Kirjoittaja Aihe: Ubuntu backup disk luominen???  (Luettu 7702 kertaa)

gsus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ubuntu backup disk luominen???
« : 28.01.08 - klo:22.36 »
Eli nyt kun taas kaikki toimii mitä parhaiten niin haluaisin luoda systeemistä backup diskin/rescue diskin niin onnistuuko se jollain ohjelmalla?

Löysin tosta ainakin yhden mutta osaako joku kertoa siitä jotain; http://www.remastersys.klikit.org/

Toinen jota jossain foorumeilla hehkutettiin oli tämä; http://reconstructor.aperantis.com/

Mutta käsittääksenio toi Reconstructor on levyn muokkausohjelma eikä mikään backup disk työkalu..

Jollain jotain kommennetteja/apuja?
AMD athlon 5000+ Black @ 3.1Ghz, ATI Radeon 2600 HD Pro OC, 3 gb 667 DDR, MSI K9AGM3, Seagate 320 gb, Samsung DVD+-RW

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #1 : 28.01.08 - klo:22.46 »
Live-CD toimii rescue diskinä.

Mitä oikeastaan haluat tehdä? Varmuuskopion omista tiedostoistasi vai järjestelmästä? Vai kaikesta?

gsus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #2 : 29.01.08 - klo:17.46 »
Eli tarkoitin sellaista back-up diskiä mikä sisältäisi asennuksessa juuri ne ohjelmat mitä mull aon nyt asennettuna, esim Amarok, K3B...ja kaikki päivitykset mitä olen tähän ladannut. Ainakin sen mitä tajusin tosta remastersys ohjelmasta niin se olis ainakin jotain tän suuntaista,eikö?

Tosta toisesta ohjelmasta en sitten tiedäkään mitään muuta kun sen että sillä voi asennus levyjä jotenkin muokata...
AMD athlon 5000+ Black @ 3.1Ghz, ATI Radeon 2600 HD Pro OC, 3 gb 667 DDR, MSI K9AGM3, Seagate 320 gb, Samsung DVD+-RW

vinsk1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #3 : 30.01.08 - klo:18.36 »
Näyttää ihan hyvin pelaavan tuo remastersys ja asentuukin kivasti apt kautta.

Ajattelin itse ihan samaa tässä joku päivä, että tarvitsisi tuollaisen varmistuksen.  :P :P

Siinähän se pyöräytti 1,4gb iso-filun noin tunnissa.  Vielä kun olisi polttava dvd...  :-[

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #4 : 09.02.08 - klo:17.48 »
Näyttää ihan hyvin pelaavan tuo remastersys ja asentuukin kivasti apt kautta.

Ajattelin itse ihan samaa tässä joku päivä, että tarvitsisi tuollaisen varmistuksen.  :P :P

Siinähän se pyöräytti 1,4gb iso-filun noin tunnissa.  Vielä kun olisi polttava dvd...  :-[

Etx2 file system sekosi taas viikko sitten ja koko Gutsy-asennus meni uusiksi. Voisinko tuolla Remastersys:illä back-up:ata koko systeemini DVD:lle, niin että toipuminen jopa file system sekoilusta olisi mahdollista?
Kokeilin Remastersys:iä:
http://www.howtoforge.com/ubuntu-linux-mint-livecd-with-remastersys
Ja homma näytti pelittävän. Kun yritin tehdä DVD-isoa, niin Remastersys kysyi alkuperäistä Live-CD:tä. Miksi? Ei minulla edes ole sellaista, koska olen asentanyt AlternateUbuntu:lla. Miksi se rontti ei voi tehdä korjaus-DVD:tä koneellani olevan systeemin pohjalta?

Ubuntua 98%, Winkua 2%

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #5 : 27.03.08 - klo:01.32 »
Testasin tänään Remastersys 2.0.2 versiota Ubuntu 8.04 betassa ja hyvin teki koko systeemistäni backupin vajaassa tunnissa.

Testasin ISOn ensin VirtualBoxilla ja poltin sitten DVD:lle. Ei buutannut DVD:ltä ennen kuin otin kovalevyn irti, johtuneeko niitten järjestyksestä (olivat molemmat kakkosväylässä kiinni, DVD slavena). Tätä kirjoitan kuitenkin toimivalta eilispäivän systeemiltä, kaikki asetukseni ja tiedostoni käytettävissä. Vain näytönohjaimen ajurit puuttuvat Live-DVD:ltä käynnistettäessä.

Remastersysistä pitäisi olla uudempi versio 2.0.4 tullut ulos foorumitietojen mukaan, mutta ei vielä löytynyt.

Nyt partition kovalevyn uudelleen ja kokeilen asentaa tämän siihen. . .

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #6 : 27.03.08 - klo:01.48 »
Eli tarkoitin sellaista back-up diskiä mikä sisältäisi asennuksessa juuri ne ohjelmat mitä mull aon nyt asennettuna, esim Amarok, K3B...ja kaikki päivitykset mitä olen tähän ladannut. Ainakin sen mitä tajusin tosta remastersys ohjelmasta niin se olis ainakin jotain tän suuntaista,eikö?

Teoriatasolla varmuuskopiointia voisi järkeillä näin: Kaikki ohjelmat voi asentaa uudelleen, mutta itse tehtyä dataa ja asetuksia ei saa mistään. Järkevää olisi siis varmuuskopioida vain tehdyt asiakirjat ja muut tiedostot sekä tietokoneen ja ohjelmien asetustiedostot. Kaiken muun saa asennettua pekttivarastosta. Jos ei ole tuottelias virtuoositaitelijia, uskon että tällä säästää resursseja.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #7 : 27.03.08 - klo:02.13 »
Se rescue diskin tekeminen ei ole järkevää, kun ohjelmat muuttuvat, niin kun on tehnyt sen disketin, niin muutaman päivän päästä se on taas vanha, kun on päivityksiä tullut koneelle. Kuitenkin, jos tästä huolimatta haluat tehdä sen, niin tässä muutama ohjeen poikanen.

Merkitse muistiin koneesi nimi.
Käynnistä Ubuntusi LiveCD:llä, katso fdisk -l:llä partitiosi.
Mounttaa järjestelmäsi ja kytke USB-kovosi kiinni:
aja rsync -auvH Lähde Kohde
siis Lähde on mounttaamasi juurikansio, ja kohde on USB-kovosi.


Järjestelmän palauttaminen tapahtuu seuraavasti:
Käynnistä kone LiveCD:llä.
Asenna koneesi vanhalla koneesi nimellä ja vanhalla käyttäjätunnuksellasi (siis sillä minkä olit ensimmäiselläkin kerralla antanut käyttäjätunnukseksi.) Tämä ehkä kannattaa tehdä ilman nettiyhteyttä.

Kun kone on asennettu, buuttaa järjestelmääsi, mutta älä päivitä konetta.
Mounttaa järjestelmäsi ja kytke USB-kovosi kiinni:
aja rsync -auvH Lähde Kohde
siis Lähde on USB-kovosi ja kohde on mounttaamasi juurikansio.
Boottaa koneesi, jolloin sen pitäisi olla vastaava kuin joskus varmuuskopiosi aikainen.

Jos et näillä ohjeilla osaa tehdä varmuuskopiota järjestelmästäsi, niin älä tee sitten sitä varmuuskopiota.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #8 : 27.03.08 - klo:04.09 »
Ei onnistu tällä versiolla kovalevylle asennus, Ubiquity jää pyörimään 100% teholla yrittäessään päästä partitiointivaiheeseen. Syitä voi olla monia, minulle jäi Nvidian ajurit ym. muuta turhaa tähän kopioon. Täytyy testata uudelleen Remastersysin tuoreella versiolla, koska muillakin on ollut aiemmin samanlaisia ongelmia.

Se rescue diskin tekeminen ei ole järkevää, kun ohjelmat muuttuvat, niin kun on tehnyt sen disketin, niin muutaman päivän päästä se on taas vanha, kun on päivityksiä tullut koneelle.
Ei tosiaan ole koko systeemin backuppaaminen millekään disketille järkevää.

Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksei mukamas ole järkevää tehdä ikiomaa Live-DVD:tä, jossa on valmiina juuri ne ohjelmat ja tiedostot, joita varmasti tarvitsee. Esimerkiksi nyt minulla on "ikuisesti" tallessa ja tarpeen vaatiessa käytössä eilinen ympäristö, siis Firefoxin 3.0 viimeisin versio, kaikki kirjanmerkit ja salasanat, joita olen vuosia käyttänyt ja tulen aina tarvitsemaan.

Tämän tekeminen oli naurettavan helppoa kaiken lisäksi.

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #9 : 28.03.08 - klo:05.04 »
Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksei mukamas ole järkevää tehdä ikiomaa Live-DVD:tä, jossa on valmiina juuri ne ohjelmat ja tiedostot, joita varmasti tarvitsee. Esimerkiksi nyt minulla on "ikuisesti" tallessa ja tarpeen vaatiessa käytössä eilinen ympäristö, siis Firefoxin 3.0 viimeisin versio, kaikki kirjanmerkit ja salasanat, joita olen vuosia käyttänyt ja tulen aina tarvitsemaan.

Kyllähän ainakin mulla on mukana kulkenut aina joku DataLinkkari. Ensimmäinen sellainen oli 3,5 " Korppu, jossa oli DOS käyttis + muutamia apuohjelmia.

Windows aikaan siirrettyä tein itselleni vastaavan rompun, jossa oli mm. freeware palomuuria, virustentorjuntaa, Firefoxia, Open Officea, ja muuta tarpeellista. Siihen mahtui paljon tiedostoja, mutta oli kömpelön kokoinen. Nyttemmin tieto on pakkautunut kätevänkokoiseksi muistitikuksi, johon olen laittanut parit Ubuntu-Imaget. No parin gigan tikkuun ei muuta paljoa mahdukaan. No, apuna on sitten vielä 2,5 " 60Gt:n kovalevy, mutta sitä ei viitsi aina kuljetella mukana.

cabaro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #10 : 28.03.08 - klo:14.21 »
Näyttää ihan hyvin pelaavan tuo remastersys ja asentuukin kivasti apt kautta.

Ajattelin itse ihan samaa tässä joku päivä, että tarvitsisi tuollaisen varmistuksen.  :P :P

Siinähän se pyöräytti 1,4gb iso-filun noin tunnissa.  Vielä kun olisi polttava dvd...  :-[

Etx2 file system sekosi taas viikko sitten ja koko Gutsy-asennus meni uusiksi. Voisinko tuolla Remastersys:illä back-up:ata koko systeemini DVD:lle, niin että toipuminen jopa file system sekoilusta olisi mahdollista?
Kokeilin Remastersys:iä:
http://www.howtoforge.com/ubuntu-linux-mint-livecd-with-remastersys
Ja homma näytti pelittävän. Kun yritin tehdä DVD-isoa, niin Remastersys kysyi alkuperäistä Live-CD:tä. Miksi? Ei minulla edes ole sellaista, koska olen asentanyt AlternateUbuntu:lla. Miksi se rontti ei voi tehdä korjaus-DVD:tä koneellani olevan systeemin pohjalta?



Saattaisi kysyä CD:tä, koska se on edelleen atp:in lähteissä.

kokeile:
Koodia: [Valitse]
gksu gedit /etc/apt/sources.list
Jotakuinkin tiedoston alkupäässä on varmaan asennus CD lähteenä (/media/cdrom tai jotain, en muista), laita sen rivin alkuun #

tämän jälkeen aja:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
/cab

jori52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2047
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #11 : 28.03.08 - klo:14.28 »
Järjestelmä>ylläpito>ohjelmalähteet.

Sieltä näet käytössä olevat lähteet graafisessa muodossa.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #12 : 21.04.08 - klo:07.52 »
No niin. Uusi testi täysin päivitetyllä Hardy RC:llä ja Remastersys 2.0.4:llä meni hyvin läpi vaikkei se ole vielä muokattukaan Hardya varten.

Eli puolessa tunnissa syntyi backup omasta kovalevyasennuksesta. ISOn DVD:lle polttamisen jälkeen buuttasin sen ja totesin sen toimivan näytönohjainta lukuun ottamatta samoin kuin kovalevyversion.

Asensin sen sitten samalle kovalevylle takaisin. Annoin asennusohjelman tehdä osioinnin automaattisesti, ja asennus onnistuikin. Ainoa ongelma ilmeni siinä, että automatiikka pienensi aikaisemman asennuksen tilan siten, että se vain juuri ja juuri mahtui sinne levylle.  ;D

Onneksi siellä oli ne Remastersysin kamat, jotka poistamalla sain lisätilaa.

Käynnistyksessä uuteen asennettuun Hardyyn tuli ensimmäisellä kerralla muutamia kaatumisilmoituksia*), jotka hävisivät seuraavalla kerralla. Itse uusi asennus näyttää kaikin puolin samalta kuin lähtötilanne ja xorg.conf-tiedoston kopioimalla sain nVidian ajurinkin toimimaan kuten ennen.

EDIT: *) Syy kaatumisilmoituksiin löytyi: /var/crash/ -hakemistossa olleet vanhat ilmoitukset tulivat esille ensimmäisessä käynnistyksessä. Täytynee ilmoittaa Remastersysin tekijälle asiasta.
« Viimeksi muokattu: 21.04.08 - klo:21.48 kirjoittanut salai »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #13 : 15.09.08 - klo:14.12 »
Uusi versio Remastersysistä putkahti päivityksistä.
Näköjään tukee nyt sekä isolinuxia että grub:ia ja myös preseediä.
Lisätietoja foorumilta: Remastersys 2.0-6 has been released.
Täytyy kokeilla illalla, miten pelaa.

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #14 : 15.09.08 - klo:14.31 »
Hienoa, että tuollaisiakin työkaluja on kehitetty ja että ne toimii. DVD-remasteroinnissa tietysti tuo tilanpuute saattaa iskee melko nopeasti.

Onneksi aina on vanha kunnon data dump (siis dd-komento) jos haluaa tarkan kopion järjestelmästä talteen. Tilaahan se vie rutkasti, mutta jonkin verran auttaa jos vaikka bzippaa imagen lennosta.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntu backup disk luominen???
« Vastaus #15 : 02.11.08 - klo:11.13 »
Remastersys 2.0.8, Ubuntu 8.10 yhteensopiva versio on juuri ilmestynyt.
Foorumi: Remastersys forum, latausosoite: SourceForge.net: Remastersys