Kirjoittaja Aihe: Xubuntu 7.10: Firefoxin liintännäiset? Paneelit OK!  (Luettu 7828 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Olen tutustumassa Xubuntuun ja onnistuin kadottaman yläpaneelin. En millään löytänyt tapaa, jolla olisin sen saanut takaisin. Miten sen saisin takaisin?

Olen aikaisemminkin kokeillut Xubuntu 7.10:ä, mutta siinä on ollut ongelmia fonttien kanssa. Ja taas näyttää olevan. Onko mahdollista saada netistä ladattua aikaisempaa Xubuntun versiota, eli sehän olisi Xubuntu 7.04? Että jos siinä toimisivat fontit paremmin.

Myös Ubuntu 7.10:n fonttien kanssa on jotain häikkää koneellani, ja siinäkin 7.04-versio toimii paremmin. Tarkoitan että fonttitunnisteet puuttuvat sekä Xubuntu- että Ubuntu 7.10:n  xorg.confista (/etc/X11/xorg.conf), mutta ovat siinä Ubuntu 7.04:ssa.
« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:15.32 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #1 : 01.11.07 - klo:11.42 »
Olen sen verran edistynyt, että se yläpaneeli on alapanelin takana, välillä edessä. Kun sen saisi takaisin ylös. Vaikka kuinka klikkaan oikealla hiiren painikkeella, ja valitsen "Siirrä", ei se siirry ylös.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #2 : 01.11.07 - klo:12.39 »
entä jos pidät vasempaa nappia pohjassa ja raahaat sen ylös? tai aukeaako oikean napin alta jotain asetus vaihtoehtoa?(en ole xubuntua koskaan käyttänyt joten melko "hatusta" tempaistuja arvauksia vaan).

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #3 : 01.11.07 - klo:13.03 »
Eikä kun siis näin!
Nasauta panelia hiiren oikealla korvalla jostakin kohdalta ja valitse menusta Customize Panel.
Ko. valinta tulee menuun joko ylimmäksi tai alimmaksi, riippuen siitä mistä kohtaa napsautit.
Sitten aukeaa ikkuna jonka alareunassa on neliö laatikoita, paina haluamaasi laatikkoa ja sinne se paneli syöksyy.
ko. ikkunasta voi muutenkin asetella sitten panelin asetuksia, sen saa myös vapaasti siirrettäväksi.
Tuo nyt valitsemasi Move -valinta toimii vasta kun paneli on asetettu vapaasti siirrettäväksi, mitä se ei oletuksena ole.
Bugihan siinä on, se valinta pitäisi olla harmaana jos paneli ei ole vapaastiliikkuvassa tilassa.

Toinen tapa on valita menusta:
Applications -> Settings -> Panel Manager ja sitten vain valitset oikean panelin ja paikan sille.

Kolmas vaihtoehto on valita menusta:
Applications -> Settings -> Settings Manager ja sitten ko. ikkunasta Panel

Fontteja säädetään valinnalla
Applications -> Settings -> User Interface Settings

Tai
Applications -> Settings -> Settings Manager ja sitten ko. ikkunasta User Interface

7.04 löytyy tuolta
http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/7.04/release/
Mutta älä nyt hyvä ihiminen vanhempaan palaa, vaan taistele!  ;)

ARGH! luin huolimattomasti, siis fonttejako ei ole ollenkaan?
Onhan se nyt varmasti loppuun asti asentunut? Ajelepas nämä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get -f install
sudo dpkg --configure -a
jos tulee virheitä, toista noita kunnes ei tule, tai no ainakin muutaman kerran.

edit: korjasin linkin
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:13.57 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #4 : 01.11.07 - klo:17.22 »
Lainaus
Kirjoittanut: Jaune

entä jos pidät vasempaa nappia pohjassa ja raahaat sen ylös? tai aukeaako oikean napin alta jotain asetus vaihtoehtoa?(en ole xubuntua koskaan käyttänyt joten melko "hatusta" tempaistuja arvauksia vaan).

Ei tarvinnut pitää vasempaa nappia pohjassa, meni ylös, mutta ei kuitenkaan sekään auttanut.

Kiitos hyvästä yrityksestä!

Lainaus
Kirjoittanut: raimo

Eikä kun siis näin!
Nasauta panelia hiiren oikealla korvalla jostakin kohdalta ja valitse menusta Customize Panel.
Ko. valinta tulee menuun joko ylimmäksi tai alimmaksi, riippuen siitä mistä kohtaa napsautit.
Sitten aukeaa ikkuna jonka alareunassa on neliö laatikoita, paina haluamaasi laatikkoa ja sinne se paneli syöksyy.
ko. ikkunasta voi muutenkin asetella sitten panelin asetuksia, sen saa myös vapaasti siirrettäväksi.

Tuolla ohjeella onnistui. Kiitos!

Lainaus
ARGH! luin huolimattomasti, siis fonttejako ei ole ollenkaan?
Onhan se nyt varmasti loppuun asti asentunut? Ajelepas nämä

Sitä en tiedä onko asentunut loppuun asti, mutta kun CD-levyltä asennin Xubuntun, ainakin ilmoitti lopuksi että " Asennus on valmis...".

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get -f install
sudo dpkg --configure -a

Ajoin nuo, mutta se viimeinen komento ei tuonut mitään päätteen ruutuun. Kysyi salasanaa, mutta tuli vaan uudestaan alkutilanteeseen. Muut komennot ilmeisesti meni kuin pitikin. Ainakaan ei tullut mitään virheilmoituksia. Pitäisikö ne fonttitunnisteet tulla siihen xong.conf -listaan näiden päivitysten avulla? Käynnistin koneen uudelleen, mutta tyhjänä vain on vieläkin listan kohta.

Tässä viimeinen tilanne päätteessä:

Koodia: [Valitse]
makel65@makel65-desktop:~$ sudo dpkg --configure -a
[sudo] password for makel65:
makel65@makel65-desktop:~$


Tässä nähtäväksi xong.conf -lista. Ainakin Ubuntu 7.04:ssa fonttitunnisteet ovat tuossa alussa "Section "Files"
EndSection" kohdassa. Niitä ei ole tässä Xubuntu 7.10:ssä, eikä Ubuntu 7.10:ssä ollenkaan. Pitäisikö ne olla siinä? Ja onko muilla?

Koodia: [Valitse]
# xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "fi"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "stylus"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "eraser"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "eraser"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "cursor"
Option "Device" "/dev/input/wacom"
Option "Type" "cursor"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc 3D Rage IIC AGP"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "K-700"
Option "DPMS"
HorizSync 28-64
VertRefresh 43-60
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI Technologies Inc 3D Rage IIC AGP"
Monitor "K-700"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Modes "1280x1024" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"

# Uncomment if you have a wacom tablet
# InputDevice     "stylus" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "cursor" "SendCoreEvents"
# InputDevice     "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection


« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:13.59 kirjoittanut EliasJ »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #5 : 01.11.07 - klo:19.51 »
No niin! Nyt on vuorostaan alapaneeli hukassa! Voisss...sanonko mitä!...

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #6 : 01.11.07 - klo:20.02 »
Jopahan on merkillistä!
Tässä nyt minun Section Files, kokeile laittaa nämä sinne, ihan ulkona olen kyllä...  ???

Koodia: [Valitse]
Section "Files"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"
# path to defoma fonts
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection
Ja sitten käynnistät X:n uudelleen

Alapanelivaivaan
Siinä Panel Managerissa on yläosassa MIINUS ja PLUS painikkeet, paina PLUS niin uusi paneli syntyy.
Sitten vain valitset niistä neliöistä mihin sen haluat asettaa.

Vastaavasti MIINUS painike poistaa panelin, siis jos niitä on ruutu täynnä...  ;D

ps. dpkg... komennon ei pidäkkään sanoa mitään

edit
X:n uudelleenkonfigurointi voisi olla paikallaan oikeastaan ihan ensin:
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:20.21 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi!
« Vastaus #7 : 01.11.07 - klo:23.45 »
Lainaus
Kirjoittanut: raimo
Tässä nyt minun Section Files, kokeile laittaa nämä sinne, ihan ulkona olen kyllä...  Huh

Koodia:

Koodia: [Valitse]
Section "Files"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/cyrillic"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/Type1"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/100dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/75dpi"
# path to defoma fonts
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Lainaus
Ja sitten käynnistät X:n uudelleen

Tuo voisi olla hyväkin ratkaisu, mutta nyt on vaan sellainen ongelma, että kun äsken kävin toisella koneella, jolla on Xubuntu, ei auennut Firefox. Nyt olen toisella koneella, jossa Ubuntu 7.04. Tuosta nyt huomaan, että sinun Xubuntussa on nuo fonttitunnisteet paikoillaan. On kyllä mystistä, että minun Xubuntusta puuttuu ne kokonaan. Olen asentanut  käyttöjärjestelmän ainakin kuusi kertaa uudelleen. Aina sama vika.

Lainaus
Alapanelivaivaan
Siinä Panel Managerissa on yläosassa MIINUS ja PLUS painikkeet, paina PLUS niin uusi paneli syntyy.
Sitten vain valitset niistä neliöistä mihin sen haluat asettaa.

Vastaavasti MIINUS painike poistaa panelin, siis jos niitä on ruutu täynnä...



Olen kyllä tuonkin tehnyt, mutta tulee vain sellainen pieni neliön muotoinen laatikko, jossa on keskellä vähän niinkuin "Neuvostoliiton" tähtikuvio. Miten sen saa alapalkiksi? Mutta siinähän oli jotain nimeämisjuttua... Olisiko se siitä kiinni?
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo:23.48 kirjoittanut makel58 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi! Samoin alapaneeli...
« Vastaus #8 : 02.11.07 - klo:11.04 »
Niin, tässä on nyt erona se kenties että minulla on Ubuntu ja sitten xubuntu-desktop sen lisäksi...
Pitäisi nyt varmentaa tuo fonttiasia asia joltakin jolla on aito Xubuntu, sehän voi olla että niitä ei tarvita,
ja sekin voi olla että Xubuntussa on buki, mistä näistä tietää.

Se paneli ilmenee aluksi juuri sellaisena neliönä jossa on se kuvio, sitten vain Panel Managerilla asetetaan sen asetukset siten että se täyttää näytön leveyden, tai miten nyt kukin haluaa. Samoin asetetaan paikka.
Sitten paneliin lisätään halutut "elukat". Napsauta hiiren oikealla korvalla panelia ja valitse Add New Item.
Aukeavasta ikkunasta valitaan mitä paneliin halutaan lisätä.
« Viimeksi muokattu: 02.11.07 - klo:11.13 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi! Samoin alapaneeli...
« Vastaus #9 : 02.11.07 - klo:12.07 »
Niin, tässä on nyt erona se kenties että minulla on Ubuntu ja sitten xubuntu-desktop sen lisäksi...
Pitäisi nyt varmentaa tuo fonttiasia asia joltakin jolla on aito Xubuntu, sehän voi olla että niitä ei tarvita,
ja sekin voi olla että Xubuntussa on buki, mistä näistä tietää.

Sinullahan on tietysti Ubuntu 7.10? Minulla oli sekin tässä "Xubuntu-koneessa", mutta kun siinäkään ei ollut noita fonttitunnisteita. Tässä Ubuntu 7.04:ssa ne ovat. Kokeilin kerran 7.10:n fontteja laittaa xorg.conf-listaan, mutta ne ei toiminut kuin vähän aikaa. Kerran kyllä näin näillä keskustelupalstoilla jonkun Xubuntun xorg.conf-listan ja siinä ei ollut fonttitunnisteita. En sittenkään usko, että niitä ei tarvittaisi. Kun asennan Xubuntun ja käynnistän tietokoneen uudelleen, ovat esim. Firefoxin yläosassa olevat Tiedosto-, Muokkaa-, Näytä-, Sivuhistoria-valikkojen nimet niin pienellä fontilla, että melkein pitäisi suurennuslasi olla, että ne kunnolla näkisi. Samoin yläpuolella olevassa osoiterivissä oleva jonkun nettisivun osoite on myös minifontilla.

Mutta kyllä sittenkin taidan kokeilla Xubuntu 7.04:sta, olisiko siinä fonttijutut paikoillan. Minun ymmärtääkseni päivitystuki on voimassa 18kk. Eli siihenhän pitäisi tulla vielä vuoden päivityksiä, niinkuin tähän Ubuntu 7.04:kin. Jos olen ymmärtänyt oikein.

Tuo vielä kiinnostaisi tietää, voisiko päivitysten yhteydesssä tulla käyttöjärjestelmään parannuksia? Kun päivityksiä tulee, siinähän lukee mm. jotenkin että "Päivitykset korjaavat ohjelmavirheitä...".


 
Lainaus
Se paneli ilmenee aluksi juuri sellaisena neliönä jossa on se kuvio, sitten vain Panel Managerilla asetetaan sen asetukset siten että se täyttää näytön leveyden, tai miten nyt kukin haluaa. Samoin asetetaan paikka.
Sitten paneliin lisätään halutut "elukat". Napsauta hiiren oikealla korvalla panelia ja valitse Add New Item.
Aukeavasta ikkunasta valitaan mitä paneliin halutaan lisätä.

Pitää kokeilla, saanko toimimaan alaneelin. Mutta pitää "keksiä" noille englanninkielisille komennoille nimet, kun tämä minun Xubuntu on suomenkielinen.
« Viimeksi muokattu: 02.11.07 - klo:12.14 kirjoittanut makel58 »

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi! Samoin alapaneeli...
« Vastaus #10 : 05.11.07 - klo:02.47 »
Mulla ei myöskään ole tuota files-osiota xorg.confissa gutsyssa. Ja hyvin toimii.
(Täytyy nyt vielä käydä katsomassa xfce:n puolella toimiiko sielläkin...)

Gutsyssä on muutettu tapaa jolla näytön dpi:tä käsitellään. Ja ilmeisesti siihen liittyviä bugeja on pari.
Tämän pitäisi olla korjattu.

Yleisempää höpinää.

Tämä vaivasi mulla (tai joku saman tapainen, sama korjaus toimi). Ja siihen ei näillä näkymin ole tulossa oikeaa korjausta päivitysten mukana.

Laitapa tulosteet:
Koodia: [Valitse]
xrdb -query | grep dpi
grep DPI /var/log/Xorg.0.log
xdpyinfo | grep dimensions
xdpyinfo | grep resolution
(tai katso itse näyttääkö lukemat suunnilleen järkeviltä)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n yläpaneeli katosi! Samoin alapaneeli...
« Vastaus #11 : 07.11.07 - klo:17.33 »
Mutta kyllä sittenkin taidan kokeilla Xubuntu 7.04:sta, olisiko siinä fonttijutut paikoillan. Minun ymmärtääkseni päivitystuki on voimassa 18kk. Eli siihenhän pitäisi tulla vielä vuoden päivityksiä, niinkuin tähän Ubuntu 7.04:kin. Jos olen ymmärtänyt oikein.

Poltin netistä Xubuntu 7.04:n levyn ja yritin asentaa sitä, mutta valitti tälläistä:

"ex3-tiedostojärjestelmän luonti laitteen IDE1 master (hda) osiolle n:ro 1 ei onnnistunut."

Ja samalla muistaakseni heitti tiedostojärjestelmän kansioineen auki. Voiko jotakin käsin tuossa tilanteessa tehdä?

Miksi sitten Xubuntu 7.04? Olen yrittänyt asentaa, ja onistunutkin, Xubuntu 7.10:n, mutta kun siinä on ollut ongelmia fonttien kanssa. Tuossa linkit noihin keskusteluihin, joissa on asiaa pohdittu - ja muutakin.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13433.0

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13315.0

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13259.0

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #12 : 08.11.07 - klo:12.00 »
Asennin taas Xubuntu 7.10. Kokeilin Ylen Areenasta kuunnella Knalli ja sateenvarjoa, mutta ei kuulunut ja ehdotti liinnäistä. Oli monta vaihtoehtoa, ja ensimmmäisenä oli muistaakseni "xine-blugi", jos muistan oikein. Nytkään ei kuulu mitään mainitusta kuunnelmasta ja lukee siinä pienessä kapeassa ikkunassa tuo "XINE".

http://areena.yle.fi/toista?id=895133

Asensin myös RealPlayerin ja kokeilin kuuluuko Luontoilta, mutta ei sekään kuulunut ja siinäkin luki isolla "XINE". Oliko tuon xinen asennus nyt turhaa?

http://194.252.88.3/ijulkaisu.nsf/sivut/luontoilta

Voisin poistaakin sen, mutta pakettienhallinnassa oli niin monta vaihtoehtoa, että en tiedä minkä poistaisin.

Fonttiongelmat jatkuu luonnollisesti taas!

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #13 : 08.11.07 - klo:14.48 »
Noita ylen ongelmia on vatvottu palstalla runsaasti. En ole itse niihin perehtynyt. Mutta aika hyvin ne kai saa toimimaan.

Fonttiongelmat jatkuu luonnollisesti taas!

Oletko kokeillut saamiasi reseptejä? Mitään et ole ainakaan meille kertonut.

Mitä sanoo:
Koodia: [Valitse]
xdpyinfo | grep resolution(Ja vaikka muutkin laittamani komennot.)
Jos tuo on pielessä niin voin vääntää korjausohjeita.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13433.msg97683#msg97683
Lainaus
EDIT: minuutin google-rallilla löytyi howto DPI-arvon korjaamiseksi.

http://xubuntu.wordpress.com/2006/08/09/howto-fix-xfce-fonts/

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #14 : 08.11.07 - klo:15.58 »
Noita ylen ongelmia on vatvottu palstalla runsaasti. En ole itse niihin perehtynyt. Mutta aika hyvin ne kai saa toimimaan.

Täytyy niitä haeskella. Mutta siinä on minulla ollut yleensä ongelmana epävarmuus, että onko siitä kuitenkaan apua. Monesti vielä puhutaan niin oudonnimisistä ohjelmista, että en niistä tiedä paljon mitään, huono englanninkielentaito mukaan lukien. Täytyy yrittää kuitenkin...

Lainaus
Fonttiongelmat jatkuu luonnollisesti taas!

Oletko kokeillut saamiasi reseptejä? Mitään et ole ainakaan meille kertonut.

Kerran kokeilin Ubuntu 7:04:n fonttitunnisteita laittaa xorg.confiin, mutta ei toiminut kuin vähän aikaa. Olisiko ollut sen aikaa, kun käynnistin koneen uudelleen, ja taas oli minifontit paikoillaan. Tosin, muistaakseni tuolla Afterdawn-puolella eräs antoi Ubuntusta olevasta Xfce-työpöytäympäristöstä fonttitunnisteet, joten täytyy niitä kokeilla. Mutta tämä ei missään nimessä voi olla normaalia, että kun Xubuntun asentaa, fontit on minipieniä. Olen niitä tosin voinut säätää jonkun verran kättöliittymän- ja Firefoxin asetuksista.

Lainaus
Mitä sanoo:
Koodia: [Valitse]
xdpyinfo | grep resolution
(Ja vaikka muutkin laittamani komennot.)
Jos tuo on pielessä niin voin vääntää korjausohjeita.

Pääte antoi tuon ilmoituksen: "63x59 dots per inch"

Siis tuoko voi olla resoluutiona? Minulla on näytön asetuksissa 800x600@60. Miten tuo voi olla mahdollista? Jos tuo on resoluutio, täytyy tässä Xubuntun asennustiedostossa olla jokin vika, vaikka olen kyllä tarkistanut senkin eheyden ja vikaa ei ole ollut.

Mutta ihme kun ei kuulu muilta xubuntulaisilta tietoja, onko heillä ollut 7.10 -version kanssa fontti-/resoluutio -ongelmia.


« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:22.04 kirjoittanut makel58 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #15 : 08.11.07 - klo:16.22 »
Mutta siinä on minulla ollut yleensä ongelmana epävarmuus, että onko siitä kuitenkaan apua.
Teepäs nyt vain ihan rohkeasti tämän ohjeen mukaan, se korjaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä ongelman.

Suomennan ohjeen lyhyesti.

Muokkaa tiedostoa  ~/.config/xfce4/Xft.xrdb
Koodia: [Valitse]
mousepad ~/.config/xfce4/Xft.xrdb
Lisää tiedostoon (se on luultavasti tyhjä / sitä ei edes ole, mutta nyt se syntyy) seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
Xft.dpi: 96
Tallenna ja sulje mousepad.
 
Muokkaa sitten tiedostoa /etc/X11/xorg.conf
Koodia: [Valitse]
sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf
Lisää tiedoston Files lohkoon seuraavat rivit:
Koodia: [Valitse]
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
FontPath “/usr/share/X11/fonts/100dpi”
Tallenna ja sulje Mousepad.

Kirjaudu sitten ulos ja takaisin sisään, ja kaikkien fonttien pitäisi olla OK?

ps. on minulla ainakin joskus kauan sitten ollut ko. ongelmia fonttien kanssa, varmaan jo yli vuosi sitten,
en vain muistanut miten se korjataan ennenkuin jäsen jemaku ystävällisesti muistutti. ;)
« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:16.26 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #16 : 08.11.07 - klo:17.01 »
Raimo ehtikin jo vastailla kun unohduin googlailemaan muita bugeja.. jätänpä vastauksen raakileestani silti yhden asian.

Lainaus
Mitä sanoo:
Koodia: [Valitse]
xdpyinfo | grep resolution

Pääte antoi tuon ilmoituksen: "63x59 dots per inch"

Siis tuoko voi olla resoluutiona? Minulla on näytön asetuksissa 800x600@60. Miten tuo voi olla mahdollista?

Resoluutio-sanaa käytetään kahdesta eri asiasta (ruudun pikselit vaakaan kertaa pystyyn esim 800x600, tai pikseliä tuumaa kohti esim 96dpi), tuo 63x59 dpi on suht ok. Mutta 800x600-tilassa tietysti pienempi kuin useimmissa nykykoneissa, eli saattaa olla syynä pienehköihin fontteihin. Onko näyttösi korkeus 600/60 = 10 tuumaa = 25cm?

Mutta ilmeisesti tuo on oikein, xubuntu ehkä on suunniteltu toimimaan nykyaikaisemmilla näytöillä ja oletusfonttikoot ei sinun koneellesi oikein sovi? Koita väännellä asetuksia mukavaksi, kuten olet ilmeisesti tehnytkin. Kokeile tuota raimon suomentamaa ohjetta myös!

Tässä resoluutiokyselyjä parista muusta paikasta:
Koodia: [Valitse]
xrdb -query | grep dpi

grep DPI /var/log/Xorg.0.log

Jos fonttikoot menee vielä joskus ihan hulluiksi, niin voit katsoa onko näillä kolmella komennolla tulostukset muuttuneet.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10: Firefoxin liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #17 : 08.11.07 - klo:17.05 »
Asennin taas Xubuntu 7.10. Kokeilin Ylen Areenasta kuunnella Knalli ja sateenvarjoa, mutta ei kuulunut ja ehdotti liinnäistä. Oli monta vaihtoehtoa, ja ensimmmäisenä oli muistaakseni "xine-blugi", jos muistan oikein.

Oletko kokeillut MediaPlayerConnectivity-laajennusta?
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #18 : 08.11.07 - klo:22.52 »
Mutta siinä on minulla ollut yleensä ongelmana epävarmuus, että onko siitä kuitenkaan apua.
Teepäs nyt vain ihan rohkeasti tämän ohjeen mukaan, se korjaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä ongelman.

Suomennan ohjeen lyhyesti.

Muokkaa tiedostoa  ~/.config/xfce4/Xft.xrdb
Koodia: [Valitse]
mousepad ~/.config/xfce4/Xft.xrdb
Lisää tiedostoon (se on luultavasti tyhjä / sitä ei edes ole, mutta nyt se syntyy) seuraava rivi:
Koodia: [Valitse]
Xft.dpi: 96
Tallenna ja sulje mousepad.
 
Muokkaa sitten tiedostoa /etc/X11/xorg.conf
Koodia: [Valitse]
sudo mousepad /etc/X11/xorg.conf
Lisää tiedoston Files lohkoon seuraavat rivit:
Koodia: [Valitse]
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
FontPath “/usr/share/X11/fonts/100dpi”
Tallenna ja sulje Mousepad.

Kirjaudu sitten ulos ja takaisin sisään, ja kaikkien fonttien pitäisi olla OK?


Tehty! Kun käynnistin uudelleen, tuli pieni ikkuna jossa luki otsikkona: "Ubuntu is running in low-graphics mode". Alapuolella vielä kolme mahdollisuutta:

Configure / Shut Down / Continue.

Painoin "Continue", ja kone käynnistyi, mutta mikään ei muuttunut, paitsi kun valitsen "Näytön asetukset", on resoluutiona Default ja 640x480@100. Default on nyt valittuna. Toisella kerralla kokeilin ja painoin "Configure", mutta en ymmärtänyt, mitä olisi pitänyt tehdä. Fontit ovat edelleen pieniä.


 
Lainaus
Kirjoittanut: jemaku
Oletko kokeillut MediaPlayerConnectivity-laajennusta?

En ole kokeillut. Se oli muistaakseni Ubuntu 6.10:ssä käytössä. Pannaan korvan taka...

Lainaus
Resoluutio-sanaa käytetään kahdesta eri asiasta (ruudun pikselit vaakaan kertaa pystyyn esim 800x600, tai pikseliä tuumaa kohti esim 96dpi), tuo 63x59 dpi on suht ok. Mutta 800x600-tilassa tietysti pienempi kuin useimmissa nykykoneissa, eli saattaa olla syynä pienehköihin fontteihin. Onko näyttösi korkeus 600/60 = 10 tuumaa = 25cm?

Juuri mittasin ja se oli noin 24cm. Tämä pitäisi olla 17 tuuman näyttö.

Lainaus
Mutta ilmeisesti tuo on oikein, xubuntu ehkä on suunniteltu toimimaan nykyaikaisemmilla näytöillä ja oletusfonttikoot ei sinun koneellesi oikein sovi? Koita väännellä asetuksia mukavaksi, kuten olet ilmeisesti tehnytkin. Kokeile tuota raimon suomentamaa ohjetta myös!

Tämä näyttö ei kyllä pitäisi olla kovinkaan vanha. Sen hankin muistaakseni toissa kesänä uutena. Tuohon, että Xubuntu olisi suunniteltu toimimaan nykyaikaisemmilla näytöillä, en oikein usko. Xubuntuhan on tarkoitettu juuri vanhemmille tietokoneille. Jos taas niin olisi, miten sitten Ubuntu 7.10 toimii tällä näytöllä?

Sain tuon alussa mainitsemani Xinen poistettua pakettienhallinnasta. Ja sain myös Luontoillan toimimaan Xubuntussa RealPlayerilla! Tämähän alkaa mennä yhtä jännäksi kuin sonnan ajo... ;D



« Viimeksi muokattu: 08.11.07 - klo:23.31 kirjoittanut makel58 »

jemaku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: Xubuntu 7.10:n liintännäiset? Paneelit OK!
« Vastaus #19 : 08.11.07 - klo:23.44 »
Tehty! Kun käynnistin uudelleen, tuli pieni ikkuna jossa luki otsikkona: "Ubuntu is running in low-graphics mode".

Eli sait jostain syystä X:n rikki. Oho.
Kokeilepa vaikka poistaa (tai kommentoida #:lla) nuo lisäämäsi FontPath-rivit xorg.confista, kirjaudu ulos ja käynnistä X uudelleen esim. Ctrl-Alt-backspace. Jos ei auta niin voit poistaa tuon Xft.dpi: 96 kohdan myös.
(Niin kai lisäsit nuo font-pathit sinne files-osion väliin?)

Juuri mittasin ja se oli noin 24cm. Tämä pitäisi olla 17 tuuman näyttö.

Tarpeeksi lähellä, eli ok.
Monet systeemit vaan olettaa että dpi olisi n. 96, ja kun se nyt ihan oikeasti on 60, niin fontit saattaa sen takia näyttää liian pieniltä.

Tämä näyttö ei kyllä pitäisi olla kovinkaan vanha. Sen hankin muistaakseni toissa kesänä uutena.

ok. Miksi sitten 800x600 resoluutio? Sen perusteella ajattelin että näyttösi olisi vuodelta -95...
Jos laittaisit resoluutioksi vaikka 1024x768 tai 1152x852 niin dpi nousisi samalla.