Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU]Video editointi ohjelmia linuxille  (Luettu 9528 kertaa)

Thaliondraught

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
[RATKAISTU]Video editointi ohjelmia linuxille
« : 23.04.08 - klo:23.48 »
Toinen kysymys heti perään... Löytyyko linuxille mitään videoeditointisoftaa, joka ominaisuuksiltaan ja laadultaan kilpailisi edes osittain kaupallisten ohjelmien kanssa, kuten Adobe premiere, sony vegas jne. Vai pitääkö vain Winen kanssa säätää ja käyttää windows ohjelmia?
« Viimeksi muokattu: 27.04.08 - klo:21.34 kirjoittanut Thaliondraught »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #1 : 24.04.08 - klo:00.54 »
Toinen kysymys heti perään... Löytyyko linuxille mitään videoeditointisoftaa, joka ominaisuuksiltaan ja laadultaan kilpailisi edes osittain kaupallisten ohjelmien kanssa, kuten Adobe premiere, sony vegas jne. Vai pitääkö vain Winen kanssa säätää ja käyttää windows ohjelmia?

Tuonne hakuun   videoeditointi   niin tulee parisivua erilaisia asioita!  3 - 4 ohjelmaa ehkä tulisi kysymykseen joista yksi on maksullinen.

Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #2 : 24.04.08 - klo:01.26 »
Ne ohjelmat joita itse olen kokeillut eivät minusta ole yhtä hyviä kuin ne joita olen windowsissa kokeillut. Itse en ole ainakaan tavannut kilpailijaa windows softille.

Tässä kuitenkin muutama:
-Cinelerra, käyttöliittymä on karmaiseva. Tuota ei kyllä pysty käyttämään kuin masokistit. Tuntui myös bugittavan ainakin omassa kokeilussani.
-KDEnlive. Muistuttaa aika paljon adoben premiereä, mutta valitettavan buginen. Ominaisuuksiltaan ihan mukavan tuntuinen.
-Kino. Aika rajoittunut omasta mielestäni. Kyllä sillä jotain saa tehtyä.
-Lives. Bugitti urakalla, ei onnistunut mikään kun ohjelma kaatui vaan.
-Avidemux. Vastaa ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseltaan hyvin pitkälle windowsista tuttua virtualdubia. Tällä on hyvä pakata videoita ja ohjelma toimii erinomaisesti siihen tarkoitukseen mihin se on tehty. Ei kuitenkaan "kunnon" videoeditointi softa.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #3 : 24.04.08 - klo:07.12 »
-Kino. Aika rajoittunut omasta mielestäni. Kyllä sillä jotain saa tehtyä.

Niin no, minä voin elää Kinon kanssa...

http://www.arkki.info/?p=17

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #4 : 24.04.08 - klo:08.42 »
Ja tietysti Blender :)

Käyttö tosin vaatii totuttelua. En ole kokeillut suuremmissa projekteissa mutta pienempiin editointeihin ihan ok.
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #5 : 24.04.08 - klo:08.46 »
Mulle Kino riittäis mutta se osaa avata vaan dv-videoita. Mpeg-4 ja avi-tiedostoja sillä ei pysty editoimaan. En ole vieläkään keksinyt miten noi saadaan Kinon ymmärtämään muotoon...  ??? Onks sulla Asmo vihjettä?
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Thaliondraught

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #6 : 24.04.08 - klo:09.08 »
Ja tietysti Blender :)

Käyttö tosin vaatii totuttelua. En ole kokeillut suuremmissa projekteissa mutta pienempiin editointeihin ihan ok.

Blender on tosiaan yksi mahdollisuus.. käytän sitä mallintamiseen, mutta sen videoominaisuudet, eivät vastaa oiken minun tarkoitusperiäni  :-\

peran

  • Vieras
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #7 : 24.04.08 - klo:09.12 »
Mulle Kino riittäis mutta se osaa avata vaan dv-videoita. Mpeg-4 ja avi-tiedostoja sillä ei pysty editoimaan. En ole vieläkään keksinyt miten noi saadaan Kinon ymmärtämään muotoon...  ??? Onks sulla Asmo vihjettä?

Onkos siinä tuo / import ?

Edit - mulla on niin rupu kone, etten ole kehdannut Kinoa demota, mutta isot pojat ovat kertoneet sen kääntävän DV-muotoon monia formaatteja.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #8 : 24.04.08 - klo:09.51 »
Mulle Kino riittäis mutta se osaa avata vaan dv-videoita. Mpeg-4 ja avi-tiedostoja sillä ei pysty editoimaan. En ole vieläkään keksinyt miten noi saadaan Kinon ymmärtämään muotoon...  ??? Onks sulla Asmo vihjettä?

Onkos siinä tuo / import ?

Edit - mulla on niin rupu kone, etten ole kehdannut Kinoa demota, mutta isot pojat ovat kertoneet sen kääntävän DV-muotoon monia formaatteja.

No eip ole, enkä saa sitä kääntämään ainakaan noita...
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #9 : 24.04.08 - klo:10.09 »
sudo apt-get install kino
sudo apt-get install kinoplus
sudo apt-get install kino-timfx
sudo apt-get install kino-dvtitler

onhan kaikki asennettuna
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Thaliondraught

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #10 : 24.04.08 - klo:10.24 »
Onko kokemuksia Jashakasta? Vaikuttaa ensimmäiseltä käyttökelpoiselta ohjelmalta :)
http://jahshaka.org/

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #11 : 24.04.08 - klo:10.33 »
Onko kokemuksia Jashakasta? Vaikuttaa ensimmäiseltä käyttökelpoiselta ohjelmalta :)
http://jahshaka.org/

<alivaltiosihteeripissakakkahuumoria>
Mikähän tämän nimi olisi suomennettuna - Jaskaa haisee...  ;D
</alivaltiosihteeripissakakkahuumoria>

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #12 : 24.04.08 - klo:11.05 »
sudo apt-get install kino...
sudo apt-get install kinoplus
sudo apt-get install kino-timfx
sudo apt-get install kino-dvtitler

onhan kaikki asennettuna

Joo, kyllä näyttää olevan, asennettu siis tolla graafisella lisää/poista sovelluksella ja kuvauksessa on mainittu noi kaikki...
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #13 : 24.04.08 - klo:12.35 »
-Kino. Aika rajoittunut omasta mielestäni. Kyllä sillä jotain saa tehtyä.

Niin no, minä voin elää Kinon kanssa...

http://www.arkki.info/?p=17

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

No itselläni kino on toiminut hyvin kevyempään editointiin. Kuitenkin rajoittuneisuudella tarkoitin, että tietyt asiat ovat melko kökköjä tehdä verrattuna vaikka adoben premiereen (tai sitten en vain osaa). Cinelerra voisi olla ihan hyvä jos se käyttöliittymä ei hirvittäisi.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #14 : 25.04.08 - klo:14.04 »
Palaan vielä tähän sen verran että löysin uudesta Ubuntu Studiosta Pitivi -nimisen ohjelman jolla ainakin pikaisesti kokeiltuna sain tehtyä semmoista kevyttä editointia mpeg4 muotoisille kännykkävideoille. En kerinny vielä tarkemmin tutustua, oiskohan jollain jo enemmänkin kokemusta Pitivistä?
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

Thaliondraught

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #15 : 25.04.08 - klo:14.54 »
Ei oo oiken tullu kokeiltua  :-\ Haen sellaista ohjelmaa, että sillä pystyy tekemään kaiken musiikkivideoista ammattitason laadulla aina kännykkävideoihin asti...

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #16 : 25.04.08 - klo:15.22 »
Haen sellaista ohjelmaa, että sillä pystyy tekemään kaiken musiikkivideoista ammattitason laadulla aina kännykkävideoihin asti...

Ammattilaiset voivat käyttää ammattilaistyökaluja, koska he voivat maksattaa kaiken maksavilla asiakkailla.

Rajaan ainakin itse tällä foorumilla tämän puolen pois. Tämä ei ole Avid-foorumi.

http://www.avid.fi/fi/

Minulle riittää Ubuntu Studio.

http://ubuntustudio.org/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #17 : 25.04.08 - klo:21.58 »
Ei oo oiken tullu kokeiltua  :-\ Haen sellaista ohjelmaa, että sillä pystyy tekemään kaiken musiikkivideoista ammattitason laadulla aina kännykkävideoihin asti...

Macit ovat hyvin suosittuja alustoja video ja kuvan käsittelyyn. Siihen löytyy paljon hyvää ammattisoftaa.

Kuitenkin linux on erittäin suosittu hollywood tasoisissa leffoissa varsinkin 3D animaatioissa tai yleensäkin jos tehdään 3D grafiikkaa. Ja siis 3D:tä näkee hyvin paljon leffoissa nykyään. Tässä vähän lähdettä: http://www.linuxmovies.org/software.html

Tuolta voi löytyä jotain video editointi systeemejäkin. Ne kuitenkin luultavasti maksaa sitten niin paljon ettei normaalilla kansalaisella niihin ole edes varaa. Nopealla etsimisellä löysin tällaisen: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=5562744. En ole varma onko tuo nyt sellainen, mutta tarttui ensimmäisenä silmään. En oikeasti ymmärrä noista ammattityökaluista yhtään mitään.

Thaliondraught

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Video editointi ohjelmia linuxille
« Vastaus #18 : 27.04.08 - klo:21.33 »
Kiitoksia vastauksista  :D Näistä viimeisistä linkeistä on läytynyt todella paljon hyvää tietoa. Näillä pitäisi päästä alkuun. Kiitoksia kaikille vastanneille.

-Thaliondraught