Kirjoittaja Aihe: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa  (Luettu 6514 kertaa)

late

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« : 18.08.05 - klo:18.39 »
Aina silloin tällöin näppis ei toimi  n. 5 sekuntia, jolloin kuolo korjaa satoa...muuten 3d-kiihdytys ym. toimii hienosti

Aika uusi Ubuntu, kerneli 2.6.10, viimeisin X, kde 3.4.0 ja Q3 Pointrelease 1.32a

Googlaamallakaan ei löytynyt muuta kuin joku kohtalontoveri jostain keskustelupalstalta

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #1 : 19.08.05 - klo:09.41 »
Aina silloin tällöin näppis ei toimi  n. 5 sekuntia, jolloin kuolo korjaa satoa...muuten 3d-kiihdytys ym. toimii hienosti

Aika uusi Ubuntu, kerneli 2.6.10, viimeisin X, kde 3.4.0 ja Q3 Pointrelease 1.32a

Googlaamallakaan ei löytynyt muuta kuin joku kohtalontoveri jostain keskustelupalstalta


Osaatko sanoa, mistä voi imuroida Q3demon? Itse sitä joskus yrittämällä yritn etsiä, mutta huonolla menestyksellä.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #2 : 23.08.05 - klo:00.38 »
Osaatko sanoa, mistä voi imuroida Q3demon? Itse sitä joskus yrittämällä yritn etsiä, mutta huonolla menestyksellä.

kyllä se ihan ID:n sivuilta löytyy:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux/linuxq3ademo-1.11-6.x86.gz.sh

varmaan useammalla mirrorillakin, kun tuo ID:n saitti on välillä aika tukkoinen.
Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #3 : 23.08.05 - klo:10.29 »
Osaatko sanoa, mistä voi imuroida Q3demon? Itse sitä joskus yrittämällä yritn etsiä, mutta huonolla menestyksellä.

kyllä se ihan ID:n sivuilta löytyy:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux/linuxq3ademo-1.11-6.x86.gz.sh

varmaan useammalla mirrorillakin, kun tuo ID:n saitti on välillä aika tukkoinen.

Jeps onnistuinkin löytämään. Onko mitään keinoa saada pelin aikana muita ääniä toimimaan ? Olen tehnyt toisessa ketjussa olevan ohjeen mukaan, jonka jälkeen äänet toimii samaan aikaan monista ohjelmista, mutta ei kuitenkaan tuosta q3:sta joka ilmeisesti käyttää ääni suoraan ohi alsa:n/oss ?


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #4 : 23.08.05 - klo:12.22 »
Jeps onnistuinkin löytämään. Onko mitään keinoa saada pelin aikana muita ääniä toimimaan ?

on, koska minullakin toimii (minulla on alkuperäinen q3, vieläpä ihan linux-paketissa ostettu, ja äänikortti joka tukee hardware mixingiä). toisaalta jos haluan jotain muita ääniä kuulumaan, piti minun käynnistää tämä muita ääniä tuottava softa ennen q3:n käynnistämistä, sillä en saanut hiiri tai näppisfokusta pois q3:n ruudusta vaikka se ei olisi ollutkaan kokoruudun tilassa.

Olen tehnyt toisessa ketjussa olevan ohjeen mukaan, jonka jälkeen äänet toimii samaan aikaan monista ohjelmista, mutta ei kuitenkaan tuosta q3:sta joka ilmeisesti käyttää ääni suoraan ohi alsa:n/oss ?

olisin kuvitellut, että tämä toimii. olet siis mitä ilmeisemmin konffannut itsellesi softamiksauksen joka toimii alsan kanssa, oss taas on nykyään vanha ja se onkin toteutettu emulointikerroksena alsan päälle (on se kernelissä varmaan vielä mukana muutenkin, mutta sitä ei ole syytä käyttää? ethän sinä kääntänyt omaa kerneliä jossa olisi natiivi oss-mukana?). olen aika varma, että q3 myös käyttää oss:ia, mutta jos se ei ole alsan emulointikerros, ei tuo softamiksaus välttämättä auta mitään.

näin muuten ihan nippelitietona... myös doom3:n linux-versio käytti alunperin vain oss:ää (vaikka oss oli jo selvästi vanhentunut) ja alsa-tuki tuli vasta päivitysten myötä.

Janne

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #5 : 01.09.05 - klo:14.50 »
Jeps onnistuinkin löytämään. Onko mitään keinoa saada pelin aikana muita ääniä toimimaan ?

on, koska minullakin toimii (minulla on alkuperäinen q3, vieläpä ihan linux-paketissa ostettu, ja äänikortti joka tukee hardware mixingiä). toisaalta jos haluan jotain muita ääniä kuulumaan, piti minun käynnistää tämä muita ääniä tuottava softa ennen q3:n käynnistämistä, sillä en saanut hiiri tai näppisfokusta pois q3:n ruudusta vaikka se ei olisi ollutkaan kokoruudun tilassa.

Olen tehnyt toisessa ketjussa olevan ohjeen mukaan, jonka jälkeen äänet toimii samaan aikaan monista ohjelmista, mutta ei kuitenkaan tuosta q3:sta joka ilmeisesti käyttää ääni suoraan ohi alsa:n/oss ?

olisin kuvitellut, että tämä toimii. olet siis mitä ilmeisemmin konffannut itsellesi softamiksauksen joka toimii alsan kanssa, oss taas on nykyään vanha ja se onkin toteutettu emulointikerroksena alsan päälle (on se kernelissä varmaan vielä mukana muutenkin, mutta sitä ei ole syytä käyttää? ethän sinä kääntänyt omaa kerneliä jossa olisi natiivi oss-mukana?). olen aika varma, että q3 myös käyttää oss:ia, mutta jos se ei ole alsan emulointikerros, ei tuo softamiksaus välttämättä auta mitään.

näin muuten ihan nippelitietona... myös doom3:n linux-versio käytti alunperin vain oss:ää (vaikka oss oli jo selvästi vanhentunut) ja alsa-tuki tuli vasta päivitysten myötä.




Jos softamixaus on tämä http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=32063 niin sitten olen. Mutta imo tuonkin jälkeen, jos on
XMMS päällä käyttäen alsa-output-pluginia ja sen jälkeen käynnistää UT:nt / Q3:n niin pelistä jää äänet kuulumatta, Q3 (arena demo) tapauksessa
koko peli ei käynnisty ennen kuin xmms:n sulkee. Niin ja käytössä on ihan vakio kerneli: 2.6.10-5-686


« Viimeksi muokattu: 01.09.05 - klo:15.07 kirjoittanut _Pete_ »

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #6 : 02.09.05 - klo:14.38 »
Lainaus
Jos softamixaus on tämä http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=32063 niin sitten olen. Mutta imo tuonkin jälkeen, jos on
XMMS päällä käyttäen alsa-output-pluginia ja sen jälkeen käynnistää UT:nt / Q3:n niin pelistä jää äänet kuulumatta, Q3 (arena demo) tapauksessa
koko peli ei käynnisty ennen kuin xmms:n sulkee. Niin ja käytössä on ihan vakio kerneli: 2.6.10-5-686

Myös minä olen mennyt edellä mainitun ohjeen mukaan ja olen samassa tilanteessa. XMMS tai rhythmbox päälle -> pelin äänet poissa. Peleinä en ole muita koittanut kuin Tuxkarttia ja zsnes emulaatoria mutta vaikuttaa että sillä ei ole väliä minkää pelin laittaisin päälle... Kaikissa äänivalinnoissa käytän ALSAa mutta Tuxkart ja zsnes eivät tarjoa mitään äänivalintoja (ALSA, ESD, OSS yms.)
Sinäällään on outo tilanne koska XMMS ja rhytmbox voivat olla samaan aikaan päällä ja molemmat toimii/soivat.
Jos joku osaa sanoa että miten tilanne korjataan niin olisi aivan lostavaa.

Tässä kun äänistä puhutaan niin kysympä samalla, mistä saa tietää onko hardware vai software mixing käytössä? Jos olen ymmärtänyt oikein, HW mixing tapahtuu äänipiirillä kun taas SW mixing ohjelmallisesti (=kuormaa prosessorille).
Itselläni "äänikorttina" on emolevyn äänipiiri (asus A7N8X-deluxe, äänipiiri nVidia soundstorm) ja tietojeni mukaan piiri on erittäin laadukas. Itse nyt en sen enempää äänistä/äänipiireistä ymmärrä, kunhan kaikki kuuluu ja ei ole ylimääräisiä ratinoita yms niin olen tyytyväinen... Mutta olisi siis mukava tietää, hyödyntääkö ubuntu äänipiirin ominaisuuksia vai onko kuorma sysätty prosessorille?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen  :D
New is now and will never be the same again...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #7 : 07.09.05 - klo:18.20 »
Jos softamixaus on tämä http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=32063 niin sitten olen.

juu, kyllä tuo siltä näyttää, että siinä softamiksausta asetettaisiin. ainakin siinä välissä (asound-kamat).

pystytkö soittamaan musiikkia kahdella alsaa käyttävällä ohjelmalla samaan aikaan? (käytännössä siis toimiiko softamiksaus ylipäätään?)

Mutta imo tuonkin jälkeen, jos on XMMS päällä käyttäen alsa-output-pluginia ja sen jälkeen käynnistää UT:nt / Q3:n niin pelistä jää äänet kuulumatta, Q3 (arena demo) tapauksessa koko peli ei käynnisty ennen kuin xmms:n sulkee. Niin ja käytössä on ihan vakio kerneli: 2.6.10-5-686

testasin nyt tätäkin sitten omalla setupillani (alkup. q3, sb live!) siten, että laitoin xmms:n ja rhythmboxin soittamaan musiikkia samaan aikaan (eri levyjä tietysti, xmms alsan kautta ja rhythmbox gstreamerin->alsan kautta) ja koetin käynnistää q3:sta. kaikki meni kuten pitikin, musiikit soi ja äänet kuului.

tosin testikone ei aja ubuntua, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkistystä. kernelinä oli itse käännetty ja joitain patcheja sisältävä 2.6.12 (olen siis varma, että OSS:iä ei ole kernelissä muuten kuin alsan emulointikerroksena.).
Janne

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Quake3 & Ubuntu & KDE ja näppäimet tahmaa
« Vastaus #8 : 07.09.05 - klo:18.29 »
Tässä kun äänistä puhutaan niin kysympä samalla, mistä saa tietää onko hardware vai software mixing käytössä?

no, software mixin ei ole oletuksena käytössä, joten oletko säätänyt sen käyttöön?

Jos olen ymmärtänyt oikein, HW mixing tapahtuu äänipiirillä kun taas SW mixing ohjelmallisesti (=kuormaa prosessorille).

kyllä, olet ymmärtänyt oikein.

Itselläni "äänikorttina" on emolevyn äänipiiri (asus A7N8X-deluxe, äänipiiri nVidia soundstorm) ja tietojeni mukaan piiri on erittäin laadukas.

noh, laadukas ja laadukas. onhan siinä ominaisuuksia, mutta ainakin itselläni (minulla on sama emo yhdessä koneessa) tv-kortin äänien ohjaaminen tuon kortin kautta aiheutti sekä katsellessa, että varsinkin kaapatessa aivan järkyttävää kohinaa. en jaksanut moista kuunnella ja ostin kympillä sb live!:n, nyt ei suhise ja rautamiksauskin toimii. kai tuo silti integroiduksi kortiksi on ihan laadukas, kokemuksia on valitettavasti muistakin.

Itse nyt en sen enempää äänistä/äänipiireistä ymmärrä, kunhan kaikki kuuluu ja ei ole ylimääräisiä ratinoita yms niin olen tyytyväinen...

juu, ei minullakaan niin suurta väliä, kun koneelta ei kuitenkaan kuulu mitää hifi-ääntä. tosin ääntä käsitellessä on kyllä hyvä olla ihan kunnollinen kortti.

Mutta olisi siis mukava tietää, hyödyntääkö ubuntu äänipiirin ominaisuuksia vai onko kuorma sysätty prosessorille?

soundstorm käyttää ainakin vielä linuxissa intel8x0-ajuria joka ei tue rautamiksausta. nvidialta oli musitaakseni joskus binääriajuri äänikortille (vai oliko se vain verkkokortille, ennen forcedethiä), mutta siitäkään ei ole aikoihin kuulunut. luulen, että jos ei nvidialta heru speksejä (ja olen aikaa varma ettei niitä liikene), niin tuolle piirille ei tulla tukemaan rautamiksausta linuxissa.

[edit]
jos piirin kanssa on ongelmia, niin kannattanee katsella apuja myös alsa-projektin kortin ajuria käsittelevältä sivulta. siellä on yleensä aika hyviä käyttäjäkommentteja:
http://alsa-project.org/alsa-doc/doc-php/template.php?company=Nvidia&card=.&chip=nForce&module=intel8x0
« Viimeksi muokattu: 07.09.05 - klo:18.31 kirjoittanut janne »
Janne