaikki sillä avatut videot näkyvät arviolta 320x240 kokoisina ikkunan vasemmassa ylälaidassa. Jos videon suurentaa kokoruudulle, videokuva pysyy yhtä pienenä ja loppuosa ruudusta on tyhjää, johon jää esim. päältä vedettyjen ikkunoiden kuvat samalla tavalla kuin joskus ohjelmien kaatuessa. Ohjelman uudelleenasennus ei korjannut ongelmaa. Ohjelma toimi kuitenkin aikaisemmin. Totem on myös ainoa ohjelma joka avaa h264 codecilla pakattuja videoita. Olen asentanut x264 codecin, joten miksikäs muut toisto-ohjelmat eivät osaa sitä käyttää? Kaffeine-soitin kaatuu aina kun sen käynnistää ja menee taustalle viemään 100% prosessoritehoa, mutta koska en tätä käytä, sillä ei ole varsinaisesti väliä...

9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.

10. Miten saa muutettua tiedostomuotojen tietoja, kuten sitä että mitä näkyy tiedostoja selatessa kohdassa "Tyyppi". Haluaisin muuttaa joidenkin Ubuntun tuntemattomien tiedostomuotojen "tyypin" kuvaamaan tiedostoa paremmin kuin oletuksena oleva "XXX -asiakirja", jossa XXX on tiedoston pääte.

11. Saisikohan Ubuntun musiikkiohjelmat tukemaan Monkeys Audiota (.ape)?

12. Voiko Gnomen teemoja muuttaa "manuaalisesti", eli ilman valmiita teemapaketteja. Miten tehdään oma teema?

13. Jos graamisessa tilassa klikkaamalla yrittää käynnistää ohjelman, joka vaatii root-oikeudet, yleensä ei tapahdu yhtään mitään tai tulee virheilmoitus. Olisiko mahdollista saada Ubuntu kysymään salasanaa kaikissa tilanteissa virheilmoituksen sijaan?

Kiitoksia ajastanne.
Ubuntu 6.06 Dapper, Windows XP
AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9600 Pro
Kingston 1024 MB DDR 333 MHz (2x512)
Asus A7V8X-X (VIA KT400)

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #1 : 04.03.06 - klo:19.48 »
9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.
Vastaus:
Koodia: [Valitse]
sudo ln -s /home/käyttäjänimesi/ohjelman/polku/tiedosto /usr/bin/linkin_nimi
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #2 : 04.03.06 - klo:20.47 »
1. Kun työpöytää klikkaa hiiren oikealla napilla, avautuvasta valikosta löytyy vaihtoehto "Luo asiakirja". Sieltä löytyy kuitenkin vain valinta "Tyhjä tiedosto". Miten uusia "asiakirjamalleja" saa asennettua?

avaa nautilus, mene Go → Templates raahaa ikkunaan tyhjä tiedosto joka on sitä tyyppi jonka haluat saada näkymään valikossa.

2. Samaisessa hiiren oikealla napilla avautuvassa valikossa on vaihtoehto "Järjestä nimen mukaan". Itse olen tottunut windowsissa järjestämään tiedostot tyypin mukaan. Olisiko moinen mahdollista vaihtaa tilalle?

en ole ainakaan moisesta kuullut. oikeastihan windowskin järjestää ne tuossa tapauksessa tiedoston tunnisteen mukaan, eikä tiedoston tyypin mukaan. hakemistoissahan tuo onnistunee mutta en usko, että työpöytää on edes tarkoitettu tiedostojen säilyttämiseen.

3. Mistä saa poistettua mountattujen asemien kuvakkeet työpöydältä? Minulla on melkoisesti osioita ja ne täyttävät turhaan työpöydän kun en niitä tavallisesti klikkaile.

Applications → System Tools → Configuration Editor → apps → nautilus → desktop → volumes_visible → täppä pois. tosin minusta on muutenkin helpointa pitää työpöytä tyhjänä muista kuvakkeista/tiedostoista.

4. Linuxeissa minulla on aina ollut ongelmana se, että työpöydän kuvakkeiden tekstejä ei meinaa millään erottaa jos taustakuva ei ole juuri sopivan värinen sillä kohtaa. Olisikohan teillä mitään ehdotuksia tähän ongelmaan?

tekstin väri on teeman määräämä. ehdotuksena, käytä taustakuvia jotka eivät mene sekaisin  tekstin värin kanssa ;)

5. Gnomessa on paneeli, jonne käynnissä olevat ohjelmat kuten Gaim ja amaroK laittavat kuvakkeensa. Näiden kuvakkeiden tausta on aina harmaa, vaikka paneeli olisi asetettu läpinäkyväksi. Saisiko näiden ikonien taustat läpinäkyviksi?

se on ohjelmien kuvakkeiden ominaisuus, joillan softilla ne ovat läpinäkyviä, toisilla eivät. jos et halua muokata ohjelmia niin en usko, että onnistuu. joku tästä valittikin äskettäin e17 tiimoilta.

6. Olen monesti nähnyt mainittavan, että kokoruudun ohjelman, kuten pelin, voisi avata "omaan x-ikkunaan". Mitenköhän tällainen tapahtuu?

tarkoitatko displaytä tai esim työpöytää? omaan ikkunaansahan ne avautuvat joka tapauksessa.

7. Raskaissa peleissä, kuten Neverwinter Nights ja Unreal Tournament, esiintyy usein hidastelua. Esim. tietynlaista säännöllistä pätkimistä ja hiiren kursorin liikkeen viivettä yms. Näitä esiintyy huomattavasti enemmän, jos käynnissä on jokin muu sovellus, kuten vaikkapa musiikkisoitin tai tekstieditori. Saisikohan tämän kuriin muuttamalla prioriteettia taikka jollain muulla tavalla?

ostamalla nvidian näytönohjeimen ;)

8. Totem videosoittimen kanssa on ongelmia. Kaikki sillä avatut videot näkyvät arviolta 320x240 kokoisina ikkunan vasemmassa ylälaidassa. Jos videon suurentaa kokoruudulle, videokuva pysyy yhtä pienenä ja loppuosa ruudusta on tyhjää, johon jää esim. päältä vedettyjen ikkunoiden kuvat samalla tavalla kuin joskus ohjelmien kaatuessa. Ohjelman uudelleenasennus ei korjannut ongelmaa.

tämä voi yhtä hyvin johtua näytönohajimen ajureista. minulla videot skaalataan kyllä ihan ongelmitta, eikä softaskaalauksellekaan löytänyt äkkiseltään asetusta.

Ohjelma toimi kuitenkin aikaisemmin. Totem on myös ainoa ohjelma joka avaa h264 codecilla pakattuja videoita. Olen asentanut x264 codecin, joten miksikäs muut toisto-ohjelmat eivät osaa sitä käyttää? Kaffeine-soitin kaatuu aina kun sen käynnistää ja menee taustalle viemään 100% prosessoritehoa, mutta koska en tätä käytä, sillä ei ole varsinaisesti väliä...

totem käyttää oletuksena gstreamer back-endiä, joten mitä tahansa muu gstreameria käyttävä soitin osaa aivan saman, ellet sitten ole asentanut totem-xineä jolloin esim. gxine osaisi saman.

9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.

Kupuntu tuon jo tuossa neuvoikin, mutta minusta kysymys on aavistuksen huono, sillä kukaan muu ei kuitenkaa voi käynnistää kyseistä softaa, joten ei sen sijoittaminen /usr/biniinkään ole kaikista paras vaihtoehto.

minä tekisin ehkä niin, että loisin kotihakemistooni hakemiston bin, jonka ubuntun oletuskonffi lisää automaattisesti käyttäjän polkuun, jos se on olemassa. tämän jälkeen linkittäisin paikallisesti vain itselleni asennetut ohjelmat sinne.

10. Miten saa muutettua tiedostomuotojen tietoja, kuten sitä että mitä näkyy tiedostoja selatessa kohdassa "Tyyppi". Haluaisin muuttaa joidenkin Ubuntun tuntemattomien tiedostomuotojen "tyypin" kuvaamaan tiedostoa paremmin kuin oletuksena oleva "XXX -asiakirja", jossa XXX on tiedoston pääte.

en oikein ymmärrä mitä ajat takaa? haluatko siis rekisteröidä gnomelle uuden mime-tyypin vai mitä?

11. Saisikohan Ubuntun musiikkiohjelmat tukemaan Monkeys Audiota (.ape)?

luulisi gstreamerin tukevan oikeilla plugineilla, jolloin siis esim. rhythmbox tukisi sitä myös. itse kllä käytän mielummin flacia, mutta tuo nyt on enemmän tottumuskysymys, äänenlaatu on sama.

12. Voiko Gnomen teemoja muuttaa "manuaalisesti", eli ilman valmiita teemapaketteja. Miten tehdään oma teema?

vähän heikosti. teema-appletista voit kyllä valita erikseen ikkunoiden raamit, nappuloiden ym. käyttöliittymäjuttujen ulkonäön ja käytetyt ikonit. teeman tekeminen vaatii perehtymistä gtkrc-tiedostojen ja teemausengineiden toimintaan eikä ole ihan triviaalia. lisäksi tietty pitää luoda suuri määrä kuvia joita widgettien teemauksessa käytetään.

13. Jos graamisessa tilassa klikkaamalla yrittää käynnistää ohjelman, joka vaatii root-oikeudet, yleensä ei tapahdu yhtään mitään tai tulee virheilmoitus. Olisiko mahdollista saada Ubuntu kysymään salasanaa kaikissa tilanteissa virheilmoituksen sijaan?

ei oikein. kaikissa menussa olevissa salasanaa kysyvissä softissa, käynnistämiseen käytetään ohjelmaa gksudo, joka osaa kysyä sitä salasanaa ja vaihtaa oikeuksia. tosin jotakuinkin kaikki graafiset ohjelmat jota joutuu roottina ajanmaan löytyvät kyllä menusita. lopuille (onko niitä oikeasti?) voi tehdä halutessaan oman kuvakkeen joka käyttää tuota samaa tekniikkaa.
Janne

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #3 : 04.03.06 - klo:20.56 »
[offtopic]Mahtaakohan olla kysymystä, johon janne EI osaisi vastata?[/offtopic]
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

joku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #4 : 04.03.06 - klo:21.40 »
6. Olen monesti nähnyt mainittavan, että kokoruudun ohjelman, kuten pelin, voisi avata "omaan x-ikkunaan". Mitenköhän tällainen tapahtuu?

tarkoitatko displaytä tai esim työpöytää? omaan ikkunaansahan ne avautuvat joka tapauksessa.

Kysymys oli ehkä vähän huono kun en itsekään tiedä tarkalleen mitä tarkoitan. Tahtoisin avata pelin niin, ettei se mene "työpöydän päälle" ja pelin aikana voisi käväistä työpöydällä tekemässä jotakin muuta. Vähän niinkuin Windowsissa pääsee työpöydälle (tai luultavammin saa pelin sekaisin) kun painaa alt+tab. En ole oikein selvillä näistä virtuaalityöpöydistä sun muista, joten en tiedä mitä mahdollisuuksia on.

8. Totem videosoittimen kanssa on ongelmia. Kaikki sillä avatut videot näkyvät arviolta 320x240 kokoisina ikkunan vasemmassa ylälaidassa. Jos videon suurentaa kokoruudulle, videokuva pysyy yhtä pienenä ja loppuosa ruudusta on tyhjää, johon jää esim. päältä vedettyjen ikkunoiden kuvat samalla tavalla kuin joskus ohjelmien kaatuessa. Ohjelman uudelleenasennus ei korjannut ongelmaa.

tämä voi yhtä hyvin johtua näytönohajimen ajureista. minulla videot skaalataan kyllä ihan ongelmitta, eikä softaskaalauksellekaan löytänyt äkkiseltään asetusta.

En muista toimiko Totem vielä näytönohjaimen ajureiden asennuksen jälkeen, kun en ole sitä pahemmin käyttänyt. Käytän tavallisesti VLC playeria videoiden katseluun, mutta vaikka siinä pitäisi olla "sisäänrakennettu" x264, ei se niitä soita. Pitääpä vähän tutkia tuota.

9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.

Kupuntu tuon jo tuossa neuvoikin, mutta minusta kysymys on aavistuksen huono, sillä kukaan muu ei kuitenkaa voi käynnistää kyseistä softaa, joten ei sen sijoittaminen /usr/biniinkään ole kaikista paras vaihtoehto.

minä tekisin ehkä niin, että loisin kotihakemistooni hakemiston bin, jonka ubuntun oletuskonffi lisää automaattisesti käyttäjän polkuun, jos se on olemassa. tämän jälkeen linkittäisin paikallisesti vain itselleni asennetut ohjelmat sinne.

Taidanpa tehdä noin. Kiitos vinkistä. Kiitoksia myös Kupuntulle tuosta komennosta.

10. Miten saa muutettua tiedostomuotojen tietoja, kuten sitä että mitä näkyy tiedostoja selatessa kohdassa "Tyyppi". Haluaisin muuttaa joidenkin Ubuntun tuntemattomien tiedostomuotojen "tyypin" kuvaamaan tiedostoa paremmin kuin oletuksena oleva "XXX -asiakirja", jossa XXX on tiedoston pääte.

en oikein ymmärrä mitä ajat takaa? haluatko siis rekisteröidä gnomelle uuden mime-tyypin vai mitä?

Hmm. En osaa ilmaista mitä tarkoitan, kun en ole selvillä miten tämä systeemi toimii. Lähinnä haluaisin lisätä joihinkin sellaisiin tiedostotyyppeihin, joita Ubuntu ei tunne, "kuvauksen". Esimerkiksi kun mp3 -tiedostosta klikkaa ominaisuudet, siellä lukee "Tyyppi: mp3 -ääni", mutta kaikista tiedostoista ei ole tällaista kunnollista "kuvausta". En tosiaan tiedä miten tämä "järjestelmä" toimii ja miten Ubuntu tunnistaa tiedostotyypit yms., mutta muistaakseni KDE:ssa noita pystyi muuttamaan.

EDIT: Aika turhaahan tämä oikeastaan on, mutta tiedostoselaimessa luettelonäkymässä olisi mukavampi, kun jokaisesta käyttämästäni tiedostomuodosta lukisi jotakin. Minusta olisi mukavampaa, kun .mt2 tiedostoista lukisi "MadTracker -ääni" eikä "MT2-asiakirja".  ;)

11. Saisikohan Ubuntun musiikkiohjelmat tukemaan Monkeys Audiota (.ape)?

luulisi gstreamerin tukevan oikeilla plugineilla, jolloin siis esim. rhythmbox tukisi sitä myös. itse kllä käytän mielummin flacia, mutta tuo nyt on enemmän tottumuskysymys, äänenlaatu on sama.

Itsekin käytän nykyään flacia, mutta muutamia levyjä löytyy myös tuossa muodossa. Kaipa ne voisi muuttaa flaciksi, kun kerran häviöttömiä ovat.


Kiitoksia teille molemmille vastauksistanne.  :)
« Viimeksi muokattu: 04.03.06 - klo:21.46 kirjoittanut joku »
Ubuntu 6.06 Dapper, Windows XP
AMD Athlon XP 2400+
ATI Radeon 9600 Pro
Kingston 1024 MB DDR 333 MHz (2x512)
Asus A7V8X-X (VIA KT400)

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #5 : 05.03.06 - klo:00.05 »
[offtopic]Mahtaakohan olla kysymystä, johon janne EI osaisi vastata?[/offtopic]

Onhan niitäkin joku tullut vastaan :)
Yleensä kyllä osaa vastata.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #6 : 05.03.06 - klo:00.23 »
[offtopic]Mahtaakohan olla kysymystä, johon janne EI osaisi vastata?[/offtopic]

Onhan niitäkin joku tullut vastaan :)
Yleensä kyllä osaa vastata.

on niitä oikeasti vaikka kuinka paljon.
Janne

nebula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 438
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #7 : 05.03.06 - klo:08.28 »
....ne vaan ei ole liittynyt mitenkään linuxiin :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #8 : 05.03.06 - klo:12.01 »
....ne vaan ei ole liittynyt mitenkään linuxiin :)

on niitä linuxiinkin littyviä oikeasti vaikka kuinka paljon. kyllähän minä olen jonkinlaisen pintaraapaisun linuxiin saanut, mutta linuxilla vaan voi oikeasti tehdä niin paljon erilaisia juttuja ja vielä eri tavalla. kyse on tietysti vaan siitä miten paljon haluaa sillä tehdä ja sitä osata. tässähän sitä samalla oppii lisää kun katselee muiden säätämistä omansa lisäksi.
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #9 : 05.03.06 - klo:12.27 »
Kysymys oli ehkä vähän huono kun en itsekään tiedä tarkalleen mitä tarkoitan. Tahtoisin avata pelin niin, ettei se mene "työpöydän päälle" ja pelin aikana voisi käväistä työpöydällä tekemässä jotakin muuta. Vähän niinkuin Windowsissa pääsee työpöydälle (tai luultavammin saa pelin sekaisin) kun painaa alt+tab. En ole oikein selvillä näistä virtuaalityöpöydistä sun muista, joten en tiedä mitä mahdollisuuksia on.

viruaalityöpöytä on ikkunamanagerin tarjoama tapa jakaa auvoinna olevia ikkunoita useille "työpöydille" saman X-serverin sisällä. gnomessa taitaa olla oletuksena panelissa sellainan pieni ruudukko joka näyttää millä työpöydällä ollaan ja sitä klikkailemalla työpöytää on myös mahdollista vaihtaa. vaihataminen onnistuu oletuksena myös näppäinyhdistelmällä crtl+alt+nuolinäppäimet.

En muista toimiko Totem vielä näytönohjaimen ajureiden asennuksen jälkeen, kun en ole sitä pahemmin käyttänyt. Käytän tavallisesti VLC playeria videoiden katseluun, mutta vaikka siinä pitäisi olla "sisäänrakennettu" x264, ei se niitä soita. Pitääpä vähän tutkia tuota.

no tuo on ehko jotain mitä kannattaa tarkistaa. oliko sinula muuten toten gstreamer vai xine back-endillä? VLC on sinänsä ihan hyvä videtoistin, mutta minua ärsyttää se, että se (tai oikeastaan sen käyttämä toolkitti) on valtaosassa distroja käännetty siten, että käytössä on GTK+1.x, joka nyt vaan on ruma.

Hmm. En osaa ilmaista mitä tarkoitan, kun en ole selvillä miten tämä systeemi toimii. Lähinnä haluaisin lisätä joihinkin sellaisiin tiedostotyyppeihin, joita Ubuntu ei tunne, "kuvauksen". Esimerkiksi kun mp3 -tiedostosta klikkaa ominaisuudet, siellä lukee "Tyyppi: mp3 -ääni", mutta kaikista tiedostoista ei ole tällaista kunnollista "kuvausta". En tosiaan tiedä miten tämä "järjestelmä" toimii ja miten Ubuntu tunnistaa tiedostotyypit yms., mutta muistaakseni KDE:ssa noita pystyi muuttamaan.

juu, se mime-editori auttaisi kyllä tähän, mutta en tiedä missä se on. sen paikka on vaihdellut 2.x-sarjan gnomeissa, eikä sitä ainakaan ynt tuntunut löytyvän menuista. voihan toki olla, että se on nykyään korvattukin kokonaan tuolla hiiren kakkosnapin Open with... systeemillä, sillä sitä käytettiin aikaisemmin mm. tuon oletussovelluksen määräämiseen.

en kyllä äkkiseltään muista mistä noita käsinkään muokattaisiin.

Itsekin käytän nykyään flacia, mutta muutamia levyjä löytyy myös tuossa muodossa. Kaipa ne voisi muuttaa flaciksi, kun kerran häviöttömiä ovat.

en muista mikä minulla ratkaisi sen, että valitsin flacin, olisikohan ollut lisenssi tai joku vastaava. kuvittelen kuitenkin edelleen, että ape on tuettuna, mutta en pysty testaamaan, koska minulla ei ole yhtään ape-tiedsotoa :)
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #10 : 28.04.06 - klo:23.02 »
9. Miten tehdään esim. kotikansioon asennetusta ohjelmasta "linkki" kansioon /usr/bin niin, että se olisi path:issa? Muistaakseni tällainen komento oli olemassa.

Kupuntu tuon jo tuossa neuvoikin, mutta minusta kysymys on aavistuksen huono, sillä kukaan muu ei kuitenkaa voi käynnistää kyseistä softaa, joten ei sen sijoittaminen /usr/biniinkään ole kaikista paras vaihtoehto.

minä tekisin ehkä niin, että loisin kotihakemistooni hakemiston bin, jonka ubuntun oletuskonffi lisää automaattisesti käyttäjän polkuun, jos se on olemassa. tämän jälkeen linkittäisin paikallisesti vain itselleni asennetut ohjelmat sinne.

Tarkennatko Janne vähän.

Eli jos nyt luon hakemiston /home/mikko/bin, niin seuraavan kerran kun kirjaudun sisään, tuo on minun polussani (miten)? Jos tuo pitää paikkansa, niin sehän on loistavaa. Toisaalta voisi kysyä miksi sitä ei oletuksena ole jo polussa? Jos hakemistoa ei ole vaikka se on mainittu PATH-muuttujassa, niin aiheuttaisiko se ongelmia?

Toinen PATHiin liittyvä ongelma:

Asensin Dapperin testiversion oem-tilassa ja aikani kikkailtuani oem-käyttäjänä päätin saattaa asennuksen loppuun ja luoda normaalin käyttäjätunnuksen. Tämä ei kuitenkaan toiminut vaan jäin jumiin sellaiseen tilaan jossa järjestelmässä ei ollut yhtään käyttäjää joten jouduin buuttaamaan yhden käyttäjän tilaan ja lisäämään käyttäjän adduserilla.

Tämän seurauksena luodulla käyttäjällä oli outo PATH-ympäristömuuttuja (pelkästään /bin:/usr/bin:), joten tahtoisin tietää miten tuohon uuden käyttäjän PATH-muuttujaan voi vaikuttaa?

Onko oikea paikka /etc/skel vai joku muu?
Koodia: [Valitse]
mikko@mini:/etc/skel$ grep PATH .bashrc
mikko@mini:/etc/skel$
Kai tuollakin jotain pitäisi olla?

Mikko

Mikko Saarinen

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #11 : 28.04.06 - klo:23.33 »
Tarkennatko Janne vähän.

toki.

Eli jos nyt luon hakemiston /home/mikko/bin, niin seuraavan kerran kun kirjaudun sisään, tuo on minun polussani (miten)? Jos tuo pitää paikkansa, niin sehän on loistavaa.

siltä se äkkiseltään näytti, tai ainakin:
Koodia: [Valitse]
$ cat /etc/skel/.bash_profile
<snip>
# set PATH so it includes user's private bin if it exists
if [ -d ~/bin ] ; then
    PATH=~/bin:"${PATH}"
fi

Toisaalta voisi kysyä miksi sitä ei oletuksena ole jo polussa? Jos hakemistoa ei ole vaikka se on mainittu PATH-muuttujassa, niin aiheuttaisiko se ongelmia?

tätä en tiedä, kun en ole koskaan kokeillut. äkkiähän sen testaa...

Asensin Dapperin testiversion oem-tilassa ja aikani kikkailtuani oem-käyttäjänä päätin saattaa asennuksen loppuun ja luoda normaalin käyttäjätunnuksen. Tämä ei kuitenkaan toiminut vaan jäin jumiin sellaiseen tilaan jossa järjestelmässä ei ollut yhtään käyttäjää joten jouduin buuttaamaan yhden käyttäjän tilaan ja lisäämään käyttäjän adduserilla.

en ollutkaan edes kuullut mistään oem-tilasta :)
ehkä tuo on se installeriongela jonka beta2 korjasi? en tiedä, en jaksanut siihenkään paneutua.

miten tuohon uuden käyttäjän PATH-muuttujaan voi vaikuttaa?

Onko oikea paikka /etc/skel vai joku muu?
Koodia: [Valitse]
mikko@mini:/etc/skel$ grep PATH .bashrc
mikko@mini:/etc/skel$
Kai tuollakin jotain pitäisi olla?

kyllä sen tietty tuonnekin voi laittaa, tällöin jokaiselle käyttäjälle asetetaan polku tämän omassa konffitiedostossa (ja jo luotuihin käyttäjään se ei tietenkään vaikuta).

helpompi tapa saattaisi olla määrätä polku globaalisti tiedostossa /etc/environment, jolloin se olisi lähtökohtaisesti sama kaikille ja kaikki muutokset olisivat käyttäjäkohtaisia. käyttäjäkohtaista polkua ei ole kuitenkaan pakko määritellä, jos globaali polku riittää.
Janne

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Kysymyksiä kysymyksiä...
« Vastaus #12 : 30.04.06 - klo:22.51 »
Kiitos tuosta /etc/environment-vinkistä  8) Taas opin jotain uutta.

Jos olisin muuttanut polun käyttäjien .bashrc-tiedostoon, niin eipä se kaiketi olisi automaattisesti Gnome-ympäristöön vaikuttanut (eipä tuota .bashrc:tä kai lueta ennen kuin bash-istunto avataan)? Nyt kun tein muutoksen tuohon /etc/environment-tiedostoon, niin Gnomekin löytää pelien käynnistystiedostot /usr/games-hakemistosta ihan ongelmitta. Aiemmin tuli vain herja jossa sanottiin että tiedostoa ei löydy.

Mikko

Mikko Saarinen