Kirjoittaja Aihe: 32bit --> 64bit?  (Luettu 3107 kertaa)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
32bit --> 64bit?
« : 04.06.07 - klo:14.46 »
Heps.

Sain tuossa 64 bittisen emolevyn tarpeellisine tilpehööreineen.
Nyt käytössä mainiosti toimiva 32bit. 6.10 ja aloinkin miettimään onko mitään todellista syytä asennella 64bit ubuntu alle?

Kone pääos. surffaus ja pienimuotoisessa ohjelmointi käytössä. 32bit toimii muuten ihan jees mutta 256MT rammin sijaan kaipasin 512, mutta nyt siis tuli koko emo helyineen hankittua.

Ajattelin laittaa uudet helyt koneeseen, ja laiskana miehenä toivoa että nyt hd:lle asennettu ubuntu pelittäisi. Nopeutta tulee kuitenkin varmaan 2x enemmän joten maksaako vaivan asentaa koko ubuntu uudestaan, eli onko ihan selvää nopeus/toiminta varmuus hyötyä?

Edellinen emo oli Intelin prossulla, nyt amd joten meneekö joka tapauksessa uudelleen asennukseksi?

[edit]
Moka, piti mennä tuonne toiselle alueelle. Jos joku mode ystävällisesti :)

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: 32bit --> 64bit?
« Vastaus #1 : 04.06.07 - klo:16.58 »
Eipä ole tavan käyttäjälle 64bittisyydestä merkittävää hyötyä. Itse antaisin mennä samalla ubuntulla, mikä nyttenkin on, mutta päivittäisin järjestelmän Feistyyn (vielä vähän nopeutta).

(Oh, ja se on prossu, joka on 64bit, ei emo  ;))

mieto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Vs: 32bit --> 64bit?
« Vastaus #2 : 04.06.07 - klo:22.55 »
Jooh, itse yhdyn Regelin mielipiteeseen, että ei 64-bittisyydestä (vielä) ole merkittävää iloa tavalliselle kadun tallaajalle. Toisaalta, Linux jakelu toimii 64-bittisenä varsin hyvin, ja 32-bittisiä ohjelmia voidaa suorittaa lähes ongelmitta. Itse olen oikeastaan ainoaksi viaksi löytänyt sen, että 64-bittisellä Firefoxille ei ole 64-bittistä Flashiä, joutuu ajamaan joko 32-bittistä firefoxia, kokeilla onneaan nsplugin-wrapperilla, tai olla ilman flashiä. Ilmeisesti Javan kanssa on samanlaisia ongelmia, mutta itse en ole pitkään aikaan ajellut java-ohjelmia, ei ole tarkkaa tietoa. Todennäköisesti java-ongelma poistuu parin kuukauden aikana, kunhan 64-bittiset käännökset gpl-javasta tulevat (ellei sellaisia jo ole?)

Mutta onhan se hienoa, että jos kerran on 64-bittinen suoritin, niin mielellään siinä ajaa 64-bittistä käyttäjärjestelmääkin  ;D
Etenkin jos ohjelmointia harrastat, niin voit löytääkin jotain käyttöä 64bit ympäristöstä. Suosittelen, että jos on päivä aikaa, niin kokeile miltä tuntuu, teet vaan oman /home -osion, joten käyttöjärjestelmän vaihto on helppoa. Pieniä yhteensopivuusongelmia voi löytyä, mutta 64-bittinen käyttöjärjestelmä on useimmille käyttäjillä täysin toimiva alusta.  :)

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: 32bit --> 64bit?
« Vastaus #3 : 05.06.07 - klo:07.52 »
Päädyin pitämään nykyisen kivasti toimivan ubuntun. Räppäsin uuden emon helyineen koneeseen kiinni ja pistin virrat päälle. X:n konffauksen jälkeen kone toimi kuten pitää ja nopeutta tuli XXX kertaa lisää.
Tämä riittää minulle joten jään tyytyväisenä odottamaan että 64bit hieman yleistyy jnejne.

Kiitoksia,
Kristian Virtanen

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: 32bit --> 64bit?
« Vastaus #4 : 05.06.07 - klo:10.29 »
Tästä oli puhetta myös nyytisissä sfnet.atk.linux

http://sfnet.fi/group.php?sid=&newsgroup=sfnet.atk.linux&t96875

Eli tuossa threadissa testin mukaan 64bit koodi on >10% nopeampaa kuin 32bit koodi joten
kyllä siitä luulisi olevan tavalliselle tallaajallekin hyötyä. Se onkin sitten eri asia onko nopeutus
vaivan arvoista, jos muu säätö nousee 200% :)