Kirjoittaja Aihe: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?  (Luettu 7428 kertaa)

mulvila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Olen jutellut yhden kustantajaystävän kanssa suomenkielisen Linux-kirjan tekemisestä. Olin ajatellut, että sopiva hetki olisi seuraava Ubuntu LTS, jonka Nordic CD tai DVD tulisi kirjan mukana. Nyt alkaa tulla kiire, jos aikoo saada tuoreeltaan painotuotteen ulos Hardyn ilmestymisen kanssa.

Kirjan perustana voisi olla Ubuntu-tutuksi -kirja ja valikoima keskeisiä ohjeita. Human interest -osastolle suomalaisten Linux-julkkisten juttuja tai haastatteluja. Onnistuneita Linux-kokemuksia kouluista, firmoista ja kotoa. Kotimaaisten vapaan softan koodajien/yhteisöjen esittelyjä. Edistyneille käyttäjelle jotain kiinostavaa myös.

Mukaan CD vai DVD? Koottaisiinko levylle pohjoismaisten kielten lisäksi valmiiksi täydellinen multimediavalmius? Vai ovatko jotkut koodekit/paketit Suomessa laittomia?

Mitä ajattelette, olisiko tällaiselle kirjalle kysyntää? Entä löytysikö tämän foorumin aktiveista tekijöitä?

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #1 : 30.09.07 - klo:10.58 »
Hyvä ja kannatettava ajatus.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #2 : 30.09.07 - klo:11.00 »
Ihan hyvä idea. Mikäs sen parempaa, kuin käyttis ja ohjeet mukana.
Ubuntu 8.10

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #4 : 30.09.07 - klo:11.54 »
DVD versio olisi mielestäni hyvä. Ja ohjeisiin tietysti osiot niin, että alkupuolella olisi järjestelmän peruskäyttö ja loppupuollle vaativampi osa ja sanastoa. Kaikille kun tämä ubuntun käyttämä kieli kun ei heti aukea.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #5 : 30.09.07 - klo:12.37 »
Tuon wikikirjan päälle rakentaminen olisi fiksua.. Eli melkein suosittelisin lähteä jatkamaan tuosta Mikon ideasta että täydentää nykyisen wikikirjan sisältöä ja tuottaa siitä PDF..

Niin no, sit tietysti kysymys on että miten kirjaa oli ajatellut levitettäväksi, pelkässä paperimuodossa vai myös verkkoversiona.. Olen kuitenkin mieltä, että työstä kannattaa ottaa mahdollisimman suuri hyövy irti ja jakaa myös verkkoon, lähinnä ehkä wikikirjaan.. peran ja mikkohuo osannevat kertoa aiheesta, mediawiki, odf ja pdf-muotojen välisistä siirtymistä..


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #6 : 30.09.07 - klo:17.14 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.
Ubuntu 8.10

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #7 : 30.09.07 - klo:17.43 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.

Wikikirjan idea on se, että kuka vaan voi lisätä sisältöä. Joten siitä vaan kirjoittamaan :-)

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #8 : 01.10.07 - klo:16.55 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.

Wikikirjan idea on se, että kuka vaan voi lisätä sisältöä. Joten siitä vaan kirjoittamaan :-)

En viitsi, en osaa ja painan vahingossa väärää nappia ja vuosien työ savuna ilmaan.. Tai pikemminkin bitteinä avaruuteen...
Ubuntu 8.10

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #9 : 01.10.07 - klo:17.39 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.

Wikikirjan idea on se, että kuka vaan voi lisätä sisältöä. Joten siitä vaan kirjoittamaan :-)

En viitsi, en osaa ja painan vahingossa väärää nappia ja vuosien työ savuna ilmaan.. Tai pikemminkin bitteinä avaruuteen...
Tietääkseni sen mokan aiheuttaman tuhon voi korjata palauttamalla...
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #10 : 01.10.07 - klo:17.47 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.

Wikikirjan idea on se, että kuka vaan voi lisätä sisältöä. Joten siitä vaan kirjoittamaan :-)

En viitsi, en osaa ja painan vahingossa väärää nappia ja vuosien työ savuna ilmaan.. Tai pikemminkin bitteinä avaruuteen...
Tietääkseni sen mokan aiheuttaman tuhon voi korjata palauttamalla...
Typerät fiksut ihmiset, jotka eliminoivat kaikki tekosyyt  :P
Ubuntu 8.10

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #11 : 01.10.07 - klo:18.37 »
Minun mielestäni kannattaisi wikikirjaan kirjoittaa jotain tulostinten ja digikameroiden käyttöönotosta. Sekä tietysti perusteita päätteen käytöstä.

Wikikirjan idea on se, että kuka vaan voi lisätä sisältöä. Joten siitä vaan kirjoittamaan :-)

En viitsi, en osaa ja painan vahingossa väärää nappia ja vuosien työ savuna ilmaan.. Tai pikemminkin bitteinä avaruuteen...
Tietääkseni sen mokan aiheuttaman tuhon voi korjata palauttamalla...
Typerät fiksut ihmiset, jotka eliminoivat kaikki tekosyyt  :P
Auttaisiko se, että rupeaa fiksuksi ihmiseksi joka keksii "oikeita" syitä... ;D

EDIT: Niin tai "hyviä" syitä... ;D
« Viimeksi muokattu: 01.10.07 - klo:18.47 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #12 : 01.10.07 - klo:18.42 »
Typerät fiksut ihmiset, jotka eliminoivat kaikki tekosyyt  :P
Joo, ainakin minä olen sellainen. Minulle kelpaavat vain hyvät selitykset.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

peran

  • Vieras
Vs: Suomenkielinen Ubuntu-kirja Hardy Heronin kunniaksi?
« Vastaus #13 : 02.10.07 - klo:22.50 »
Nyt kun sain täällä uudella paikalla netinkin toimimaan voinen auttaa ko. projektissa.

Minulta tosiaan saa nykyisen PDF-muodon myös OpenOffice-muodossa tähän tarkoitukseen, josta voi muotoilla haluamansa.

Kirjan ongelmahan on, että se menee nopeahkosti vanhaksi, ja sen julkaisuun kestää usein turhan kauan aikaa.

Ubuntun sykli on noin kerran 1/2-puolessa tosin LTS:llä näkyy olevan pitempi aika.

Scriptit joilla luon PDF:n sen saa myös ko. tarkoitukseen. Jos ne haluat, pitäneen kirjoittaa vähän ohjeenkin tynkää - sellaista tarvitsisin myös itseäni varten.

Jos koko wikin toteuttaa kirjana, eikä mitään muuta, niin tällä hetkellä se mahtuneen n. 90 sivuun, joten paksua opusta ei siitä saada, ja muutakin sisältöä kannattaa kirjaan miettiä.

Wikikirjan tarkoituksena on pysyä lyhyenä perusteoksena, jonka jokainen käyttäjä jaksaa lukea nopeahkosti läpi, joten lisäyksiä kannattaa tehdä kirjaseen harkiten.

Minä en kuitenkaan ko. kirjaa pysty tekemään heikon äidinkieleni takia, joten olisihan se kiva, jos joku sellaisen innostuisi värkkäämään.

Huomioitavaa on myös, että yleinen kirjan kustantajien lisenssi ei käy wikikirjan kirja versioon, koska wikikirja sallii kopioimisen kaupalliseen käyttöön, jota ei yleensä kaupan kirjoissa sallita. Tämän salliminen olisikin kirjakustantajalta selkeä kannanotto vapaiden dokumenttien puoleen.