Kirjoittaja Aihe: Epson EPL-5900L toimimaan?  (Luettu 4044 kertaa)

Rock4Life

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Epson EPL-5900L toimimaan?
« : 17.07.07 - klo:04.45 »
Elikkäs ongelma on seuraava:
Olen yrittänyt saada Epsonin EPL-5900L lasertulostinta toimimaan Ubuntu 7.04:ssä huonoin tuloksin.
Juuri prikulleen oikeaa ajuria ei löydy ubuntun omasta listasta ja linuxprinting.org pisti pääni vielä pahemmin sekaisin.
Asennus löytää kyllä tulostimeni joka on usb portissa kiinni jne. Mutta mitään ei vaan tapahdu. Kun yritän jotain tulostaa niin hetken aikaa kone näyttää, että tulostus käynnissä ja sen jälkeen ilmoittaa, että valmis, mutta tulostin ei inahdakkaan.

Eli olen todella ensikertalainen tulostimen asentamisessa  ja ajattelinkin, että pitäisikö vielä säätää jotain asetustiedostoa käsin.
Huomasin nimittäin, että esim. canonin tulostimen asentamisessa juuri "käsityö" oli pelastanut päivän.

Kiitos kaikille jo ennakkoon. :)

jere82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
  • Häh.... en tiiä
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #1 : 17.07.07 - klo:06.48 »
Oletko asentanut tätä ajuria http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=69547&package_id=68499
Elikkäs tolla pitäisi toimia.
Mitäpä elämä ois ilman säätämistä

Rock4Life

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #2 : 17.07.07 - klo:07.08 »
Oletko asentanut tätä ajuria http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=69547&package_id=68499
Elikkäs tolla pitäisi toimia.

Tuota tuli koitettua, mutta sorsista kääntäminen ei oikein onnistunut.
Nyt tuli mieleeni, että uskaltaisiko tuon rpm paketin muuttaa alienilla deb paketiksi ja sitten asentaa sen?
Mietin vain, etteikös tuo fc2 tarkoita fedora core 2:sta? :)

jere82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
  • Häh.... en tiiä
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #3 : 17.07.07 - klo:07.22 »
Joku viisampi vois vastata, Mutta itse luulen että ei voi. Taitaa se tarkoittaa.
Mikä siinä kääntämisessä meni pieleen?   
Mitäpä elämä ois ilman säätämistä

Rock4Life

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #4 : 17.07.07 - klo:23.15 »
No höh...mutsi haki tulostimensa pois joten en nyt sitten tiedä mitä sille olisi voinut tehdä.
Täytynee mennä kauppaan ja ostaa oma tulostin.
Ehdotuksia ottaisin vastaan mikä tulostin olisi sellainen mikä toimisi mahdollisimman automaattisesti ilman hampaiden kiristystä. :)

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #5 : 18.07.07 - klo:00.26 »
Ehdotuksia ottaisin vastaan mikä tulostin olisi sellainen mikä toimisi mahdollisimman automaattisesti ilman hampaiden kiristystä. :)

Suosittelen harkitsemaan kunnollisen käytetyn lasertulostimen hankkimista. Tulostimen tulisi tukea vähintää PCL-ohjauskieltä ja mielellään myös PostScriptiä. Mahdollinen verkkoliitäntä on aina hyvä plussa ja samoin on kaksipuoleinen tulostuskin (duplekseri). Omat tarpeet tietysti ratkaisevat kuinka paljon noista on oikeasti hyötyä :)

Hinnat pyörivät käytetyissä mustavalkolasereissa satasen molemmin puolin riippuen laitteen ominaisuuksista ja kunnosta.

Olen puhunut aiheesta aikaisemminkin.

Laitan tähän esimerkiksi vielä pari hyvältä vaikuttavaa yksilöä Huuto.net:stä:

Listan viimeinen toimii omien kokemuksieni perusteella paremmin PCL-ajurilla (pxlmono) kuin PostScript-ajurilla. Kahteen muuhun nähden se on myös selvästi sirompi. Jos itse olisin hankkimassa tulostinta ja kaikki ylläolevat sijaitsisivat noutoetäisyydellä niin ostaisin ne listan mukaisessa järjestyksessä. Poikkeuksen tekisin jos tulostimen pitäisi mahtua pieneen tilaan ja silloin viimeisenä oleva 1200-malli kiilaisi kärkeen.

Listattujen lisäksi Huuto.netissä näytti olevan myös 2100- ja 2200-malleja joiden pitäisi myös toimia ongelmitta.

Postin kuljetettavaksi en tulostinta antaisi. Toisaalta jos omassa käytössä ei ole autoa niin kannattaa huomioida myös laitteiden paino ja koko. Listatuista ainoastaan 1200-mallia viitsii rontata pidempiä matkoja.

juyli

  • Vieras
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #6 : 18.07.07 - klo:12.22 »
Listan viimeinen toimii omien kokemuksieni perusteella paremmin PCL-ajurilla (pxlmono) kuin PostScript-ajurilla.

Minulla on nimenomaan tuo HP Laserjet 1200-series tulostin. Linuxprinting.org:in mukaan nimenomaan suositellaan tuota pxlmono-ajuria. Kuvien tulostus on joskus aika hidasta - tiedä sitten onko laitteen muistimäärästä kiinni. Muuten toimii OK.
http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-LaserJet_1200

Tuolta LinuxPrinting.org sivuilta kannattaa tarkistaa tulostimen Linux-yhteensopivuus:
http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Epson EPL-5900L toimimaan?
« Vastaus #7 : 18.07.07 - klo:13.20 »
Pitäisi onnistua. Itse värkkäsin EPL-6200L -printterin 6.10:ssä tomivaksi. Viikon illat taisi siinä mennä, mutta lopputulos kannatti. En nyt ole koneen vieressä joten en muista yksityiskohtaisia ohjeita, mutta ensimmäinen steppi oli hakea täältä ajuri:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=69547

Paketti on .rpm-muodossa, joten sen asentamiseen tarvitaan alien ohjelmaa. Lopuksi paketin voi asentaa dpkg -i <paketin_nimi>.deb -käskyllä.

Asennusohjelma purkaa /usr/bin-hakemistoon (jos muistan oikein) ijs_server_epsonepl -tiedoston. Tähän saakka helppoa ja määrittämällä cups:iin tulostimeksi tuo epson, pitäisi jo saada jonkinnäköinen testisivu tulostettua. Itselläni kuitenkin ongelmat alkoivat siitä kun yritin tulostaa liian nopeasti taikka kahdesta ohjelmasta yhtaikaa tulostimelle. Tuloksena oli punaisen virhevalon syttyminen.

Sain selville, ettei tulostin hanskaa mitenkään tilannetta, jossa kahdelta suunnalta tulee tulostettavaa tavaraa. Muutin ijs_server_epsonepl -> ijs_server_epsonepl.bin ja tein tilalle skriptin, joka jää odottamaan edellisen prosessin päättymistä, mikäli muita töitä on jonossa.

Korjattuani tämän ongelman, selvisi myös, että mikäli tulostan liian pitkiä dokumentteja, muisti loppuu tulostimesta ja tuloste korruptoituu. Ohjeita lukemalla sain selville, että FlowControl pitää saada toimimaan (CUPS:ssa on tuolle kohta). Ohjeen mukaiset asetukset eivät kuitenkaan poistaneet ongelmaa.

Hakattauani aikani päätäni seinään, hain ohjelman sorsat. Selvisi, että tulostin palauttaa tilatietoja oudosti eikä aina tietä, paljonko muistia on vapaana (ajuri on ensisijaisesti 5000-sarjalle, mutta pitäisi toimia 6000:llakin). Ei kuitenkaan toiminut. Kirjoitin asiasta kehittäjälle ja sain linkin postituslistalle ja tuolta epävirallisen korjauksen, jossa ei huomioida noita epämääräisiä tulostimen palautteita. Jouduin siis muuttamaan ajuria eräiltä osin ja kääntämään binäärin uudelleen. Tuon korjauksen jälkeen kaikki alkoi toimia.

Sinun 5900L -tulostimesi ei tarvinne tuota viimeistä kohtaa, mutta epäilen, että tuon shell-skriptin joudut luomaan jos tulostat useita töitä samaan aikaan. Voin laittaa sen tänne mikäli on tarvetta kun olen taas koneen äärellä.

Tuon tulostimen asennus oli varmaan vaikein asia, jonka olen koskaan Linux-maailmassa joutunut tekemään. Täytyy muistaa, että kyseessä on tehty "reverse-engineering" -periaatteella ajuri. Epson ei ole julkaissut tietoja omasta tulostimestaan, joten suosittelen pysymään ko. merkistä kaukana.

Vertailun vuoksi HP PSC 1350 -monitoimilaite lähti toimimaan "heittämällä" kun vaan lisäsi lähimmän mallin (ihan tuota ei ollut) cupsiin ja alkoi tulostaa. Skannaus toimii suoraan SANE:lla sekä muistikortinlukija ilman mitään temppuja.

Jos käännät lähdekoodeista, niin pitäisi kääntyä ihan helposti kunhan "build-essential" -paketti on asennettuna.