Kirjoittaja Aihe: Parempi tuki Nokialta Linuxiin  (Luettu 8795 kertaa)

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« : 24.02.08 - klo:13.56 »
Taas ois uusi adressi

http://www.adressit.com/avoinlinux

auttaneeko, paninpa kuites nimeni. :-\
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #1 : 24.02.08 - klo:17.25 »
NYT KAIKKI KUULOLLE!
Järjestetään sellainen tempaus, että kaikki kirjoittakaa nimenne tuohon adressiin ja 1.3.08 päivänä laittakaa viestiä tänne (http://www.nokia.fi/A4325226), että linuxiin PC-Suite ja tuon adressin osoite!

LEVITTÄKÄÄ SANOMAA! TÄMÄ ON TILAISUUTEMME!

(itse olen jo lähettänyt 5 viestiä parin vuoden aikana ::), mutta isompi määrä kerralla tuntuu!)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #2 : 24.02.08 - klo:19.22 »
onhan tämä varmasti ihan asiaa, mutta yksi kysymys....

mitä hyvää siinä pc-suitessa on?

Itsekin olen sitä mieltä että linux tukea voisi nokia parantaa, mutta pc-suiten nokia voisi kyllä haudata windows puolellakin... tosin siitä on vuosia kun olen sitä viimeksi käyttänyt, joten voi olla että se on nykyään ihan kelvollinenkin.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #3 : 24.02.08 - klo:19.49 »
onhan tämä varmasti ihan asiaa, mutta yksi kysymys....

mitä hyvää siinä pc-suitessa on?

Itsekin olen sitä mieltä että linux tukea voisi nokia parantaa, mutta pc-suiten nokia voisi kyllä haudata windows puolellakin... tosin siitä on vuosia kun olen sitä viimeksi käyttänyt, joten voi olla että se on nykyään ihan kelvollinenkin.
Itse käytän "puhelin modeemina", joka on hankalaa kun pitää näperrellä perustuksia ja yhdistellä päätteillä  :( Se olisi parempi PC-Suitella...
Toinen on mediamuuntaja, joka muuntaa mediat .aac muotoon, jolloin puhelimesta ei kulu akku nopeasti.
Tekstiviestit koneella. Ei tarvii näperrellä.

Eipä mitään muuta ja itsekin pidin PC-Suitea tilanviejänä windows puolella, mutta kun kerran PC-Suite on windowsille ja macille, niin täytyy meidänkin saada  ;)

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #4 : 24.02.08 - klo:19.55 »
Niin, minullakin olisi käyttöä, kun joudun aina laittaa kappaleet ubuntulta tikulle ja toiselta koneelta sitten kännykkään. Olisi paljon nopeampaa hoitaa homma yhdellä koneella.

EDIT:Sinne meni vilpitön pyyntö nokian suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:20.05 kirjoittanut Sotamato »
Ubuntu 8.10

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #5 : 24.02.08 - klo:20.14 »
Lainaus
Itse käytän "puhelin modeemina", joka on hankalaa kun pitää näperrellä perustuksia ja yhdistellä päätteillä  Sad Se olisi parempi PC-Suitella...
Toinen on mediamuuntaja, joka muuntaa mediat .aac muotoon, jolloin puhelimesta ei kulu akku nopeasti.
Tekstiviestit koneella. Ei tarvii näperrellä.

Eipä mitään muuta ja itsekin pidin PC-Suitea tilanviejänä windows puolella, mutta kun kerran PC-Suite on windowsille ja macille, niin täytyy meidänkin saada  Wink

No en ole tämän alan asiantuntija, mutta pakko kuitenkin kommentoida jotain. Tekstareita voi lähettää monella Nokian mallilla Gammu / Wammu yhdistelmällä.  Aac ja 3gp konversioon löytyy softat, joskin lisenssisyiden vuoksi nämä on kai jätetty kääntämättä joihinkin paketteihin (ffmpeg ym.) PPP yhteyksien hallintaan muistaakseni löytyy graafinen ohjelma ja jossain vaiheessa niiden kai pitäisi löytyä myös Network managerista. Näin argumenteista jää jäljelle lähinnä modeemiyhteyden konffauksen kiemurat. 
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #6 : 24.02.08 - klo:20.28 »
Omista viimeisistä PC-Suite kokeiluista on myös aikaa, mutta jätti kyllä vahvan "Ei hel***** mitä kuraa vaikutelman" vrt. sonyn ohjelmistoihin :)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #7 : 24.02.08 - klo:20.28 »
Itse käytän "puhelin modeemina", joka on hankalaa kun pitää näperrellä perustuksia ja yhdistellä päätteillä  :( Se olisi parempi PC-Suitella...
Toinen on mediamuuntaja, joka muuntaa mediat .aac muotoon, jolloin puhelimesta ei kulu akku nopeasti.
Tekstiviestit koneella. Ei tarvii näperrellä.

Eipä mitään muuta ja itsekin pidin PC-Suitea tilanviejänä windows puolella, mutta kun kerran PC-Suite on windowsille ja macille, niin täytyy meidänkin saada  ;)

no modeemi asetuksien laitto oli kyllä itsellä kopioi liitä tyyppistä toimintaa täältä forumilta ja yhdistäminen tapahtuu komennolla pon dna tai ihan itse lisäämääni kuvaketta painamalla joka suorittaa tuon monimutkaisen komennon. tiedostot liikkuvat bt:llä tai puhelimen omalla kaapelilla ihan ubuntun omilla työkaluilla.
muita ominaisuuksia en ole kaivannut, joten en ole myöskään käyttänyt.

Itse olisin ennenmin sen puolella että laitevalmistajat alkaisivat tukemaan ja kehittäisivät vapaita yleisiä standardeja, eikä värkkäisi noita omia sovelluksiaan.

Tekstareita voi lähettää monella Nokian mallilla Gammu / Wammu yhdistelmällä.

tuohon voisikin tutustua... (vaikka puhelimessa onkin täys qwerty näppis mutta silti)

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #8 : 24.02.08 - klo:20.32 »
Jos joku antaa minulle suomenkieliset step by step ohjeet, miten nokia 6630-puhelimen saa Ubuntuun kiinni usb-kaapelilla, ja siirrettyä siihen tiedostoja, niin se on hatunnoston arvoinen suoritus.
Ubuntu 8.10

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #9 : 24.02.08 - klo:20.41 »
Jep nuo wammut gammut ja kumppanit toimivat vain jotenkuten joissakin malleissa. Laitteistotukea paremmaksi. Jos Nokia jonkin binäärikikkareen pyöräyttää niin moni huuli pyöreänä hakkaa päätä seinään riippuvuuksien ja tar-pakettien kanssa - siis huonoimmassa tapauksessa. Puhumattakaan todennäköisistä i386/amd64/ PPC/ jne ongelmista.
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:20.42 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #10 : 24.02.08 - klo:20.42 »
Jos joku antaa minulle suomenkieliset step by step ohjeet, miten nokia 6630-puhelimen saa Ubuntuun kiinni usb-kaapelilla, ja siirrettyä siihen tiedostoja, niin se on hatunnoston arvoinen suoritus.

no mitä puhelin sanoo kun kokeilet tuota eli onko sinulla vielä se oletus päällä missä kysytään mihin yhteyttä käytetään? valitse siitä tiedon siirto (tai vastaava)

sitten sen pitäisi näkyä usb-massamuistina (huom vaatii muistikortin koska vain sen muistiin näin pääsee käsiksi)
ja jos ei auta sinulla on todennäköisesti liian vanha softa puhelimessa. itselläni E70 alkuperäinen softa ei toiminut mutta luurin päivitys auttoi siihen.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #11 : 24.02.08 - klo:20.45 »
Jep nuo wammut gammut ja kumppanit toimivat vain jotenkuten joissakin malleissa. Laitteistotukea paremmaksi. Jos Nokia jonkin binäärikikkareen pyöräyttää niin moni huuli pyöreänä hakkaa päätä seinään riippuvuuksien ja tar-pakettien kanssa - siis huonoimmassa tapauksessa. Puhumattakaan todennäköisistä i386/amd64/ PPC/ jne ongelmista.

en ole vielä kokeillut mutta aika kattava lista tuettuja puhelimia tuolla näyttäisi olevan...

http://cihar.com/gammu/phonedb/

ja asennus onnistuu ihan apt-get näköjään....
http://wammu.eu/
https://launchpad.net/~nijel/+archive/

mutta ehkä tämä nyt on jo hiukan ohi alkuperäisen idean....
eli käykäähän laittamassa niitä nimi listaan... :)

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #12 : 24.02.08 - klo:20.47 »
Tuli mieleen, että eikös jossain nokian laitteessa ole käyttiksenä linux? (n800?)
Eikö se ole vähän niinkuin tulla nyyttäreihin syömään kaikki tuomatta mitään  >:(

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #13 : 24.02.08 - klo:20.50 »
Jos joku antaa minulle suomenkieliset step by step ohjeet, miten nokia 6630-puhelimen saa Ubuntuun kiinni usb-kaapelilla, ja siirrettyä siihen tiedostoja, niin se on hatunnoston arvoinen suoritus.

no mitä puhelin sanoo kun kokeilet tuota eli onko sinulla vielä se oletus päällä missä kysytään mihin yhteyttä käytetään? valitse siitä tiedon siirto (tai vastaava)

sitten sen pitäisi näkyä usb-massamuistina (huom vaatii muistikortin koska vain sen muistiin näin pääsee käsiksi)
ja jos ei auta sinulla on todennäköisesti liian vanha softa puhelimessa. itselläni E70 alkuperäinen softa ei toiminut mutta luurin päivitys auttoi siihen.
Puhelin ei sano mitään, ainoastaan tuollainen usb-ikoni tulee tuonne yläkulmaan. Tein uuden topicin kysymyksestäni, jotta tämä ei menisi plörinäksi:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=16270.0
Ubuntu 8.10

hmiettine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #14 : 24.02.08 - klo:21.06 »
Kukahan lähtisi organisoimaan mielenosoitusta Nokiaa vastaan.
Saattaisi yllitää uustiskynnyksen ulkomaillakin.
Jos tällä kontilla saisi yhteyden sinne Nokian yläkertaan niin sen
takia kannattaisi vaikka vähän matkustaa. Minä olisin mukana.
 
Nokian tuki ei edes viitsi vastata kun ohjeita kyselee.

Ei olisi iso homma tehdä driveri ja ohjeet näin isolta firmalta!
Nyt tuhannet koittavat puurtavat kotona kun Nokia ei välitä.

Applessä homma pelittää, jopa synkronointi eri ohjelmien välillä.
Useimmille riittäisi kun saisi yhteyden nettiin.


Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #15 : 24.02.08 - klo:21.09 »
Applessä homma pelittää, jopa synkronointi eri ohjelmien välillä.
Useimmille riittäisi kun saisi yhteyden nettiin.
ottamatta kantaa muuten tuohon viestiin, mutta avoimmuudessa ei ainakaan applea pääse kehumaan se kuitenkin ihan julkisesti tekee kaikkensa että sen laitteet eivät toimisi kuin sen omilla ohjelmillaan.... ja käsittääkseni niitäkään ei ole linux:lle....

-edit-
http://opensource.nokia.com/
Tuolta voisi jotain kiinnostavaa löytyä jos jotakuta kiinnostaa ja siellä varmaan majailevat nokian linux:sta kiinnostuneet henkilöt... en kerennyt tutustua sivustoon onko siellä mitään, mutta varmaan kannattaa katsoa.

-edit2-
ja vaikka tämä nyt ei tänne välttämättä kuulu, mutta jos bt:llä tietoa haluaa luuriin siirrellä niin kannattaa tutustua blueman nimiseen pakettiin
http://blueman.tuxfamily.org/
helpotti ainakin itselläni bt:n kans toimimista kummasti.
« Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:21.34 kirjoittanut Anssi »

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #16 : 24.02.08 - klo:22.20 »
Nokian tuki ei edes viitsi vastata kun ohjeita kyselee.
On tuosta kokemusta. Sama on muuten kun kyselee operaattoreilta  :(
Kysyin windows ajalla saunalahdelta ohjeita mobiilinettiin -> tuli heti sähköpostiin.
Kysyin linuxille ohjeitamobiilinettiin -> tunnin odotus, jonka jälkeen vastaus, ettei tietoa  >:(

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

hmiettine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #17 : 24.02.08 - klo:22.25 »
Olen samaa mieltä Applesta, niin amerikkalainen että...

Mutta minulla on Nokian kännykkä, ja olen sitä mieltä että se olisi Nokian tehtävä järjestää kohtuullinen ajuri puhelimen liittämiseksi nettiin.
Heillä on siihen parhaat edellytykset. Onko amerikantauti iskenyt myös Nokiaan.

Todennäköisesti ajurit olisivat valmiit monille alustoille, jos tarvittava tieto olisi ollut helposti saatavilla. Nyt lienee estetty ohjelmistolisensseillä t.m.s.  Onhan ohjelmia ennenkin käännetty eri alustojen välillä. Sinne ylös ei ole asiakkaiden ääni vielä kuulunut!

Katselin hiukan Nokin Open Sourge foorumia, olihan siellä projekteja mutta enpä huomannut LinuxSuite'a tai vastaavaa.
 
Voi olla että Nokian puhelimen liittäminen Linuksiin on helppo niille jotka osaa riittävästi. Ehkä joku vain tekasee itsellleen pienen scriptin. Itse olen riippuvainen hyvistä ohjeista. Edes niitä ei löydy Nokian sivuilta enkä ole törmännyt niihin muuallakaan. Voi olla että joku muu on jo ne tehnyt!

Applen ohjeet olivat selkeät ja homma toimi heti. Ohjeet olivat tuskin Nokia tekosia mutta ne löytyivät Nokian sivuita. Nyt pärjään mutta olisi pitänyt saada toimimaan jo kauan sitten.
  
Lähtisin vieläkin mielenosoitukseen jos joku semmosen aikaan saisi. Ehkäpä se ääni näin kuuluisi sinne yläkerroksiinkin!

Kävi allekirjoittamassa sev avoinlinux adressin, tulipahan otakin tehtyä.


Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #18 : 24.02.08 - klo:22.52 »
http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

matkapuhelimen käyttäminen modeemina toimiin jo nyt eikä vaadi juurikaan lukutaitoa kummempaa osaamista (tietysti pitää osata kopioida ja liittää tekstiä)

ja suurin ongelma on oikeastaan vissiin se että hommalle ei ole tehty moni mutkaista grafista huonosti toimivaa käyttöliittymää (esim. pc-suite)...

veikkaan että tulevaisuudessa network manager saa tuon ominaisuuden jossain vaiheessa, mutta nyt joutuu vielä lukemaan tuollaisen pienen ohjeen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Parempi tuki Nokialta Linuxiin
« Vastaus #19 : 25.02.08 - klo:07.36 »
Nokian tuki ei edes viitsi vastata kun ohjeita kyselee.
On tuosta kokemusta. Sama on muuten kun kyselee operaattoreilta  :(
Kysyin windows ajalla saunalahdelta ohjeita mobiilinettiin -> tuli heti sähköpostiin.
Kysyin linuxille ohjeitamobiilinettiin -> tunnin odotus, jonka jälkeen vastaus, ettei tietoa  >:(

PS. Kannattaa kysyä omalle linux-jakelulle (eli esim. Ubuntu) tuota (tai yleensä mitään ohjetta) ohjetta. Ei se ehkä auta saamaan niitä, mutta kummiskin... Jos sitten käyttää jotain Slackwarea tai Arcia niin ymmärtänee varmaan mainita, että ohjeet ylleensä linuxille riittää...
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.