Kirjoittaja Aihe: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi  (Luettu 12287 kertaa)

jeepster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
    • Juhani Kellosalon kotisivut
Minulla oli vaikeuksia LaCien ulkoisen kiintolevyn kanssa, Feisty ei pystynyt liittämään sitä, vaan liittäminen ja irroittaminen oli tehtävä konsolissa. Lisäksi levyä ei voinut käyttää, koska oikeudet olivat vain root-tilassa. Olen löytänyt Ubuntu-palstoilta viestejä, joiden mukaan samoja vaikeuksia on ollut muillakin. Neuvojakin on niiden korjaamiseksi, konsoliskriptejä, mutta niitä noudattamalla en ole saanut asiaa korjautumaan. Formatointi ext3:ksi ei ole auttanut sekään.

Löysin Lisää/poista sovelluksia -valikon Muut-osasta ohjelman Storage Device Manager, jolla sain levyn automaattisen liittämisen ja hiirellä irrottamisen kuntoon. Kys. ohjelman Assistant-valikosta saa myös jaetuksi luku-ja kirjoitusoikeuksia tarpeen mukaan.

Tästä keinosta saattaa olla apua kaltaisilleni epänörteille.

jeepster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
    • Juhani Kellosalon kotisivut
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #1 : 23.09.07 - klo:13.56 »
Lisäys: Kun Sovellukset-valikon Lisää/poista sovelluksia -työkalulla on asentanut Storage Device Manager -ohjelman, se löytyy Järjestelmän Ylläpito-valikosta.

HKiCore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #2 : 27.09.07 - klo:21.16 »
Tämä ei varmastikaan juuri auta asiaasi, mutta jos sen usbilla olet koneeseen liittänyt niin sen pitäisi näkyä ihan ilman mitään temppuja ja työpöydälle ilmestyä kuvake.

Kaikki ei kuulosta olevan nyt ihan kohdallaan.

jeepster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
    • Juhani Kellosalon kotisivut
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #3 : 27.09.07 - klo:23.46 »
Olen samaa mieltä, ongelmia ei pitäisi olla. LaCien olisi pitänyt toimia "out of the box", mutta niin ei käynyt. Samoja hankaluuksia on ollut Ubuntu-palstojen mukaan muillakin Feistyssä. Toisilla taas jostakin syystä ei. Tähän nyt en saa kaivetuksi ohjeita, jotka löysin englanninkieliseltä foorumilta asian korjaamiseksi, mutta niistä ei ollut apua. Mainitsemani ohjelma hoiti homman ja pääasia että hoiti, pääsen paneutumaan vars. töihini ja varmuuskopioimaan tuotokset.


MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #4 : 28.09.07 - klo:12.22 »
LaCien olisi pitänyt toimia "out of the box", mutta niin ei käynyt. Samoja hankaluuksia on ollut Ubuntu-palstojen mukaan muillakin Feistyssä. Toisilla taas jostakin syystä ei.

Mulla on LaCie välillä jäänyt käynnistymättä, jakeluna tällä hetkellä Fedora. Ongelmana oli tällä kertaa se, että jostain kumman syystä HAL-demoni hald ei ollut päällä. Käynnistin sen käsin, minkä jälkeen kovalevy putkahti taas desktopille.

HKiCore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #5 : 29.09.07 - klo:11.57 »
LaCien olisi pitänyt toimia "out of the box", mutta niin ei käynyt. Samoja hankaluuksia on ollut Ubuntu-palstojen mukaan muillakin Feistyssä. Toisilla taas jostakin syystä ei.

Mulla on LaCie välillä jäänyt käynnistymättä, jakeluna tällä hetkellä Fedora. Ongelmana oli tällä kertaa se, että jostain kumman syystä HAL-demoni hald ei ollut päällä. Käynnistin sen käsin, minkä jälkeen kovalevy putkahti taas desktopille.

Jos pystyt vielä kertomaan, kuinka tuo HAL:lin tila tarkistetaan ja kuinka se laitetaan päälle, jos se ei ole.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #6 : 29.09.07 - klo:14.52 »

Jos pystyt vielä kertomaan, kuinka tuo HAL:lin tila tarkistetaan ja kuinka se laitetaan päälle, jos se ei ole.

Komentoriviltä:

Koodia: [Valitse]
[mjp@localhost ~]$ ps aux |grep hald
68        2124  0.0  0.4   4996  3028 ?        Ss   13:39   0:00 hald

Juu, näköjään pyörii...

man ps kertoo seuraavaa:

Lainaus
NAME
       ps - report a snapshot of the current processes.

SYNOPSIS
       ps [options]

DESCRIPTION
       ps displays information about a selection of the active processes. If you want a repetitive update
       of the selection and the displayed information, use top(1) instead.



Käynnistys

su
/usr/sbin/hald


Ja tämäkin siis Fedoralla. Ubuntulla ilmeisesti sudo hald , olettaen että hald löytyy polun päästä. Ja jos ei löydy niin locate selvittää sijainnin. Olettaen että locate on käytössä...

USB-tikkujen kanssa joskus ollut kanssa vaikeuksia eri distroilla. Silloin on yleensä auttanut tikun irrottaminen ja tökkääminen toiseen USB-portiin.

m

« Viimeksi muokattu: 29.09.07 - klo:14.58 kirjoittanut MikkoJP »

Valamo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #7 : 22.10.07 - klo:22.45 »
Toimii, Kiitos

Tamaskil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #8 : 28.02.08 - klo:09.18 »
Minulla oli vaikeuksia LaCien ulkoisen kiintolevyn kanssa, Feisty ei pystynyt liittämään sitä, vaan liittäminen ja irroittaminen oli tehtävä konsolissa. Lisäksi levyä ei voinut käyttää, koska oikeudet olivat vain root-tilassa. Olen löytänyt Ubuntu-palstoilta viestejä, joiden mukaan samoja vaikeuksia on ollut muillakin. Neuvojakin on niiden korjaamiseksi, konsoliskriptejä, mutta niitä noudattamalla en ole saanut asiaa korjautumaan. Formatointi ext3:ksi ei ole auttanut sekään.

Löysin Lisää/poista sovelluksia -valikon Muut-osasta ohjelman Storage Device Manager, jolla sain levyn automaattisen liittämisen ja hiirellä irrottamisen kuntoon. Kys. ohjelman Assistant-valikosta saa myös jaetuksi luku-ja kirjoitusoikeuksia tarpeen mukaan.

Tästä keinosta saattaa olla apua kaltaisilleni epänörteille.

Ostin itsekin Lacien ulkoisen kiintolevyn. Siinä on usb 2 liitin ja sen saa myös lähiverkkoon kiinni.
Windows puolella levyn sain asennettua ja se toimii ok.
Ubuntu 7.10 puolella levyä ei löydy lainkaan.
Koetin Storage Device Manageria ja se ei löydä myöskään levyä.
Apua kaivattaisiin.

juyli

  • Vieras
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #9 : 28.02.08 - klo:12.25 »
Ubuntu 7.10 puolella levyä ei löydy lainkaan.
Koetin Storage Device Manageria ja se ei löydä myöskään levyä.

Minulla on ollut jo aika pitkään Lacien ulkoinen USB-kovalevy, ja on toiminut suoraa paketista.
Lacien levyosiot (jotka olen sille tehnyt) näkyneet suoraa työpöydällä. Tuo toimii siis aivan samoin kuin muutkin ulkoiset massamuistilaitteet kuten usb-tikut, usb-muistikortinlukijat jne.
Tökkäsepä usb-piuha paikalleen, käynnistä kovalevy, odota hetki ja komenna:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lMuistaakseni ryhmän plugdev -käyttäjät ovat saaneet tarvittavat oikeudet laitteeseen.


Tamaskil

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #10 : 28.02.08 - klo:17.34 »
Ubuntu 7.10 puolella levyä ei löydy lainkaan.
Koetin Storage Device Manageria ja se ei löydä myöskään levyä.

Minulla on ollut jo aika pitkään Lacien ulkoinen USB-kovalevy, ja on toiminut suoraa paketista.
Lacien levyosiot (jotka olen sille tehnyt) näkyneet suoraa työpöydällä. Tuo toimii siis aivan samoin kuin muutkin ulkoiset massamuistilaitteet kuten usb-tikut, usb-muistikortinlukijat jne.
Tökkäsepä usb-piuha paikalleen, käynnistä kovalevy, odota hetki ja komenna:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lMuistaakseni ryhmän plugdev -käyttäjät ovat saaneet tarvittavat oikeudet laitteeseen.



Oma USB tikku toimii heittämällä.
Kytkin virrat uusiksi ja mitään ei tapahtunut.
Fdisk -l näyttää löytävän sisäiset kiintolevyt muttei usb/verkko levyä.


Disk /dev/hda: 122.9 GB, 122942324736 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14946 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x37b637b6

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1   *           1       14947   120057856    7  HPFS/NTFS

Disk /dev/hdb: 123.5 GB, 123522416640 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 15017 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x1e471e47

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hdb1               1         124      995998+  82  Linux swap / Solaris
/dev/hdb2   *         125       15017   119628022+  83  Linux



Testasin erikseen sekä lähiverkkoyhteyden että USB yhteyden windowsin puolella ja kumpikin toimii.


« Viimeksi muokattu: 28.02.08 - klo:17.57 kirjoittanut Tamaskil »

jmatti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #11 : 01.04.08 - klo:15.02 »
Jos USB-kiintolevy toimii Windowsin puolella olen saanut sen toimimaan myös Ubuntussa seuraavasti.
Windowsin puolella kiintolevyn usb-piuhaa eikä virtajohtoa irroteta, kun windows sammutetaan.
Kun Linux käynnistetään seuraavan kerran se löytää myös tämän usb-kiintolevyn.
Siis jos windowsin puolella levylle on tallennettu jotain, sen tulee olla kiinni koneessa kun windows sammutetaan, jotta
Ubuntu v 7.10 sen löytää.

nsdfo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #12 : 18.10.08 - klo:17.30 »
mitkä säädöt tuossa Storage Device Managerissa pitää olla?
(te ketkä minun lisäkseni löytäneet edes itse ohjelmaa tämän komennnon jälkeen:

sudo apt-get install pysdm

ohjelma ilmestyy yläpaneeliin kohtaan:
järjestelmä > yläpito > Storage Device Manager

Koitin jotain säätää, muuta sen verran hepreaa noi vaihtoehdot ettei lähde toimimaan.
olisiko neuvoja?

kyseessä Lacie ulkoinen kovalevy. Ja tuota "Taltiota ei voi liittää." ilmoittaa.
Onko muuten ylipäätään turvallista liittää ulkoinen kovo Ubuntuun, kun toimenpide tuottaa jo tässä vaiheessa vaikeuksia? 

???


nsdfo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #13 : 18.10.08 - klo:19.49 »
Onnistui.

Omien toimimattomien säätöjen jälkeen kokeilin laittaa Storage Device Managerissa seuraavat jutut:
1. default säädöt "set defaults" nappulalla
2. sitten klikata "mount" nappulaa.
3. toimii.

Se olikin helppoa.

nsdfo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #14 : 23.10.08 - klo:20.14 »
paitsi että tuon joutuu tekemään joka kerta erikseen kun sammuttaa joko kovon tai koneen...

no menettelee, mutta 8.10:piä odotellessa..

JoniR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • Peugeot 206
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #15 : 08.12.08 - klo:18.45 »
Nyt on 8.10 ollut jo jonkin aikaa. Onko tähän ominaisuuteen siis tullut parannusta?

-Joni

HERO

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #16 : 31.12.08 - klo:16.15 »
Niin onko kellään tietoa onko tähän keksitty mitään uutta? Ei lähtenyt minunkaan Lacie ulkoinen levy tulille 8.10 ubuntun kanssa...

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #17 : 31.12.08 - klo:16.41 »
Mulla on ollut seuraavanlaista vaivaa:

Kun prossun kuorma pitkään 100%, jostain syystä jää jokin softa jumiin. Sen jälkeen ei toimi tuo levyn liittäminen.

dmesg komennolla kun katselee, niin herjaa että usb kaapelissa vika tms.


Toinen ongelma oli, kun olin jotenkin pöljäillyt itseni pois plugdev ryhmästä...


Kokeilepa, että tökkäät levyn kiinni, odotat hetken ja kirjoita:

Koodia: [Valitse]
dmesg
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #18 : 02.01.09 - klo:01.14 »
Lainaus
dmesg komennolla kun katselee, niin herjaa että usb kaapelissa vika tms.
Josko koitat seuraavaan usb-porttiin, jne...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

HERO

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Helppo konsti ulkoisen kiintolevyn liittämiseksi
« Vastaus #19 : 02.01.09 - klo:17.50 »
Nyt se sitten halusi lähteä toimimaan.... Olisiko oikeesti ollut tuosta portista kiinni. Kiitos.