Kirjoittaja Aihe: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen [OHJE]  (Luettu 59684 kertaa)

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Kyselin täällä alunperin ohjeita, miten mm. Saunalahden ja DNA:n mobiilidataliittymissä tarjottu Option iCON 225 3Gmobiilidata-usb-tikku asennetaan ja saadaan toimimaan Ubuntu 7.10/8.04:ssa... (tikussa ZeroCD-kaksoistila: flashmuisti-tila, mikä päällä aluksi ja mistä asentuu windows/mac-ajuri/käyttöohjelma, TAI mobiilidatamodeemi-tila (mikä vaihdetaan ohjelmallisesti päälle mobiilidatayhteyteen). Siis kun tikun tökkää koneeseen, se yrittää asentaa tarvittaessa flashmuisti-tilasta nuo ohjelmat, myös linuxissa kopioi asennusohjelmakuvakkeen(win-ohjelma!) työpöydälle, mutta sillä ei linuxissa tee mitään, eikä tikkua saa sillä asennettua. Asennus-ohjelmat linuxille on haettava netistä. Samanlainen kaksoistila on tietääkseni myös muissa uusimmissa, esim. Huawein, usb3Gtikuissa, joten niiden asentaminen vaatinee samantyyppistä menettelyä hieman toisin kuin aiemmissa laitteissa, kuten esim. "mokkulassa", missä tuota kaksoistilaa ja ajurin/ohjelman asentumista tikulta ei ole (linux asennuksessakin on siis hallittava tuota kaksoistilaa ja asennettava vastaava ajuri ja käyttöohjelma muualta, kun niitä ei tikulla ole kuin windowsille/macille) - tosin tässä ohjeessa on hso-ajuri tälle Option-tikulle ja se ilmeisesti korvattava toisten valmistajien laitteissa muulla ajurilla; joten tämä ratkaisu siten vain suuntaa-antava niille).
 . . .
Alkuperäiseen kyselyyni ohjeita ja neuvoja tulikin ihan kivasti, niistä kiitos ja niitä viestiketjussa...

Päivitin tähän alkuuun 24.4.2008, eli Ubuntu 8.04 Hardy Heronin julkaisupäivänä, helpon ja toimivan asennusohjeen
(ohjeen alkuperäisversio, ranskankielisenä, löytyy osoitteesta :
http://www.equinoxefr.org/index.php/post/2008/04/21/la-clef-orange-icon-225-sur-ubuntu-804/)

0) Avaa Pääte, tarvitset myös nettiyhteyden.

1) Hae (K)Ubuntu 7.10:lle tai 8.04:lle käännetty hso-ajuri&rezero-apuohjelma&asennus/käyttökomentoskriptipaketti antamalla komento:

    (K)Ubuntu 8.04:  wget http://www.equinoxefr.org/wp-content/uploads/2008/04/3g_8041.tgz

    (K)Ubuntu 7.10:  wget http://www.equinoxefr.org/wp-content/uploads/2008/03/3g.tgz


2) Pura paketti (purkaa hso-alikansioon) komennolla:

   (K)Ubuntu 8.04:  tar xvf  3g_8041.tgz       (itse asensin ja käytän tätä, ja toimii)
   (K)Ubuntu 7.10:  tar xvf  3g.tgz

   Huom! tuossa 7.10 -versiossa saattaa olla puutteellinen 1.0-versio hso-ajurista, uusin on 1.2, minkä voi ladata ennen jatkamista:
   http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=31

3) Siirry alikansioon ja suorita asennus

  cd hso
  sudo ./install.sh

4) Syötä operaattorin APN-tunnus ja mobiilidatan SIM-kortin PIN-koodi konfiguraatiotiedostoon:

  gedit  conninfo.ini

  syötä siis PIN (0000 oletuksena)
  ja operaattorin APN-osoite, esim. internet.saunalahti
  (dna:lla taitaa tuo olla ihan vaan internet)

  Ajurin käyttöönsaamisen varmistamiseksi helpointa on uudelleenkäynnistää kone.

5) Yhteys muodostetaan tökkäämällä Option3Gmobiilidatatikku koneeseen (sulje wlan ja muut nettiyhteydet sitä ennen), avaamalla Pääte ja komennoilla:

  cd hso
  sudo ./connect.sh up

Pääte-ikkuna pienennetään palkkiin nettisurffailun ajaksi.

Yhteys lopetetaan antamalla komento:

  sudo ./connect.sh down

Noista voi tietysti tehdä myös kuvakeklikattavat skriptit tai hoitaa muuten kätevämmin - mutta tuo on toimiva perusratkaisu.
------------------------------------
Homma toimii siis tällä ohjeella Ubuntu/Kubuntu 8.04:ssä

Alla viestiketjussa puhutun palomuurimäärityksen voinee hoitaa helpommin asentamalla Synaptics-pakettienhallinnalla Firestarter -apuohjelma, millä voi määritellä graafisesti linuxin IPtables -palomuurin asetuksia verkkolaitekohtaisesti, tällekin mobiilidatayhteydelle.

Mahdollisesti em. ohjeessa connect.sh -käytön voi korvata Vodafonen graafisella apuohjelmalla (vaatii kuitenkin ainakin enempi linux-tietämystä, jotta tämän ehkä saisi käyttöön), mikä vastannee 3Gtikulta asentuvaa graafista windows-ohjelmaa tikun käyttämiseksi :
https://forge.vodafonebetavine.net/frs/?group_id=12&release_id=19
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo:13.37 kirjoittanut rhino »
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #1 : 25.03.08 - klo:17.42 »
Hei,

Hyviä neuvoja sinulla joita tutkin oikein mielenkiinnolla ja sovelsin pitkällä tässä asennushommelissa tähän minun vanhaa pentium 500 koneeseen. Minulla kanssa samanlainen Option iCON 255 ubuntussa 7.10. Sain ko. laitteen joten kuten pelaamaan kahden päivän tappelun jälkeen ja olen vieläkin niin sekaisin etten pysty hahmottamaan mitä oikein tein mutta näiltä sivuilta se ratkaisu löytyi.

http://www.pharscape.org/component/option,com_forum/Itemid,68/page,viewforum/f,11/

Näyttäisi olevan aikalailla samanlaista tavaraa kuin sinun edellä mainitsemassa linkissä.

Siis tarvitaan USB_ModeSwitch ja HSO ajuri. Kokeilin asennella eri versioita ja sieltä se jostain alkoi toimimaan ohjeittein mukaan ;)

Ongelmana on tällä hetkellä se että yhteyden aloitus jäätyy (freeze) eli täytyy bootata kone uudelleen silloin tällöin ja täytyis jotenkin saada käynistyshommat tavallisen käyttäjän puolelle ettei järjestelmänhallinnan puolella tarvitsisi nettiä käyttää.

Tähän jäätyy mutta sitten kun menee läpi niin hakee ip-numerot sun muut ja saunalahti yhteys pelaa hyvin.

connecting
ATZ
OK
AT_OWANCALL=1,1,0
OK


maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #2 : 26.03.08 - klo:09.46 »
Niin on sekavat ohjeet sillä sivulla jonne laitoin linkin. Tutkin koodinpätkiä ja periaatteessa sekavassa linkissä olevissa ohjelmissa tai ohjeissa jos sieltä nyt jotain löytyy  ;) on aikalailla samanlaiset komponentit kuin sinun tekemässä hyvässä ohjeessa jossa ne on paketoitu siihen yhteen pakattuun tiedostoon josta ne helpompi purkaa ja asentaa. Tuo sinun ohje toimii minun koneessa aivan yhtä hyvin kuin se toinen sekava ohjelinkki. Yritän tehdä jonkinlaista howtoa jotta muutkin saisivat toimimaan mutta uskon että aika moni on saanut tikun toimimaan.

Kyllä tää alkaa jo toimia hyvin.
Ei enää jäädy enää yhteyden aloitukseen kun asensin vielä kerran kaikki tarvittavat uudestaan.

Tällaista heittää nyt sitten yhteyden aloituksessa.

xxxx@xxxxx:~/Option-iCON$ sudo ./connect.sh up
Initializing...
Trying internet.saunalahti ...
Connecting...
trying
trying-
Connected
Setting IP address to  85.77.xxx.xx
Adding route
Setting nameserver
Done.
arto@arto-desktop:~/Option-iCON$

Ja dmesg näyttää tällaiselta.

[   60.659316] ++++++++++++++ being probed ++++++++++++++++=
[   60.668029] hso: hso0: Option N.V. Globetrotter HSDPA Modem   Serial Number
[   60.668046] hso: hso0: 00:03:A5:07:xx:xx
[   60.668684] hso: Multiplexed Control channel present
[   60.669106] hso: Multiplexed Application channel present
[   60.669492] hso: QXDM port present
[   60.669624] usbcore: registered new interface driver hso

Ja lsusb näyttää tällaiselta.

arto@arto-desktop:~/Option-iCON$ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 05dc:0200 Lexar Media, Inc. JumpDrive 2.0 Pro
Bus 001 Device 002: ID 0af0:6971 Option
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:14.55 kirjoittanut maisteri »

maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #3 : 26.03.08 - klo:14.08 »
Hei,

Tuolla aiemmin mainitsit ettei meinaa yhteys onnistua niin minullakin kävi samalla tavalla.

xxxx@xxxxx:~/Option-iCON$ sudo ./connect.sh up
Initializing...
Trying internet.saunalahti ...
Connecting...
trying
trying-
trying--
trying---
trying----
Connected
We did not get an IP address from the provider, bailing ...
Failed

Sain sen kuitenkin toiminaan siten että irrotin tikun ja laitoin sen takaisin kiinni koneeseen. Otin yhteyden ja yhteys näytti muodostuvan ja haki ip-osoitteen eli kaikki pelaa jälleen hyvin. Ehkä jokin asetus muuttui kun yritin käyttää wvdial-ohjelmaa yhteyden muodostamiseen tätä ennen muttei sillä onnistunut.

Nyt kuitenkin pelaa ja tässä kirjoittelen Ubuntu + Option iCON 225. Nopeus näyttäisi olevan mittarin mukaan 1430.9 kbps PPO:n palvelimen http://nopeustesti.kotinet.com/initialmeter.php mukaan mutta yhteyttä hidastaa toi 1.1 usb portti tässä vanhassa koneessa.    

xxxx@xxxx:~/Option-iCON$ sudo ./connect.sh up
Initializing...
Trying internet.saunalahti ...
Connecting...
trying
trying-
Connected
Setting IP address to  85.77.xxx.xxx
Adding route
Setting nameserver
Done.

« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:14.17 kirjoittanut maisteri »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #4 : 26.03.08 - klo:18.11 »
"Hullun ruotsalaisen" joku neuvo oli laittaa tyhjä uusi CD levyasemaan... ja hämätä sitä autorun-efektiä... en oo itse koittanu  :)
Tai sitten...
Kuvakkeen ilmestyessä ? työpöydälle, avaa se oikeella hiiren napilla, ja klikkaa eject/poista, odota ja hämmästy?
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

alahde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #5 : 27.03.08 - klo:17.26 »
Hei,

Hyviä neuvoja sinulla joita tutkin oikein mielenkiinnolla ja sovelsin pitkällä tässä asennushommelissa tähän minun vanhaa pentium 500 koneeseen. Minulla kanssa samanlainen Option iCON 255 ubuntussa 7.10. Sain ko. laitteen joten kuten pelaamaan kahden päivän tappelun jälkeen ja olen vieläkin niin sekaisin etten pysty hahmottamaan mitä oikein tein mutta näiltä sivuilta se ratkaisu löytyi.

http://www.pharscape.org/component/option,com_forum/Itemid,68/page,viewforum/f,11/

Näyttäisi olevan aikalailla samanlaista tavaraa kuin sinun edellä mainitsemassa linkissä.

Siis tarvitaan USB_ModeSwitch ja HSO ajuri. Kokeilin asennella eri versioita ja sieltä se jostain alkoi toimimaan ohjeittein mukaan ;)

Ongelmana on tällä hetkellä se että yhteyden aloitus jäätyy (freeze) eli täytyy bootata kone uudelleen silloin tällöin ja täytyis jotenkin saada käynistyshommat tavallisen käyttäjän puolelle ettei järjestelmänhallinnan puolella tarvitsisi nettiä käyttää.

Tähän jäätyy mutta sitten kun menee läpi niin hakee ip-numerot sun muut ja saunalahti yhteys pelaa hyvin.

connecting
ATZ
OK
AT_OWANCALL=1,1,0
OK


No homma toimii yhtä helposti kuin Windosin puolella.
 Helpointa on jos olet vaihtamassa lagallisesta lagattomaan. Haet esim Ubuntussa Synapticilla Option iCON 255n ( tai Huawei E220n) ajurit ja tökkäät tikun USBporttiin vasta kun ajurien asennus on valmis. Tähän PChen asensin eilen Elisan eli Vodafonen E220-mokkulan ja olin netissä reilusti alle viidessä minuutissa asennuksen aloituksesta. Olen tosin asentanut jo kolme mokkulaa (Huawei E220) tätä ennen Ubuntu - linuxiin ja 8.04ssä pitäisi E220n ajurit olla valmiina !? (ei BETA-versio). Mut kaikki ovat toimineet heti ja ilman ongelmia, kuten tämäkin jota tässä nyt testaan.

maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Ongelma: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #6 : 29.03.08 - klo:13.21 »
Lainaus
No homma toimii yhtä helposti kuin Windosin puolella.
 Helpointa on jos olet vaihtamassa lagallisesta lagattomaan. Haet esim Ubuntussa Synapticilla Option iCON 255n ( tai Huawei E220n) ajurit ja tökkäät tikun USBporttiin vasta kun ajurien asennus on valmis. Tähän PChen asensin eilen Elisan eli Vodafonen E220-mokkulan ja olin netissä reilusti alle viidessä minuutissa asennuksen aloituksesta. Olen tosin asentanut jo kolme mokkulaa (Huawei E220) tätä ennen Ubuntu - linuxiin ja 8.04ssä pitäisi E220n ajurit olla valmiina !? (ei BETA-versio). Mut kaikki ovat toimineet heti ja ilman ongelmia, kuten tämäkin jota tässä nyt testaan.

Hei,

Onko noin helppoa :) Onko joku saanut Optioin toimimaan Synapticin kautta asennellen? Haluaisin kuulla kokemuksia ja testata. Vodafonen ajureilla se Huawei mokkula taitaa asentua aika lailla kivuttomast Ubuntuun kuten jo taisitkin mainita. Olen kokeillut sitäkin kun joku mainitsi että toimisi. Ongelma on ettei vaihda muistimoodista modeemimoodiin ja ei löydä modeemiporttia kun sellaista ei ole. Onko minulla sitten niin vanha kone Pentium 500 vai väärä versio Ubuntusta 7.10?. Tein tämän homman vaikeimman kautta ja asentelin modeswitch ja hso ajurit kuten aikaisemmissa linkeissä mainitsin.

Jos Option iCONiin olisi saatavilla valmis deb-paketti niin se olisi kaikkein paras ja yksinkertaisin keino kuin se miten ratkaisin ońgelman suoraan sanoen käsin asennella kaikki paketit ja vielä muokata scripti koodia. Ja sitten sen jälkeen ei firestarter käynnisty ohjaamaan palomuurin toimintaa muuten kuin manuaalisesti käynnistämällä vaikka taitaa se firestarter olla aika tarpeeton Linuxissa mutta palomuuritestin perusteella kaikki portit ovat suojattu.

Nyt kaikki on kunnossa ja yhteys pelaa lähes 1.7 gigan nopeudella Option iCON 225:lla ja ubuntu 7.10. Voin minä laittaa niitä pitkiä ohjeita tänne jos joku haluaa välttämättä tietää mutta ei kannata asentaa niitä tuotantokäytössä olevaan koneeseen kun siinä on vähän sitä ns. "systeemin puukottamista" mutta kun meikäläisellä ei ole oikein mitään muuta yhteyttä nettiin kuin se mitä olen tässä asennellut iltalampun valossa sen minkä muilta töiltäni olen ehtinyt, niin olen sitten puukottanut sitä systeemiä kahteen koneeseen asennellen Optionin toimimaan ;)
« Viimeksi muokattu: 29.03.08 - klo:13.28 kirjoittanut maisteri »

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #7 : 29.03.08 - klo:15.51 »
Näkyy löytyvän ihan gprs-hakusanalla...
Onko tuo gcom sitten se jota haetaan...
Vodafone ei löydy sitten Synapticilla edes Hardystä... tarvitaan se Google!
Tai tuonne oikealle ylös niitä hakuja... sieltäkin löytyy.
Noista jutuista ei nyt erkkikään sitten  ota selvää että onko niissä iConeissa ja Huaweissa saman sylttytehtaan sisuskalut vai ei? ;)
« Viimeksi muokattu: 29.03.08 - klo:16.08 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #8 : 29.03.08 - klo:17.08 »
Hei,

Tuollaisia nopeuksia antaa nopeustesti Ubuntu 7.10 ja Option icon 225:lla.



Palomuurin olen saanut nyt käynnistymään nettiyhteyden alkaessa mutta jokin ilmoitus on modeemin mac-osoitteen määrittämisessä: dmesg

[   91.035842] hso: /home/maisteri/hsdpa/hso/hso.c: 1.1 Option Wireless
[   91.035856] hso: Registering procfs
[   91.195097] [2808:set_ethernet_addr]: Attempting to get MAC address failed: using default
[   91.195126] HSO: Found Network port hso0
[   91.195795] HSO: Found Control port /dev/ttyHS0
[   91.196239] HSO: Found Application port /dev/ttyHS1
[   91.196762] HSO: Found Diagnostic port /dev/ttyHS2
[   91.196819] usbcore: registered new interface driver hso

Asennettuna tällä hetkellä usb_modeswitch-0.9.3 ja hso1.1

VMZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #9 : 29.03.08 - klo:18.55 »
Tässä minun success-story, onnistui ainakin Kubuntu feistyllä :)

***

Käytä korttia jossain kännykässä ja poista PIN-kysely (sen voi mahdollisesti laittaa päälle kun on saanut kaiken toimimaan...).

Koodia: [Valitse]
sudo -s -H
mkdir option
cd option
wget http://asuseee.free.fr/tuto/01/icon225.tar.gz
tar zxf icon225.tar.gz
mkdir /lib/modules/2.6.21.4-eeepc
mkdir /lib/modules/2.6.21.4-eeepc/extra
./install.sh
gedit conninfo.ini

Muuta conninfo.inistä seuraavat kohdat

"# APN=" --> "APN=internet.saunalahti" or "APN=internet"
("# PIN=” --> “PIN=blahblahblah“) ...if PIN-request is enabled.

Koodia: [Valitse]
mkdir usb
cd usb

Lataa http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=28 ja tallenna "usb"-kansioon

Koodia: [Valitse]
tar zxf hso-udev.tar.gz
make
make install
cp hso.udev /etc/udev/rules.d/z20_hso-udev.rules
udevcontrol reload_rules
cd ..
mkdir hso
cd hso

Lataa http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=30 ja tallenna "hso"-kansioon

Koodia: [Valitse]
tar hso-1.1.tar.gz
make
make install
cd ..

Tökkää tikku sisään

Koodia: [Valitse]
dmesg | grep hs
---> Jos tulee "HSO: Found Network port hso0", niin hyvältä näyttää

Koodia: [Valitse]
exit

sudo ./connect.sh up

!!! TADAA !!!

Koodia: [Valitse]
sudo ./connect.sh down
****

Jos joku onnistuu tuolla ohjeella, niin mielelläni siivoan tästä paremman ;D

Niin ja "rhino", onhan sinulla APN oikein? Itse jouduin samaan paikkaan jumiin alunperin ja syynä oli "APN=internet.dna" (pitää olla vain "APN=internet").
« Viimeksi muokattu: 07.04.08 - klo:00.11 kirjoittanut VMZ »

maisteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #10 : 30.03.08 - klo:13.06 »
Tässä hieman monimutkaisempi asennus ;). Saunalahti yhteys. Ubuntu 7.10. Asensin myös Ubuntu 8.04 versioon ja näyttäisi toimivan. Poistin myös PIN-kyselyn.

Asenna paketti "libusb-0.1-4" Synaptic Packet Managerilla. Yleensä on jo valmiina asennettuna.

Imuroi usb_modeswitch siihen kansioon johon haluat esim. usb:

wget http://www.draisberghof.de/usb_modeswitch/usb_modeswitch-0.9.3.tar.bz2

Pura paketti:

tar jxvf usb_modeswitch-0.9.3.tar.bz2

Jos haluat kääntää itse, niin asenna ensin paketti "build-essential" Synaptic Packet Managerilla.
Kääntäminen ei välttämätöntä, vaan voi siirtyä suoraan conffia muokkaamaan.

sudo ./compile.sh

Tai jos ei toimi niin aja:

sudo gcc -l usb -o usb_modeswitch usb_modeswitch.c

Muokataan conffia:

sudo gedit usb_modeswitch.conf

Pitäisi näyttää tällaiselta: Katso kohta "Option Icon 225 HSDPA". Puolipiste rivin alussa tarkoittaa kommenttia eli rivi poistetaan käytöstä.
Koodia: [Valitse]
#######################################################
# Option GlobeSurfer Icon (aka "Vodafone EasyBox")
#
# The message SHOULD be the same for all Option devices

;DefaultVendor= 0x05c6
;DefaultProduct= 0x1000

;TargetVendor= 0x0af0
;TargetProduct= 0x6600

;MessageEndpoint=0x05
;MessageContent="55534243123456780000000000000601000000000000000000000000000000"


#######################################################
# Option GlobeSurfer Icon 7.2
#
# Contributor: The Pharscape Forum

;DefaultVendor= 0x05c6
;DefaultProduct= 0x1000

;TargetVendor= 0x0af0
;TargetProduct= 0x6901

;MessageEndpoint=0x05
;MessageContent="55534243123456780000000000000601000000000000000000000000000000"


#######################################################
# Option GlobeSurfer Icon 7.2, new firmware (HSO driver)
#
# Vendor/ProductID don't change when switching, only the device
# class does.
# HSO driver support is available at Pharscape (www.pharscape.org)
#
# Contributor: Paul Hardwick

;DefaultVendor= 0x0af0
;DefaultProduct= 0x6911

;TargetClass= 0xff

;MessageEndpoint=0x05
;MessageContent="55534243123456780000000000000601000000000000000000000000000000"


#######################################################
# Option Icon 225 HSDPA
#
# New Firmware. HSO driver support is available at Pharscape (www.pharscape.org)
#
# Contributor: Matti Viljanen

DefaultVendor= 0x0af0
DefaultProduct= 0x6971

TargetClass= 0xff

MessageEndpoint=0x05
MessageContent="55534243785634120100000080000601000000000000000000000000000000"


#######################################################
Tallenna conffi ja pois.

Kopioidaan tiedostot oikeaan paikkaan:

sudo cp usb_modeswitch.conf /etc
sudo cp usb_modeswitch /sbin

Lisätään säännöt:

sudo gedit /etc/udev/rules.d/10-local.rules

Liimaa:
Koodia: [Valitse]
BUS=="usb", SYSFS{idProduct}=="1000", SYSFS{idVendor}=="05c6", RUN+="/sbin/usb_modeswitch"
BUS=="usb", SYSFS{idProduct}=="6901", SYSFS{idVendor}=="0af0", RUN+="/sbin/modprobe usbserial vendor=0x0af0 product=0x6901"
Tallenna säännöt ja pois.

Aja:

sudo udevcontrol reload_rules

Kytke Option Icon usb-porttiin.

Aja:

sudo usb_modeswitch

Aja vielä kerran:

sudo usb_modeswitch

Kaikki ok kun tulostaa:

 * usb_modeswitch: tool for controlling "flip flop" mode USB devices
 * Version 0.9.3 (C) Josua Dietze 2007
 * Works with libusb 0.1.12 and probably other versions

Looking for default device
 Ok, found default device
Looking for target class
 Found device in target class mode. Switching not required. Bye

Käynnistetään firefox ja imuroidaan hso1.2 ajuri:

http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=31

Tallentuu työpöydälle. Paketti hso-1.2.tar.gz puretaan napsauttamalla kaksi kertaa hiiren vasemmanpuoleista nappia jolloin käynnistyy purkuohjelma jolla puretaan paketti. Luo automaattisesti uuden hso kansion sinne minne haluat.

Aja:

sudo make

Aja:

sudo make install

Aja:

sudo udevcontrol reload_rules

Aja:

sudo modprobe hso

Muokataan conffia jos sellainen löytyy. Minulla löytyi vasta myöhemmin kun ajelin ohjelmaa ;) Conffi tiedosto muodostuu ensimmäisen yhteyden oton yrityksen jälkeen.

sudo gedit conninfo.ini
Koodia: [Valitse]
APN=internet.saunalahti
# USER=
# PASS=
# PIN=
Tallenna conffi ja pois.

Muokataan käynnistys scriptiä. Voi vaatia muokkausoikeuksia jolloin ensin suoritetaan:

sudo chmod 750 hso_connect.sh

sudo gedit hso_connect.sh

Lisää/korjaa rivi 17:
Koodia: [Valitse]
CONNECTIONFILE="tähän laitetaan polku conninfo.ini tiedostoon /home/...../conninfo.ini"
#CONNECTIONFILE="conninfo.ini"

Lisää/korjaa rivi 23:
Koodia: [Valitse]
echo "APN=internet.saunalahti" >> $CONNECTIONFILE

Tallenna scripti ja pois.

Kopioidaan hso_connect.sh /bin hakemistoon josta se voidaan käynnistää näppärämmin.

sudo cp hso_connect.sh /bin

Sitten kun kaikki ok, niin yritetään käynnistää nettiyhteyttä ;)

sudo hso_connect.sh up

Jolloin tulostuu kun kaikki ok:

Initializing...
Trying internet.saunalahti ...
Connecting...
trying
trying-
Connected
Setting IP address to  85.77.xxx.x
Adding route
Setting nameserver
Done.

Jos ei ota yhteyttä vaan valittaa APN:stä, niin käydään muokkaamassa "conninfo.ini" tiedostoa, jonka mainitsin edellä ja lisätään sinne oikea APN "APN=internet.saunalahti".

Kun yhteys käynnistyy, niin sen jälkeen asennetaan palomuurin hallinta ohjelma "Firestarter"  Synaptic Packet Managerilla. Asetuksista valitaan Internet connected network devices kohdasta device (hso0).

Katkaistataan yhteys:

sudo hso_connect.sh down

Buutataan kone ja tarkistetaan, että palomuuri käynnistyy:

sudo /etc/init.d/firestarter status
 
 * Firestarter is running...

Tai:

sudo iptables -L

Jos ei käynnissä tulostaa:

Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination         

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination         

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination   

Portit ovat vaan suljettuna, muttei löydy sääntöjä, joten käynnistetään firestarter

gksudo firestarter

Ja valitaan Internet connected network devices kohdasta device (hso0).

Jos käy niin kuin minulla kun käytän vain langattomia yhteyksiä, jolloin firestarter ei oikein käynnisty ohjaaman palomuuria buutin jälkeen. Joka kerta buutin jälkeen palomuuri ns. nollautuu. Ei löydy sääntöjä iptables-komennolla ja palomuuritestin portit näyttävät sinisiltä. Sininen tarkoittaa suljettuja portteja, joka sinällään ei ole kovin paha asia siihen verrattuna jos ne näyttävät punaisilta avoimilta porteilta osoitteessa https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Lueskelin ulkomaan foorumia ja huomasin tällaisen ratkaisun ongelmaan. Ensin tietysti laitetaan firestarterin säädöt kuntoon ja sitten päätteessä:

gksudo gedit /etc/firestarter/firestarter.sh

Etsitään koodista seuraava kohta:
Koodia: [Valitse]
if [ "$MASK" = "" -a "$1" != "stop" ]; then
        echo "External network device $IF is not ready. Aborting.."
        exit 2
fi

Se on aikalailla tiedoston alussa:

Laitetaan risuaitaa neljän rivin eteen #:
Koodia: [Valitse]
#if [ "$MASK" = "" -a "$1" != "stop" ]; then
        #echo "External network device $IF is not ready. Aborting.."
        #exit 2
#fi

Tallenna ja pois.

Boottaa kone ja kirjoita terminaaliin:

sudo iptables -nL

Nyt pitäisi näkyä sääntöjä jos kaikki meni ok.

Chain INPUT (policy DROP)
target     prot opt source               destination         
ACCEPT     0    --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           
ACCEPT     udp  --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           udp dpt:33434
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 3
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 3 code 1
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 13
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 14
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 17
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 18
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 5 limit: avg 2/sec burst 5
ACCEPT     icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           icmp type 4 limit: avg 2/sec burst 5
LSI        icmp --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           
DROP       0    --  0.0.0.0/0            255.255.255.255     
DROP       0    --  224.0.0.0/8          0.0.0.0/0           
DROP       0    --  0.0.0.0/0            224.0.0.0/8         
DROP       0    --  255.255.255.255      0.0.0.0/0           
DROP       0    --  0.0.0.0/0            0.0.0.0             
DROP       0    --  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           state INVALID
LSI        0    -f  0.0.0.0/0            0.0.0.0/0           limit: avg 10/min b

Ja niin edelleen...

Hyvin on toiminut tähän mennessä. Ei pätki ja suhteellisen nopea.

Aamun hiljaisina tunteina download nopeus alkaa olla kohtuullisen nopea  :D

 

En takaa etteikö tässä ohjeessa olisi jotain korjattavaa jota en ole huomannut kun ulkomuistista kirjoittelen, mutta eiköhän tarkkasilmäiset taitajat löydä ne ;)
« Viimeksi muokattu: 24.04.08 - klo:14.14 kirjoittanut maisteri »

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen
« Vastaus #11 : 30.03.08 - klo:22.38 »
Edit/ylläpito: Kirjoita _yhdessä_ viestissä kaikki mitä aiot sanoa.

Ja ystävällinen fransmanni on tehnyt juuri tälläisen kompaktin ohjeenkin Ubuntu 7.10 :lle :

http://www.equinoxefr.org/index.php/post/2008/03/29/la-clef-orange-icon-225-sur-ubuntu-710/

eli :

wget http://www.equinoxefr.org/wp-content/uploads/2008/03/3g.tgz

tar xvf  3g.tgz

cd hso

sudo ./install.sh

gedit  conninfo.ini

Syötä PIN (0000 oletuksena)
Syötä operaattorin APN-osoite, esim. internet.saunalahti

Yhteys:    sudo ./connect.sh up
Lopetus:   sudo ./connect.sh down


- Toimivuuden testauksen jälkeen kannattaa tsekata aiemmista viesteistä vielä parempaa sijoittelua noille ja tietoturvan osalta varmistaa palomuurin toiminta (linuxissakin ja selaimissakin kun turvaukkoja myös on).

Kannattanee katsoa myös VMZ:n kirjoittama ohje (vastausviesti #6) täällä:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=736977

huom, että siinä olevasta hso1.1:n latauslinkistä on tullut uudempikin 1.2-versio jo:

http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=31
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo:10.31 kirjoittanut Timo Jyrinki »
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

alpertti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen
« Vastaus #12 : 18.04.08 - klo:10.58 »
päteekö samat ohjeet huawei e 169 hsdpa usb stick asennukseen vai onko siinä omat ajurit[email][/email]

peura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #13 : 20.04.08 - klo:12.17 »
Kiitoksia kaikille ohjeista!

Tässä minun reseptini. (Viljelen tekstissä grafiikkaa, jotta ulkomaankielisetkin voivat yrittää arvata sisältöä...)  Tarvikkeet työhakemistossa ovat:

hso-udev.tar.gz
hso-1.2.tar.gz

Noissa on jonkun verran käännettyjä objekteja joukossa, eivätkä ne sopineet
mulle suoraan, siksi joukossa on tuo make clean .

Koodia: [Valitse]
# Koska hso-udev.tar.gz -paketissa ei ole hakemistoa, tehdään se ensin
mkdir usb
cd usb
tar xvzf ../hso-udev.tar.gz
make clean
make
sudo make install
udevcontrol reload_rules

cd ..

tar xvzf hso-1.2.tar.gz
cd hso
make clean
make
# Joo, kahteen kertaan:
sudo make install
sudo make install
udevcontrol reload_rules

# Sitten conninfo.ini:n muokkausta:

cat > conninfo.ini
# APN=
# USER=
# PASS=
# PIN=
APN=internet.saunalahti
PIN=<pin-koodi>
# etc...
<Ctrl-d>

sudo ./hso_connect.sh up

Toimii!!! Tätä kirjoitan nyt Linuxilla.  :D

Yksityiskohtia. En siis tarvinnut tällä sivulla mainittuja paketteja:
icon225.tar.gz (valmiiksi käännetty, ei sopinut mun kernelille  :( )
hso-1.1.tar.gz  (ainakin yksi bugi Makefile:ssa  :( )
usb_modeswitch-0.9.3.tar.bz2  (en saanut edes kääntymään  ??? )

Itselläni on Kubuntu 7.1,  kernel 2.6.22-14-386. (En ymmärrä paljoa näistä!)
Minulla ei tuon hso:n kääntäminen hso.ko -tiedostoksi heti onnistunut tuollakaan, kun tuntui puuttuvan
linkki ja sen takaa hakemisto:

  /lib/modules/2.6.22-14-386/build -> /usr/src/linux-headers-2.6.22-14-386   ???

Käännös onnistui, kunhan ensin hain paketin

  linux-headers-2.6.22-14-386_2.6.22-14.52_i386.deb

(Itse jouduin hakemaan Windowsin kautta, sillä mulla ei ole tässä lanka-kaistaa, pelkästään
tämä 3G-modeemi. Hieman vaivalloista  :-\  Jos jokin yhteys on jo suoraan Linuxista, em.
paketin hakemiseen kannattaa tietysti käyttää Linuxin oletuskaluja synaptic tai apt-get...)

Ehdotus. Yhteyden aloittamiseen tarjotaan scriptiä hso-connect.sh, olisko
connect-usb-modem.sh parempi, hakemistoon /usr/local/bin ?
Samoin yhteiskäyttöissä koneissa saattaisi olla fiksua, että 3g-yhteyden salasanat ja pinit olisivat käyttäjän hakemistossa
esim. tiedostossa ~/.usbmodemrc ja luku siitä, ellei työhakemistossa tiedostoa conninfo.ini.


« Viimeksi muokattu: 20.04.08 - klo:15.23 kirjoittanut peura »
Markus Peura
Tapiola, Espoo
Finland

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Neuvoa?: Option iCON 255 3G-usb-mokkula
« Vastaus #14 : 22.04.08 - klo:23.42 »
Tässä minun Kokemus:  "+pientä viilausta"   Dna Option iCon 225-mokkula

Käytä korttia jossain kännykässä ja poista PIN-kysely (sen voi mahdollisesti laittaa päälle kun on saanut kaiken toimimaan...).


mkdir option
cd option
wget http://asuseee.free.fr/tuto/01/icon225.tar.gz

sudo -s -H
tar zxf icon225.tar.gz

login "user"
mkdir ./install.sh
gedit conninfo.ini
"# APN=" --> "APN=internet.saunalahti" tai "APN=internet"
("# PIN=” --> “PIN=nönönöö“) ...jos PIN-kysely kortilla päällä.

mkdir usb
cd usb
lataa http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=28 ja tallenna "usb"-kansioon

sudo -s -H
tar zxf hso-udev.tar.gz
make
make install

seuraava tulee näkyviin:
cp hso.udev /etc/udev/rules.d/z20_hso-udev.rules

udevcontrol reload_rules
cd ..

login "user"

mkdir hso
cd hso
lataa http://www.pharscape.org/index2.php?option=com_forum&Itemid=68&page=download&id=30 ja tallenna "hso"-kansioon

sudo -s -H
tar zxf hso-1.1.tar.gz

make
make install
cd ..

tökkää patukka sisään
dmesg | grep hs    ( jos esim . "HSO: Found Network port hso0" löytyy, niin tod.näk. ok.)

exit
cd  ..../hso

sudo ./connect.sh up      yhteys  päälle   ja eikun nettiselain päälle...

yhteys pois päältä: sudo ./connect.sh down

****
Maisteri sanoi: Jos joku onnistuu tuolla ohjeella, niin mielelläni siivoan tästä paremman

KIITOKSET POJILLE ja Maisterille, hyvät ohjeet sikäli että Option iCon 225 toimii Ubuntu 7.10.llä, Sempron 1600
T:Frank Z :D Piti vain mkdir tehdä pääkäyttäjänä ja make/make installit sudona.
« Viimeksi muokattu: 23.04.08 - klo:09.09 kirjoittanut Frank Zappa »

rhino

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 229
  • Windows♥SUSE♥Ubuntu♥etc
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen
« Vastaus #15 : 25.04.08 - klo:12.57 »
Päivitin tämän viestiketjun alkuun, alkuperäisen kysymykseni tilalle toimivan ja helpon asennusohjeen, ranskalaisen ohjeen pohjalta .
http://www.equinoxefr.org/index.php/post/2008/04/21/la-clef-orange-icon-225-sur-ubuntu-804/
rhino=sarvikuono (zulu nkombe/ubejane, swahili kifaru) Etelä-Afrikassakin uhanalainen, ahdistelijoilleen ärhäkkä otus.
ZULU http://www.codezulu.com/isizulu.asp  SWAHILI http://www.pbs.org/wonders/Episodes/Epi2/2_cult1a.htm
NO MORE BLACK≠WHITE, http://fi.wikipedia.org/wiki/Apartheid IS PAST

juustomuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen [OHJE]
« Vastaus #16 : 08.05.08 - klo:10.01 »
Päivitin tähän alkuuun 24.4.2008, eli Ubuntu 8.04 Hardy Heronin julkaisupäivänä, helpon ja toimivan asennusohjeen
(ohjeen alkuperäisversio, ranskankielisenä, löytyy osoitteesta :
http://www.equinoxefr.org/index.php/post/2008/04/21/la-clef-orange-icon-225-sur-ubuntu-804/)

0) Avaa Pääte, tarvitset myös nettiyhteyden.

1) Hae (K)Ubuntu 7.10:lle tai 8.04:lle käännetty hso-ajuri&rezero-apuohjelma&asennus/käyttökomentoskriptipaketti antamalla komento:

    (K)Ubuntu 8.04:  wget http://www.equinoxefr.org/wp-content/uploads/2008/04/3g_8041.tgz

    (K)Ubuntu 7.10:  wget http://www.equinoxefr.org/wp-content/uploads/2008/03/3g.tgz

Kiitoksia ohjeesta. Toimii hyvin, mutta tuo HSO laite aina  muuttuu välillä. Tässä pieni muutos connect.sh skriptiin joka korjaa asian:

DEVICE=`dmesg |grep "Control port" | tail -n 1 | gawk '{print $7}'`


Bongo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen [OHJE]
« Vastaus #17 : 10.05.08 - klo:22.12 »
Eka viestini näille sivuille ja tietysti ongelmista on kysymys...

Nettiyhteyttä on yritetty saada pelaamaan seuraavien avulla: Kubuntu 8.04 (64 bit), Option iCON 225, DNA

Kokeilin avausviestissä olevia rhinon ohjeita. Ongelmia tulee yhteydenottovaiheessa:

Koodia: [Valitse]
Initializing...
Trying internet...
Connecting…
trying
trying-
trying–
trying—
trying—-
Connected
We did not get an IP address from the provider, bailing …
./connect.sh: 232: cannot open /dev/ttyHS0: No such file

Jollakin toisella on ollut sama ongelma, mutta tuo ranskan kieli ei satu meikäläiseltä taipumaan..
http://www.equinoxefr.org/index.php/post/2008/04/21/la-clef-orange-icon-225-sur-ubuntu-804/

Yritin myös Frank Zappan ohjeiden mukaan, mutta sillonkin tulee lopussa valituksia, esim juuri tuon  /dev/ttyHS0 tieodston puuttuminen



Mitaha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen [OHJE]
« Vastaus #18 : 10.05.08 - klo:22.37 »
usb_modeswitch.c:72:17: error: usb.h: No such file or directory
usb_modeswitch.c: In function ‘main’:
usb_modeswitch.c:267: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
usb_modeswitch.c:349: error: ‘USB_TYPE_STANDARD’ undeclared (first use in this function)
usb_modeswitch.c:349: error: (Each undeclared identifier is reported only once
usb_modeswitch.c:349: error: for each function it appears in.)
usb_modeswitch.c:349: error: ‘USB_RECIP_DEVICE’ undeclared (first use in this function)
usb_modeswitch.c:349: error: ‘USB_REQ_SET_FEATURE’ undeclared (first use in this function)
usb_modeswitch.c: In function ‘search_devices’:
usb_modeswitch.c:416: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
usb_modeswitch.c:416: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:418: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:418: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:419: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:419: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:421: error: dereferencing pointer to incomplete type
usb_modeswitch.c:423: error: dereferencing pointer to incomplete type




Mitähän tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Tämä korjautu usblib-dev illä. Jäi vahinkossa asentamatta, mutta sitten ongelmaksi kertyi usb_modeswitch, koska se ei suostunut tunnistamaan mokkulaa.

Vähän lisätietoa 8)

Mokkula: option globesurfer icon 7.2 HSO firmware
Distro Kubuntu 8.04 TLS

Hiukan mukaillen ja sommitellen olen kokeillut näitä ohjeita, kun parempiakaan ei ole tarjolla. usb_modeswitch ei tunnistanut tosiaan mokkulaa, lienee vika local-rulesseissa.

Kubuntu tunnistaa iconin suoraan xxxx:6911 ja on massamuistilaitteena.

Josko ton iconin nyt sais toimii, niin voisi tehdä ohjeet tänne foorumeille myös ko. mokkulalle.
« Viimeksi muokattu: 14.05.08 - klo:12.10 kirjoittanut Mitaha »

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Option iCON 225 3G-mobiilidata-usb-tikun asentaminen [OHJE]
« Vastaus #19 : 13.05.08 - klo:19.33 »
Option iCON 225 toimii sekä ubuntu 7.10 Gutsyssä että 7.04 Feistyssä.
Asensin juuri kirjaston 7.04:lla ubuntun samalle kovalevylle Mepiksen kanssa, koska
Gutsystä tai kovalevystä hajosi grup (error 17).
T: Frank Zappa 8)